Waarom die console strijd?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door BigSyke, 18 jul 2008.

  1. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Vroeger had je het al. Nintendo vs Sega waar iedereen op het schoolplein praatte over welke spelcomputer de leukste games of beste graphics had.

    Inmiddels zijn we 20 jaar verder maar er is wel veel veranderd. Tegenwoordig is het hebben van een console die iemand anders niet leuk vindt een reden om iemand helemaal de huid vol te schelden en wordt op iedere game site ieder filmpje of nieuws item verpest in het commentaar van gebruikers door mensen die een spel moeten afkraken dat op een andere console uitkomt en die ze toch nooit zullen kopen.

    Waarom is er zo'n haat tussen gamers van verschillende consoles en wat maakt het uit of je liever Wii, PS3 of Xbox360 speelt?

    (Graag geen discussie in deze topic over welke console het beste is)
     
  2. Verhoeven

    Verhoeven Guest

    De games van Xbox 360 vind ik echt vet! Maar kwa kwaliteit controller, en uiterlijk enzo vind ik de Sony Ps3 het veeeeeel beter doen, dan elke andere console! :) Microsoft en Nintendo die maken hun onderdelen zo goedkoop mogelijk, en dat is een feit!
     
  3. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    zoals ik al zei: dit topic is niet voor welke console je de beste vindt. Maar meer om erachter te komen waarom mensen zo onaardig doen tegen mensen van de andere console.

    (komt iemand weleens op gametrailers of gamespot? dan weet je wat ik bedoel)
     
  4. Wessiej

    Wessiej A.F.C.A.

    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    0
    Mensen zijn graag voor en tegen iets, en als het consoles moet zijn, ze zijn dus fan geworden. Maarja, mensen nemen het ook te serieus...
     
  5. bram1805

    bram1805 Active Member

    Berichten:
    59
    Leuk Bevonden:
    0
    iedereen vindt altijd wrel een reden

    microsoft: heeft een te groot ego
    ps3 : is te duur
    wii: te veel non-games
    v-tech: WTF is een v-tech

    mensen doen dit om een reden. ze willen het graag maar ze kunnen het om een of andere manier niet krijgen bv: een vriend van mij was al vanaf het begin een ps3 hater en was zelf en x360 fan en schold sony de huid vol. toen kreeg hij vakantie werk en kocht met dat geld een ps3 iedereen vroeg zich af waarom en hij begon te vertellen hoe geweldig de ps3 is en hoe hard de x30 suckt. en het toppunt is dat ik op zijn advies een x360 heb gekocht.
     
  6. 360man

    360man Active Member

    Berichten:
    1.593
    Leuk Bevonden:
    46
    als mensen wat kopen voor veel geld dan vinden ze het niet leuk om te horen dat hun aankoop suckt. Als je een auto koopt van enkele tienduizenden euros dan is het niet leuk als iedereen zegt dat hij lelijk is. Daar komt de strijd vd consoles denk ik ook vandaan. maar goed mensen kunnen ook overdrijven, dat is met name zo als je gaat lopen schelden of afkraken en dat soort onzin.
     
  7. capcom23

    capcom23 Active Member

    Berichten:
    149
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben in ieder geval geen fanboy van systemen. Als ik een console koop dan is het puur voor de exclusieve titels die nooit het daglicht zullen zien op de andere consoles. Het gaat mij puur om gamen en niks minder op welk systeem dan ook. Ik support ze allemaal.
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik denk persoonlijk dat er drie soorten consumenten zijn in dit verhaal. De eerste consument (komt het meeste voor), maakt het niks uit. Die persoon koopt een 360/ps3 of een wii en laat zich daarbij leiden door het gevoel van het moment. Veel van dat soort mensen kopen nu een Wii. Console is in huis en daarnaast interesseren ze zich geen seconde voor wat er verder in consoleland gebeurt. Kreten als blu-ray, hd, hdmi ed zegt die persoon niks. Je staat er van te kijken voor hoeveel mensen dit wel niet geldt!

    De tweede consument beleeft veel plezier aan de 'strijd'. Voor zichzelf heeft hij uitgezocht welke console het beste bij zich past op basis van rationele beslissingen. Vaak zie je bij deze persoon ook dat hij meerdere consoles in huis heeft vanwege een uitgebreide interesse. Vanuit een eigen standpunt dingt hij mee in discussies waarbij vooral feiten (gekleurd door de eigen bril uiteraard) vooral van belang zijn.

    De derde consument is net als de eerste consument iemand die zich laat leiden door het gevoel bij de aanschaf van een console en daar vervolgens heftig aan vasthoudt. Ik vermoed dat dit ook meer voorkomt bij de PS omdat die meer merksbekendheid heeft. Verder is het een kruising tussen 1 en 2. Wel veel interesse in de gamingwereld, maar zodra het op ZIJN console versus de rest gaat wordt het link en krijg je het beruchte fanboygedrag. Reden: emotie.

    Overigens zijn 1,2 en 3 niet afgebakend door harde grenzen maar vormen ze eerder een continuüm.

    Zo tot zover mijn analyse 8)
     
  9. GtaGamerMG

    GtaGamerMG GTA IV

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    0
    Het wordt beetje gezien als een voetbalmatch. Daar heb je het ook. En ik sluit me aan bij Kevf zijn post.
     
  10. Beawulf Agate

    Beawulf Agate aka Mad Murdock

    Berichten:
    651
    Leuk Bevonden:
    1
    Hierbij aan toegevoegend het vlak tussen 1 en 2:
    Wel met zorg uitgezocht welk console het best bij hem of haar past, omdat bijvoorbeeld de games meer aanspreken, of blu-ray inzit, etc. Maar ook andere helpt met de aanschaf van een console, of dit nou een 360, ps3 of Wii is, zolang de gebruiker er maar de meeste plezier mee beleefd.
     
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik zie het in mijn omgeving wel erg veel gebeuren. Ken echt over de 15 mensen met een Wii, stuk voor stuk mensen die een console wel leuk lijkt en allemaal blindelings voor de Wii gaan.
     
  12. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.035
    Leuk Bevonden:
    5.854
    Wat ik dan wel altijd jammer vind aan zo'n strijd, is dat je nooit iets zal krijgen waarmee je als 360 bezitter tegen een PS3 bezitter online zou kunnen spelen met een game. Al zou dat ook wel veel moeite kosten denk ik zo.
     
  13. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Nu heb ikzelf al heel veel Consoles gehad en ik moet zeggen dat ieder systeem zijn eigen sterke en matige kanten heeft,maar ik ben meer een fan van de X Box algemeen omdat dat systeem de meer hardcore games had wat ik altijd zocht.
    De 360 erintegen is een zeer goed systeem maar kwa techniek erg zwak inelkaar gezet,en ook mis ik de net ietwat specialiteit wat de gewone X Box aan zich had.
    Maar Microsoft wilde met de 360 meer commercieel succes hebben,en ik denk dat ze daar nu ook meer op willen richten alleen het lukt ze gewoon niet zo omdat ze gewoon niet genoeg vizie hebben wat gamers willen.

    Playstation en Nintendo daarintegen gaan met veel dingen hand in hand,omdat beide de jarenlange ervaring en bekendheid hebben voor zowel hun kwaliteit als kwantiteit.
    Dan nog over de DVD kwaliteit,tja ikzelf koop een console er niet voor en ik snap ook niet dat de game industrie daar zo op leunt.
    Je koopt een spelcomputer om te gamen,maarja zo denk ik dan weer:)
    En wat de strijd betreft tussen gamers en hun systemen,ja daar snap ik ook niks van maar blijkbaar vind men het nogal leuk om een ander de grond in te boren.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2008
  14. Tinuva

    Tinuva Active Member

    Berichten:
    119
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp dat fanboygedrag ook allemaal niet goed. Wat heb je er nu aan om de ene console te dissen en de andere op te hemelen? Ieder zijn smaak en keuze. Ik heb beide consoles (360 en Playstation) en zo kan ik de vetste games kiezen die voor beide platformen uitkomen dus ik ben een "happy" gamer 8)
     
  15. Shizzel

    Shizzel Guest

    Het gaat er ook erg veel om dat mensen hun dure aankoop willen verdedigen, en de PS3-gamers voelen zich soms ook 'verheven' boven Xbox- en Wii-gamers omdat de PS3 zo duur is. De Wii laat ik even buiten de discussie, want zoals Nintendo zelf al zegt wil Nintendo met de Wii eigenlijk geen directe strijd met de PS3 en de Xbox 360 aangaan. De Wii vind ik eigenlijk meer een soort impuls-aankoop omdat de motionsensors zo leuk lijken, en omdat die ene game erop verschijnt; daar houdt het dan ook op, want tenzij je WiiMusic, Cooking Mama, Wii Sports 2 (Resort) en weet ik veel leuk vindt, komt er dit jaar niet zoveel speciaals. De meeste Wii-gamers lijken mij dan ook casual-gamers, zoals huismoeders en een vader die met zijn zoon een racespelletje speelt. Daarom zie je ook niet zoveel berichten met "Wii is echt veel beter dan de gaystation en de kapotbox (:+)!", maar veel meer berichten van PS3 <-> Xbox 360.

    Het grappige is, is dat als je dan aan een PS3-gamer vraagt welke goede games er dit jaar uitkomen ze opeens stil zijn, en dan over GT5 (2010?), God of War 3 (2009?), Resistance 2 (Q4 2008?), etc gaan praten, en dat die véél beter zijn dan de games voor de Xbox 360, en dat de Xbox 360 zo vaak kapot gaat. De meeste PS3-gamers weten echter niet dat de repair maar 1,5 week duurt en dat je daarvoor meestal een nieuwere console krijgt en een maand gratis Gold. Als je PS3 gerepareerd moet worden duurt het langer en is het allemaal minder duidelijk, als in het zien van de status van je reparatie, waar hij nu is, etc. etc. True, sommige games van de PS3 zijn leuk (Ratchet and Clank, ehh... GT5 Prologue met wel 8 tracks, en Singstar, maar die is niet persé alleen voor de PS3 ), maar de echte games moeten nog komen. De Xbox 360 heeft ondertussen al mooie games gereleased, zoals Gears of War (nog steeds een supertitel), Halo 3, BioShock (die pas over een tijdje naar de PS3 geport wordt geloof ik), Forza Motorsport 2, Mass Effect, etc. etc.

    Dan heb je ook nog de exclusiviteit van bepaalde games, zoals recent FFXIII voor de Xbox 360. Mening PS3-gamer was boos, om over dat filmpje van zo'n nep-Japanner maar niet te spreken. De reden om boos te zijn is voor de PS3-gamers omdat ze of 600 euro hebben betaald voor een console, of 400/500, en nu dus zien dat dezelfde game, met misschien een kleine verlaging in kwaliteit, veel goedkoper had gekund. Omdat ze boos zijn dat ze dus teveel hebben betaald, proberen ze hun aankoop weer te verdedigen, door boos uit te slaan met berichten zoals "Dan heb je zeker 10 discs nodig, hahaha, Xbox 360 sucks!" en vast nog veel meer. Ze willen gewoon niet dat andere mensen goedkoper/makkelijker aan dezelfde game kunnen komen als zij; toch zou het me niet verbazen dat als Gears of War 2 naar de PS3 zou komen de PS3-gamers opeens erg blij zouden zijn, en de Xbox 360-gamers opeens flink zouden gaan bashen.

    De enige oplossing zou zijn dat Microsoft, Nintendo en PS3 (opsomming is volkomen toevallig :+) samen zouden gaan werken aan een console, en niet meer zouden proberen de eerste zijn, de beste te zijn, of de innovatiefste; samen zouden ze dan namelijk én de beste hardware kunnen maken, én de beste software. Maar dat is natuurlijk maar een droom, want samen dingen maken zorgt ervoor dat je je geld moet delen, en dat wil geen van de drie. Dus, tot die tijd zullen we regelmatig wel fanboy-comments tegen zien komen, en zoveel kunnen we er dus niet aan doen.

    Edit: Niet álles gaat over fanboys, maar het is wel samenhangend :9.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2008
  16. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ikzelf kijk gewoon per generatie altijd welke console als eerste uitkomt. Deze gaat ook vaak als eerste in prijs omlaag. Ik koop nooit op release, dat is gewoon echt te duur (Wii is uitzondering).

    En daarna kijk ik naar het aaanbod aan games, omdat je tegen de tijd dat de prijs verlaagt is goed kunt zien wat voor soort genres domineren op de console en je weet welke games in ontwikkeling zijn.

    Kevf ik vond jouw uitleg trouwens erg goed.

    Wat ik trouwens ook een rare uitwas van de console war vindt is de groep fanboys, die andere mensen bij het minste of geringste voor fanboys uitmaakt.

    Voorbeeld: Iemand vraagt of een spel populair zal worden online. Antwoord. The last game had a large fanbase so I assume this will be popular as well.

    Gelijk zo'n dwaas die denk ik geen engels kent en weet wat fanbase betekent.

    OMFG: Another Xbot with his fanboyism polluting this forum.


    Of op een topic over is Lost Odysssey net zo goed of beter als final fantasy VII?

    Ieman geeft argumenten waarom voor hem LO de betere game is.

    Kom iemand: Stupid fanboys with their overrated Lost Odyssey, no game will ever be better than FF7!

    Em Shizzel ik zie wat je bedoelt. Dit merkte ik ook toen ik pc gamede. Veel mensen kraakten consoles af. Dit zoals je zegt omdat ze een dure spel computer hebben aangeschaft (lees gaming pc van 1500-2000 euro)

    Ook grappig: Ik zag een link op gametrailers naar een blog over de E3. De schrijver merkte op dat de xbox de winnaar was tot nu toe.

    Wii stelde de core gamer teleur en ging helemaal voor gadgets en partygames. PS3 liet niet zien wat ze met PS home gaan doen (geen idee zelf wat home is) en ze klaagden inderdaad dat alle goede titels werden uitgesteld.

    Xbox kreeg lof voor de nieuwe dashboard features (met kritiek op de avatars) en ze vonden netflix heel goed (samen films kijken boeit mij niet maar ok). Ook de line-up en de komst van FFXIII vonden ze sterk punt. Al met al goede argumenten waarom de xbox sterket de E3 heeft gedaan.

    Maar als je naar de poll kijkt onder de blog kiest 10% van de stemmers voor Nintendo. 35% voor Xbox en 55% voor Ps3. Vond ik erg vreemd.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2008
  17. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Wacht even hier komen we op een punt:)

    Nu snap ik precies wat je bedoelt,maar dat is nu net het probleem waar het inzit allemaal.
    Bijvoorbeeld Forza 2 is mijn favoriete racer op de 360,maar dat wil niet zeggen dat hij door z'n mogelijkheden beter is dan bijvoorbeeld GRID.
    Maar het probleem is dat als je dat zegt dat dat ene spel je favoriet is krijg je weer een hoop geschreeuw - ja maar Gran Turismo is zoveel realistischer met rijgedrag - aan je kop:)
    Als jij een game goed vind is dat omdat die game jou de voldoening geeft wat je in een game zoekt,en niet omdat je die beter vind dan die ene andere titel ofzo.
    Over fanboys gesproken dan:)
     
  18. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    ja daar heb je gelijk in. Mensen kunnen tegenwoordig geen onderscheidt meer maken tussen feiten en meningen.

    Zag ik ook op een forum: Welk bier vindt je het lekkerst?

    Doodnormale vraag. Maar iemand die Aldi bier lekkerder vondt werd helemaal belachelijk gemaakt terwijl dat zijn smaak is.
     
  19. dudeer82

    dudeer82 Hit-Girl

    Berichten:
    617
    Leuk Bevonden:
    0

    mooi gezegd, had het zelf niet beter gekund:thumbs:

    en ook wat bigsyke zij over die comments, heb je helemaal gelijk in, ze geven van die comments die totaal op niks trekken en niet gebasseerd zij op feiten maar gwn op fanboyism

    maar wat kunnen we er aan doen dan ze gwn te negeren en onze eigen gang gaan en genieten van de spellen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2008
  20. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Als er geen concurrentie is blijft het level van de game industrie telkens maar op 1 punt hangen. Nu willen bedrijven zich steeds overtreffen en daardoor vind ik persoonlijk, dat het zo moet blijven.
     

Deel Deze Pagina