Nieuws: Nieuwe Prince of Persia info en screens
Over een aantal uurtjes start de E3, maar de informatiestroom gaat al snel rond. Ook Ubisoft's nieuwe pareltje, Prince of Persia, ontgaat dit lot niet en we krijgen dan ook nieuwe info en beelden van de game te zien aan de hand van een preview van Eurogamer.
Prince of Persia zou er niet zijn zonder Assassin's Creed en Assassin's Creed zou er niet zijn zonder Prince of Persia, zo geeft Ben Mattes aan. Ze draaien niet alleen op dezelfde engine, maar ze zijn geïnspireerd op elkaar en leren van elkaars fouten. Zo moet het voor casual gamers veel interessanter zijn om PoP te spelen dan AC, want bij AC liepen veel casual gamers vast omdat bij hen alles niet vloeiend verliep, iets wat bij hardcore gamers wel het geval was. Zodoende faalde de game volgens Mattes.
Iets wat ook in grote mate aanwezig moet gaan zijn in PoP is een verhaal. Veel games met een open wereld kennen maar weinig verhaal, dit willen ze met de nieuwe PoP gaan veranderen. Elke regio moet z'n eigen verhaal kennen zodat er een hele game op gebaseerd kan worden. Zo kent Elika, de altijd aanwezige vriendin en buddy van de Prince, een diepgaand achtergrond verhaal, waardoor het zelfs mogelijk zou zijn dat zij haar eigen game krijgt.
Elika is tevens de make-or-break feature in Prince of Persia, ze kan het spel maken, ze kan het spel breken. Ze proberen haar AI tot een ongeëvenaard hoog niveau te brengen zodat ze altijd handig is en nooit in de weg zit. Tevens kent Elika magische krachten die je naarmate je in de game vordert kunt upgraden.
De omgeving zelf is opgesplitst in regio's. Mattes zegt dat je het zo moet zien; "Als je vanuit een vogel perspectief naar Europa kijkt en je kijkt dan alleen naar de basiselementen dan zie je de grote steden als Londen en Parijs verbonden met elkaar door snelwegen. Als je van Londen naar Praag zou willen moet je langs Parijs. Je kan geen uitstapje maken langs de zuidkust van Spanje. De wegen zijn lineair en je wordt dus echt ergens heen gestuurd als je op die weg bent. Pas als je in Praag bent kun je kiezen of je naar links of rechts gaat. Er zijn in PoP dus meerdere regio's verbonden met elkaar door lineaire en gescripte routes in de geest van z'n voorgangers.
Het vecht systeem blijft zo ongeveer hetzelfde als in de eerste PoP's. Zodat als je geraakt wordt er ongeveer één derde van je health kwijt bent en als je twee keer achter elkaar wordt geraakt je achteruit geduwd kan worden waardoor je in een val terechtkomt. Elk gevecht moet tevens aanvoelen als een gevecht met een eind baas, zelfs de normale vijanden. Ze willen namelijk niet dat je jezelf een god gaat voelen die onovermeesterlijk is. De camera's tijdens gevechten zijn geïnspireerd op die van Final Fantasy Advent Children, camera's die goed op de actie inspringen en die volgens Eurogamer als mooi dramatisch weergeven.
Ubisoft zelf is heel trots op de visuele stijl die ze hebben neergezet. Ze wilden niet iets super realistisch neerzetten zoals Assassin's Creed, want dat zou niet passen in een fantasie adventure. Ze noemen de stijl zelf Illustrative, want Cell-shaded vinden ze niet juiste naam voor de stijl van de game. Alles is namelijk zeer gedetailleerd. Het aantal polygonen van de personages is het zelfde als die van Assassin's Creed, maar die van de omgevingen veel meer.
Ook weten we wat meer over de gameplay. Elk gebied in de game is geïnfecteerd met iets genaamd The Corruption, het is jouw taak om dit verdrijven. The Corruption is een zwart goedje dat schadelijk is voor je gezondheid en waaruit de monsters, je vijanden, ontstaan. Ook is bekend dat het driehoekje op de PS3 controller staat voor Elika en de andere drie voor je zwaard, het springen en iets met je handschoen, wat is nog onduidelijk.
Het spel zelf is nog verre van klaar. In de demo die Eurogamer te zien kreeg zakte de framerate soms dramatisch in en zit alles nog vol met bugs. Toch, zal het spel aan het eind van z'n productie helemaal vloeiend lopen en zullen de oneffenheden zijn weggewerkt, aldus Ubisoft. De game staat op dit moment gepland voor kerst dit jaar, maar als de game de benodigde kwaliteit niet heeft, dan zullen ze het spel ook niet uitbrengen.
Ook is Mattes duidelijk over een demo, die komt er niet. Het spel is niet geschikt voor een demo en een demo doet eerder kwaad dan goed. Prince of Persia is al bekend en heeft die extra publiciteit niet nodig. Aan de gamers is het dus om straks te vertrouwen op de recensies van diverse gamesites.
Natuurlijk gaat het artikel niet gepaard zonder een aantal nieuwe screenshots. Deze keer kunnen wij zes keer de nieuwe Prince of Persia aanschouwen.
Klik om te vergroten...