Die receiver heb je wat beeldkwaliteit betreft helemaal niet nodig.
Toevallig heb ik zelf net een receiver gekocht met 4 hdmi input.
Wat kan je met een receiver?
Een receiver koop je in eerste instantie voor het geluid (surround).
Je kan meerdere apparaten zoals een xbox360, ps3, dvd-speler, blu-rayspeler op een reciever aansluiten met verschillende soorten kabels (componenten, hdmi, optische kabels, spdif kabels enz).
Daarna sluit je de receiver met 1 hdmi kabel aan op je tv.
Vervolgens sluit je je surroundspeakers op de receiver aan (5.1 of zelfs 7.1)en dan schakel je tussen de apparaten en hoor je het geluid over de luidsprekers. De receiver werkt dan als een soort switch. Ook handig als je tv te weinig hdmi inputs heeft.
Er zit vaak ook een tuner in voor radio.
Ik heb er bijvoorbeeld mn xbox360 met hd-dvd speler en mn ps3 via hdmi erop aangesloten. Ik kan nu allerlei soorten surround beluisteren zoals dolby, dts, true hd enz.
Het beeld laat ik ongemoeid door de receiver lopen. Beeld èn geluid gaan dus door de hdmikabel: 1 hdmikabel van de xbox360 naar de receiver, 1 hdmikabel van de ps3 naar de receiver en 1 hdmi van de receiver naar de tv.
Als ik er een dvdspeler via componenten aan zou sluiten (heb ik niet), kan ik er voor kiezen dat de receiver het beeld upscaled naar max 1080i. De beelden van de xbox360 en ps3 worden dus ongemoeid doorgegeven met 1080p.
Het upscalen gebeurt alleen bij de wat duurdere receivers.
Je hebt verschillende soorten receivers en de nieuwere hebben dus meerdere hdmi inputs en dat is handig. De nieuwste audioformats zoals dolby true hd kunnen namelijk alleen via hdmi en niet via optische kabel. Ik heb een Onkyo die dit kan maar dan betaal je ook meteen ruim 450 euro exl luidsprekers.
Dit is niet echt nodig, alleen op blu-ray films heb je dit soort geluid. Er zijn ook veel goedkopere receivers te koop met minder hdmi inputs en zonder true hd geluid
Het is dus een versterker voor surround sound.
En eh, hdmi kabels besteld? Koop ze gewoon bij een onderdelenshop voor €9,-. Ik heb ze zelf ook en ze geven een prachtbeeld.
Duurder heeft geen zin, nergens voor nodig.
Dure hdmikabels hebben alleen zin bij hele lange afstanden.
Laatst bewerkt: 12 sep 2008