Ben ik helemaal met je eens. Begrijp me niet verkeerd, ik vind FIFA09 een goed spel, maar ik mis idd wel een bepaald gevoel. Als ik bij PES op de lat schoot had ik echt zoiets van DAMN! Bij FIFA speel ik gewoon verder. Ook stoor ik mij nog steeds aan het gebrek van dynamiek bij FIFA09. Zo is het onmogelijk om een schot te blokken door voor een speler een sliding te maken. Bij FIFA kan het wel maar als de speler dan recht door loopt en tegen je aanloopt krijg je een vrijetrap tegen (soms zelfs een penalty). Dat zijn met name de dingen die ik irritant vind. Bij PES kan dat gewoon wel en dat maakt het gewoon intuitiever en dynamischer.
Wel heb ik gelezen dat de spelers van FIFA09 in de uiteindelijke versie nog weet beter reageren dan in de demo. Of het waar is? We zullen het zien. Wat ik nog steeds matig vind zijn de doelnetten. Kom op zeg, die dingen hebben een elastische spanne waar je niet goed van wordt. Die bal moet in de meeste gevallen gewoon in het doel blijven liggen. Nu stuitert hij soms terug richting de 16-meter stip. Als die bal er lekker inglijdt en zoals bij PES van de ene hoek uiteindelijk in de andere hoek beland dan ziet dat er realistisch uit en dat is dan ook één van de redenen waarom het je zo'n goed gevoel geeft. Het is gewoon net of je écht scoort (de bal en het net gedragen zich zo).
Ook blijf ik mij irriteren aan de cutscenes bij FIFA09. Steeds maar weer dezelfde filmpjes, op precies dezelfde plek, maar dan met een ander gezicht. Een keeper die zijn muurtje neerzet bij een vrije trap van iets over de middellijn. En dat alleen maar om een soort "emotie" op te wekken.
Bij PES is dat ook zo, maar wel op de plek waar de speler op dat moment is. Het gaat dus vloeiend over van spel naar cutscene. Wederom nét weer even realistischer. Wel leuk is het feit dat je je eigen goal celebration kunt doen in FIFA09. Gewoon een leuke feature, niet meer dan dat.
Nu PES2009 de CL mode heeft neig ik toch weer meer naar PES, maar FIFA blijft wel heeeeeerlijke animaties hebben en is gewoon tot in de puntjes verzorgd. Ik snap nog steeds niet dat Konami niet slim inspeelt op de mogelijkheden van Internet (en dan heb ik het met het achteraf voorzien van alle licenties middels een optionfile die verspreid wordt door de community).
Je kan immers zelf shirtsponsors editen en teamnamen en spelernamen editen, dus tjah... why not? Speel slim! Zolang het spel maar niet in de winkels ligt met de licenties waarvoor niet betaald is. Dat zou namelijk voor velen nét het argument kunnen zijn om voor PES te kiezen. Je weet dat je een spel koopt met weinig licenties, maar dat je door het verspreiden van een optionfile (bijv. via WENB) kunt spelen met alle competities en landen die je je kunt wensen (incl. shirtsponsors en namen). Alleen het commentaar van de namen wordt dan een probleem.
Laatst bewerkt: 15 sep 2008