onzin, je weet gewoon niet hoe je er mee om moet gaan. dit heeft niks meer met doa te maken met maar fighters in het algemeen. van de grond komt heb jij disadvantage, je moet verdedigen. Je moet nu gaan denken wat gaat mijn tegenstander nu doen, gaat hij aanvallen dan block je, gaat hij throwen, dan ga jij aanvallen (of throw escapes invoeren). Soms zal iemand van je gaan verwachten dat JIJ gaat aanvallen op wakeup en gaat ie reversals proberen, dan kan jij hem in DOA4 hard pakken met een goede throw.
het zijn allemaal mindgames waar je mee om moet leren gaan. Maar als jij opstaat van de grond krijgt je tegenstander niks gegarandeerd tenzij het een speciale situatie (bv techrollen als je facedown-facetowards bent in VF).
2d fighters gaan ook om juggles en wakeup is net zo belangrijk.
In Super Street Fighter 2 Turbo bv moet je bv als je van de grond komt soms een move timen op exact 1 frame om uit een bepaalde situatie te komen. Hier zijn technieken voor die het makkelijker maken (piano inputs enzo) maar alsnog, een timewindow van 1 preciese frame.
en sf4? lol denk je dat het daar niet om wakeup situaties gaat? en combos/juggles? MK neemt niemand serieus.
Serieus, hoe cheap jullie het ook vinden, wakeup is een van de belangrijkste situaties in fighters, als je hier niet mee om kan gaan moet je het leren. Als je het cheap noemt komt je over als een scrub.
yup, goed leeswerk
Laatst bewerkt: 29 jul 2008