tis een beetje een loze discussie omdat niet iedereen dezelfde criteria hanteert om een film te beoordelen. Ikzelf ben geneigd om films in eerste instantie als een vorm van vermaak te zien dus een film die veel mensen vermaakt is dan in dat opzicht een goede film (Dark Knight bijv of Indiana Jones).
Als je films als kunst gaat bekijken wordt het lastiger omdat je dan verwacht dat je er qua beleving meer uit moet kunnen halen (het moet bijv vragen bij je oproepen of bepaalde gevoelens losmaken). Een film die je dan alleen maar vermaakt voor een paar uur is dan zeker geen goede film,..
Wat ik aan deze discussie vaak lastig vind is dat het technishe aspect ook nog eens om de hoek komt kijken,.. en dat is weer een manier om films te beoordelen. Hoe is de cinematografie, hoe is de regie etc,.. een film kan soms technisch prachtig in elkaar zitten maar de diepgang van een pannekoek hebben , is het dan een goede film?
Als mensen mij vragen een film aan te raden ga ik toch meestal maar af op het feit of een film me 2 uur heeft kunnen boeien en vermaken en noem ik zo'n film maar "een goede film"
Volgens mij kun je ook bijna niet anders want met name dat 2e aspect is vaak zo persoonlijk dat je het er wel over kunt hebben maar je kunt er eigenlijk niet over discussieren.
anyhow, ga zo Bladerunner kijken voor degene die hem nog niet gezien hebben een absolute aanrader en cyberpunk klassieker
edit://Nerazurri denk je niet dat bijv Vertigo en once upon a time in eerste instantie als vermaak bedoeld zijn? In tegenstelling tot bij Clockwork Orange waar heel duidelijk een diepere bedoeling achter zit,..
edit2:// 2001 ftw weet niet wat het is aan die film maar hij blijft boeien
Laatst bewerkt: 27 jul 2008