Heey Nog fftjes en ik zal binnenkort een laptop nodig hebben voor mijn studie! Ik weet dat hier al een aantal treadjes over zijn. Maar ik zoek ook eigenlijk geen hulp bij het zoeken van een laptop! Maar ik had eigenlijk een vraagje over het draadloos internet. Je hebt tegenwoordig 4 verschillende types netwerk. A, B, G en N. Maar ik vraag me af of je hier ook echt aan verbonden bent. Ik heb namelijk met mijn oude laptop nooit gehad dat ik ergens geen verbinding kon maken omdat er een ander netwerk heerste. Is het dus echt nodig dat ik een laptop met alle 4 de netwerken koop of maakt dit niet zo heel veel uit?
De meeste laptop's hebben een B/G wifi-kaart , hieraan heb je dan ook voldoende. Bij mijn Asus laptop kan ik N gebruiken , maar haal hier nooit de maximale snelheid van 300Mbps.
N kaartjes kunnen ook altijd a/b/g dus daarom zal het altijd werken. Wanneer je de N snelheid wil benutten moet je ook een N router/modem hebben. En dan nog heb je niks aan die doorvoer snelheid als je het alleen voor internetten gebruikt. Voor streamen naar je 360 ofzo van HD materiaal of om een netwerkje op te zetten zou het wel enig voordeel kunnen hebben. Het is dus zeker niet nodig, alleen wat toekomst gerichter wellicht. Je kan altijd nog je mini pci-e wifi kaartje vervangen voor een ander.
Tevens moet je ook een CAT5e UTP kabel hebben anders benut je de snelheid ook niet volledig. De standaard internetkabel is CAT5 UTP en heeft als max snelheid 100mbit/s De CAT5e UTP Gigabit heeft als max snelheid 1000mbit/s
Dus eigenlijk volstaat het om een laptop te kiezen waar ten minste een N netwerkkaart inzit? Ik benut dan wel niet de volledige snelheid maar gewoon internetten zal wel lukken? thuis hebben wij een B netwerk maar dit moet gewoon lukken dan ?
Van wat ik weet zijn B en G netwerken standaard draadloze netwerken maar hebben ze last van andere apparaten in het huis waardoor het streamen van de data verstoord wordt. Een A netwerk aan de andere kant heeft daar geen last van en heb je dus snellere internet. Dit is nu heel simpel uitgelegd hoor maar je begrijpt het vast wel
Je hebt het helemaal fout lol, A/B/G/N zegt wat over het type netwerk, niet over welk kanaal ze gebruiken, dat kan je namelijk zelf veranderen als je dat wilt.