Sja, tips..
Zoals ik in jouw post als las (en daar ben ik het mee eens) is het veelal 'gevoel.' Op de een of andere manier heb ik het gevoel aan het net wel. Ik denk dat ik 80% van de volleys toch zeker al goed sla. Welk getal ik precies heb voor mijn volleystats heb weet ik niet, maar volgens mij is het rond de 45.
Mijn manier is in ieder geval een sliceservice naar buiten, gecombineerd met RB. Zo ren je sneller naar het net.
De returns van je tegenstanders zijn bij de juniortoernooien toch nog niet bijzonder hard en/of nauwkeurig, dus je kunt je service gerust met erg weinig snelheid slaan (moet ik wel, met risico mis ik toch haha). Eenmaal aan het net is het wijs te beginnen met een slicevolley, de bal stuit dan niet hoog op en je krijgt 'm dus wat hoger terug. Bal valt vervolgens goed af te maken met een topspinvolley. Dat is mijn manier en die werkt aardig.
Je moet erg scherp zijn aan het net, want ze brengen soms nog erg veel ballen terug. Aan het net kun je in ieder geval redelijk domineren.
Je moet wel opletten dat je niet halfcourt staat. Dat is echt niemandsland. Dan krijg je de ballen erg vaak langs je heen. Op de service van je tegenstander is het wijzer om pas later naar het net te komen.
Een voordeel van de volleys t.o.v. TS2 is dat je nu wel zelfs ballen die bijna óp je voet terechtkomen terug kunt volleren. De ballen die je laag moet pakken vallen nu niet geheid meer in het net.
Bij mij werkte serve&volley in ieder geval erg goed bij de "easy"toernooien op je kalender. Bij de hard toernooien heb ik er nog geen succes mee gehad.
Laatst bewerkt: 27 jun 2008