Daarstraks ook weer een stukje verder gespeeld (en ik denk dat ik zometeen nog vrolijk ff verder ga), het gaat echter niet zo hard bij me omdat ik probeer zoveel mogelijk niet gezien te worden. En als ik dan wel gezien word en ik geraak bijna Game Over door al het geweld wat op me afkomt ben ik nogal gauw geneigd terug te gaan naar het hoofdmenu en gewoon de save opnieuw te laden. Wat overigens niks nieuws is, die neiging had ik ook bij vorige MGS delen. Dus ik denk dat ik sowieso wat langer dan gemiddeld over de game ga doen (speel overigens gewoon op Solid Normal), maar dat vind ik niet erg want ik geniet van elke minuut
De game is echt bruut ! Het OctoCamo systeem is heel tof. Ik vind het nieuwe schietsysteem echt ge-wel-dig. Het feit dat je zelf volledig de controle hebt over de camera is voor mij persoonlijk ook echt een verademing. Vind de game hierdoor ook een stuk meer 'volwassen' spelen. Volwassen is misschien het verkeerde woord, want tuurlijk heb je nog steeds de geintjes met de kartonnen doos, de Playboy, het verstoppen in lockers en dan in spanning door het luikje kijken en hopen dat je niet gespot wordt. En natuurlijk de uitroeptekens, vraagtekens e.d. boven het hoofd van de vijandelijke soldaten om aan te geven hoe en wat. Maar dat is juist MGS, ben ook blij dat daar niks aan veranderd is.
Maar ik bedoel meer het volgende, en maak daarom even een vergelijking met Splinter Cell. Waar ik overigens nooit iets aan heb gevonden, heb het altijd een slap aftreksel van MGS gevonden, voelde me ook totaal niet betrokken bij die games waar ik dat in MGS juist constant heb. Maar Splinter Cell had wel vanaf deel 1 al een vrij beweegbare camera en een goed schietsysteem. En nu die elementen ook in MGS4 zitten, heb ik echt het gevoel een geevolueerde MGS te spelen. Hoewel het opzichzelf geen denderend vernieuwende gameplayelementen zijn natuurlijk, maar het zijn wel twee dingetjes die ik als een van de weinige gebreken van eerdere MGS delen heb ervaren. Ik wil zelf de controle hebben over m'n camera, niet vast zitten aan fixed camera positions. Ik wil richten en schieten waar ik wil en het liefst tegelijkertijd nog sidesteppen/rollen/duiken of wat dan ook als het nodig is. En het zit er allemaal in. Heerlijk gewoon. Vind het ook helemaal niet erg dat ik met een bejaarde Snake loop te spelen, vind het juist tof. Het past in zekere zin zelfs gewoon bij um. Een oude legende, het maakt niet uit, Snake is en blijft de man !
Laatst bewerkt: 14 jun 2008