na vele potjes fifa09 moet ik toch zeggen dat het wel een beetje saai begint te worden. Er komen toch enkele frustraties boven nu ik het meer gespeeld heb. De spelers reageren gewoonweg te traag. Nu ik de controls een beetje in de vingers heb en snel kan reageren merk je dat meer. In het begin merkte ik het niet, omdat ik toch meestal een seconde moest nadenken voordat ik een actie maakte.
De acceleratie van spelers is ook te traag. Voordat een speler in volle sprint is dan duurt het wel ff.
Het gaat allemaal zo moeizaam, als je loopt zonder bal en een draai wilt maken, dan heb ik het gevoel dat er altijd wel een animatie teveel erbij komt, waardoor het allemaal te langzaam gaat.
En ook het scoren geeft weer niet het gevoel van YES!!!!!!!. Ook als ik een prachtige schot in de kruising knal heb ik dat gevoel niet in fifa, misschien omdat het te vaak gebeurt en te makkelijk gaat. In pes speel ik een mooie goal wel 100x terug in de replay, maar in fifa druk ik het snel weer weg eigenlijk.
Verder vind ik de diversiteit tussen spelers in fifa niet groot genoeg. Iedereen speelt een beetje hetzelfde. Het verschil tussen een verdediger en aanvaller is heel klein. Een verdediger kan net zo dribbelen en schieten als een aanvaller. En dat vind ik zo mooi aan pes. Daar kan je met ronaldihno bijv mooie dribbels maken, maar dat moet je met bijv Puyol niet proberen want die kan dat niet.
Nee fifa09 wordt het dit jaar wederom niet, misschien als ze de handelingsnelheid en de ballphysics, met name schoten en voorzetten weten te verbeteren dat ik dan weer een kijkje neem bij fifa.
Dit jaar geef ik de voorkeur weer aan pes, als het een goed product wordt koop ik hem wel.
Pes heeft de juiste mix van arcade en simulatie. Pes6 en 2008 daarbuiten gelaten, waar arcade overheerste. Ik hoop dat ze met 2009 weer die juiste mix weten te creëren. En in pes2010 een keer die verdomde graphics verbeteren!
Laatst bewerkt: 15 sep 2008