De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 19]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 3 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    ik wil deze tv ook gaan halen maar twijfel nog dus zou je misschien kunnen laten weten hoe hij bevalt als je hem hebt?
    ik heb met reden deze gekozen omdat hij 1. full hd heeft wat dus optimaal is voor gamen maar 2. hij heeft 100 hertz double scan oftewel je beelden lopen vloeiender over.
    100 hertz werkt natuurlijk nog niet bij de xbox 360 maar ik heb een gevoel dat dat wel wordt ondersteund door de volgende generatie consoles en dan is het natuurlijk ideaal om er dan al eentje te hebben.

2. remcop

remcop Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ok prima ik zal het zeker even laten weten.Krijg hem waarschijnlijk dinsdag of woensdag binnen werd me verteld.Nu had ik nog een vraagje.Heb intussen hdmi kabels besteld voor mn 360 (met hdmi) en ps3 om dadelijk volop van mn nieuwe beeldscherm te kunnen genieten.Nu las ik nu weer iets over een HDMI reciever ??? Zijn die dingen echt nodig ?? Heb ik nu wel het volle effect van de HDMI kabel zonder hdmi reciever ?? Heb even gekeken naar de prijzen van zo'n reciever die zijn tussen die 200 en 2000 euro ?? Wie kan me hier wat over vertellen want ik heb er te weinig verstand van..

3. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Mooie tv, die 42PZ8. Jammer alleen van de 2 HDMI ingangen, heb minimaal 3 HDMI apparaten. Scheelt ook weer per persoon natuurlijk, als je aan 2 ingangen meer dan genoeg hebt is het een prima deal :)

Ben ook benieuwd hoe die contrastratio nou precies werkt eigenlijk. Stel nou dat je met een 42PZ8 je contrastratio van 20.000:1 je contrast op 50% zet. Als ik dan mijn 42PX80 met een contrastratio van 15.000:1 op een contrast zet van 66%, is dan het beeld hetzelfde?

Iemand die al eens kunnen testen ofzo? Of een test hiervan tegengekomen?

4. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66
    Die receiver heb je wat beeldkwaliteit betreft helemaal niet nodig.
    Toevallig heb ik zelf net een receiver gekocht met 4 hdmi input.

Wat kan je met een receiver?
    Een receiver koop je in eerste instantie voor het geluid (surround).
    Je kan meerdere apparaten zoals een xbox360, ps3, dvd-speler, blu-rayspeler op een reciever aansluiten met verschillende soorten kabels (componenten, hdmi, optische kabels, spdif kabels enz).
    Daarna sluit je de receiver met 1 hdmi kabel aan op je tv.

Vervolgens sluit je je surroundspeakers op de receiver aan (5.1 of zelfs 7.1)en dan schakel je tussen de apparaten en hoor je het geluid over de luidsprekers. De receiver werkt dan als een soort switch. Ook handig als je tv te weinig hdmi inputs heeft.
    Er zit vaak ook een tuner in voor radio.

Ik heb er bijvoorbeeld mn xbox360 met hd-dvd speler en mn ps3 via hdmi erop aangesloten. Ik kan nu allerlei soorten surround beluisteren zoals dolby, dts, true hd enz.
    Het beeld laat ik ongemoeid door de receiver lopen. Beeld èn geluid gaan dus door de hdmikabel: 1 hdmikabel van de xbox360 naar de receiver, 1 hdmikabel van de ps3 naar de receiver en 1 hdmi van de receiver naar de tv.
    Als ik er een dvdspeler via componenten aan zou sluiten (heb ik niet), kan ik er voor kiezen dat de receiver het beeld upscaled naar max 1080i. De beelden van de xbox360 en ps3 worden dus ongemoeid doorgegeven met 1080p.
    Het upscalen gebeurt alleen bij de wat duurdere receivers.

Je hebt verschillende soorten receivers en de nieuwere hebben dus meerdere hdmi inputs en dat is handig. De nieuwste audioformats zoals dolby true hd kunnen namelijk alleen via hdmi en niet via optische kabel. Ik heb een Onkyo die dit kan maar dan betaal je ook meteen ruim 450 euro exl luidsprekers.

Dit is niet echt nodig, alleen op blu-ray films heb je dit soort geluid. Er zijn ook veel goedkopere receivers te koop met minder hdmi inputs en zonder true hd geluid
    Het is dus een versterker voor surround sound.

En eh, hdmi kabels besteld? Koop ze gewoon bij een onderdelenshop voor €9,-. Ik heb ze zelf ook en ze geven een prachtbeeld.
    Duurder heeft geen zin, nergens voor nodig.
    Dure hdmikabels hebben alleen zin bij hele lange afstanden.

Laatst bewerkt: 12 sep 2008
  5. remcop

remcop Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik heb 2 hdmi kabels besteld via internet.Het zijn 2 vergulde kabels van 1,80 voor (heel toevallig) 9 euro p/s gevonden via marktplaats.Vul maar eens de zoekwoorden PS3 en HDMI in op het zoekbalkje op marktplaats.Wat die reciever betreft is allemaal echt mooi wat voor mogelijkheden dat ding heeft en ik zou het best willen allemaal maar eerst maar de tv binnen krijgen en moet ook eerst even mn andere tv kwijt (samsung LE32S81B).Is een jaar oud iemand interesse ?? ;)
    Is echt een top hdready tv die nu zo'n 5 a 600 euro in de winkel kost.Helemaal als nieuw uiteraard.

Eventjes weer over mn nieuwe scherm.Je had het over dat die reciever kan upscalen naar 1080i met een dvd speler.Dat geld toch niet voor mn PS3 of 360 ?? Die kunnen toch via een hdmi kabel rechtstreeks 1080p weergeven op mn full hd TH-42PZ8 zonder reciever er tussen toch ?

Laatst bewerkt: 12 sep 2008
  6. Chiem

Chiem Chemical Waste

Leuk Bevonden:
    0
    1080p over component...?

Graag zou ik dat eens zien of onderbouwt willen hebben.

Component kan voor zover ik weet, maar ach wie ben ik, alleen 720p of 1080i aan.

7. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Component kan gewoon 1080p doorgeven, maar het zijn vaak de tv's die geen 1080p via component ondersteunen.

8. Chiem

Chiem Chemical Waste

Leuk Bevonden:
    0
    Component kan niet "gewoon" 1080p doorgeven, het is de wel bekende uitzondering die de regel bevestigd.

9. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Nou ik krijg op mijn tv toch echt gewoon 1080p via component.

10. Chiem

Chiem Chemical Waste

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is heel fijn. Maar in hoeverre het werkelijk 1080p is valt nog maar te bezien. Ik heb ook 1080p op mijn scherm in de slaapkamer, terwijl mn scherm daar maar een max reso van 1024x768 heeft. Een zeer complexe manier van upscalen/algorithms. Tel daarbij op dat plasma`s en lcd geen 1080i kunnen displayen, signalen worden altijd "ge-deinterlanced" en zie hier een van de belangrijkste redenen waarom sommige schermen via component "1080p" doorgeven.

Het is dus in feite 1080i maar omdat 1080i niet op "platte tv`s" kan worden weergegeven hebben ze truucjes bedacht om het signaal een "1080p-certificaat" mee te geven.

Het is dan ook van de zotte om te beweren als een leek op een eenvoudig board als dit de vraag stelt wat de max reso van component is, deze vraag te beantwoorden met 1080p.

Laatst bewerkt: 13 sep 2008
  11. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66

Klopt, daarom heb ik a: geen dvd speler en b: de hdmi op doorgeven gezet en er dus niets met het beeld gebeurt en alleen wordt doorgegeven.
    De ps3 en de xbox360 geven inderdaad 1080p door, met of zonder receiver.

Dus in mijn geval verzorgt de receiver alleen het geluid.

Component kan gewoon 1080p aan, kijk maar naar de xbox360 en de ps3. Zij kunnen 1080p over componenten weergeven.
    De meeste hdtv's hebben een knop waarbij je kunt zien wat de input is die de tv binnenkrijgt en hierbij kan je zien dat de tv een 1080p signaal gevoed krijgt.

Veel hdtv's kunnen echter geen 1080p aan wat input betreft via componenten, maar enkele Sony's en Samsungs kunnen dit wel.
    Als componenten max 1080i aan zouden kunnen, dan zou er ook 1080i op t scherm staan.

Zo zie ook ik op mn hdready gewoon staan dat er een 1080p signaal binnenkomt van de xbox en de ps3 via hdmi in dit geval.
    Heeft niet zo zeer met upscalen te maken, maar met downscalen. Dat downscalen is gemakkelijker dan upscalen en in het geval van een 1366x768 scherm heeft een input van 1080p absoluut nut. Het beeld wordt vaak gedetailleerder dan wanneer je een 720p of 1080i gebruikt. Verschilt ook weer per tv wat betreft de beeldkwaliteit.

Het gaat er dus ff om dat er op het scherm getoond wordt wat de input is die de tv krijgt en niet wat wordt weergegeven. Zij zien dus gewoon 1080p staan wanneer zij de tv op componenten hebben staan en dit wordt dus door de componenten doorgegeven.

12. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Volgens de OSD van mijn Sony Bravia FullHD , is er op de component een 1080p signaal aanwezig.
    Wilde een FullHD hebben met minimaal 1080p via HDMI en Component hebben.
    Deze Bravia heeft als 1e FullHD het HDready 1080p logo.

Geen wazige termen zoals FullHD of 1080p ondersteuning.

13. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    sorry ik bedoelde 1080i, bij 1080p krijg ik helemaal geen beeld, en hij staat gwn goed geventileerd.Ik heb hem nu op 720p staan, kan hem wel weer op 1080i zetten kijken wat ie dan doet...maar mijn tv is hd ready dus die moet ook gwn 1080i aankunnen toch?

nog een vraagje als je nu een xbox360 met hdmi koopt en hem aansluit met een hdmi kabel wat kun je er dan maximaal uitkrijgen met een hd ready tv? hetzelfde als de component (1080i)?

14. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Maximaal zal ik ook 1080i zijn.

Er zijn HDready's met 1080p ondersteuning , alleen zullen deze merken een 1080p terug schroeven (downscalen) naar 720p of 1080i

15. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    In de officiele specificatie van component video is 1080p niet opgenomen als een resolutie die kan worden doorgegeven (720p en 1080i wel), maar 'onofficieel' werkt het wel. Het zijn echter pas de laatste generatie(s) LCD-tv's die ook daadwerkelijk over de hardware beschikken om 1080p signalen te herkennen, en weer te geven.

Met HD video materiaal afkomstig van bronnen zoals Blu-ray en HD DVD is 1080p alleen toegestaan via HDMI/DVI met HDCP ondersteuning. Dat het 1080p signaal niet over component mag worden uitgestuurd hebben we te danken aan het AACS. Games vallen niet onder deze licentie, dus die kun je wel gewoon in 1080p uitsturen over component, mits de tv dat ook ondersteund.

Zie hierboven.

Een tv met een native resolutie van 1920x1080, en voorzien van component video ingangen die 1080p accepteren kan daadwerkelijk 1080p weergeven.

Het is ook veel beter om vol te blijven houden dat het gewoon niet mogelijk is, en ieder bericht dat beweert van wel af te doen als 'onzin'. Component video kan prima overweg met de op dit moment hoogste resolutie, 1080p. Dus zo zot is het dus niet.

16. remcop

remcop Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb vandaag 2 hdmi kabels binnen gekregen voor mn 360 en ps3 omdat ik na het weekend een TH-42PZ8 binnen krijg zoals ik eerder al zei.Nu probeerde ik even mn ps3 op mn "oude" (1 jaar) samsung hd ready tv aan te sluiten want die heeft ook 2 hdmi ingangen.Nu krijg ik echter alleen geluid op het hdmi kanaal ?? Hoe zit dat ? :confused:

17. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Je moet de audio-instellingen van de PS3 veranderen !!!

Je kan volgens mijn kiezen uit AV , Optisch of HDMI.
    2 verschillende audio-ingangen HDMI en Optisch is volgens mij niet mogelijk.

18. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Ik had het in de thread van de Xbox 360 Elite al even aangehaald, maar ik doe het in de goede (?) thread nog een keer.
    Sinds ik een Elite heb gebruik ik HDMI op de 360. Véél mooiere kleuren dan met VGA. :)
    Maar mijn probleem is dat het ook minder scherp is.. Je ziet bv. in het dashboard wat meer pixelrandjes om de rode B knop, de tekst ed.
    Ook zijn soms de kleuren lekker fel zoals het hoort, en zie je het op een gegeven moment 'uitfaden' naar wat doffere/donkere kleuren. Dit gebeurt best regelmatig.

Kan dit aan de HDMI kabel liggen? Of aan iets anders wat simpel op te lossen is.
    Het lijkt me toch dat het niet aan de TV ligt, want VGA wordt wel gewoon scherp, zonder overtollige pixelrandjes weergegeven en zonder uitfadende kleuren.

Ik heb HDMI en VGA net nog vergeleken, maar nu ik ze beide zo vlak na elkaar heb gezien wil ik eigenlijk niet meer terug naar VGA vanwege de fletse kleuren (ik kan de VGA kleuren helaas niet apart instellen op mijn TV).
    Ik hoop dus dat dit gemakkelijk op te lossen is.

Ik heb ook een hele tijd een PS3 op HDMI aangesloten gehad. Daar kan ik me niet herinneren dat ik dergelijke problemen had.

TV is een Samsung LE26R32B.

Help? :'-(

19. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Je kan toch bij de VGA de kleuren op expanded zetten dan zijn ze toch een stuk beter, of heb je dat al gedaan?

20. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Heb ik al gedaan, maar tegenover HDMI is dat nog steeds erg flets.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina