c/c++ ??

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door ExtraBB, 21 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    hey

weet iemand een goede site (in het nederlands!) waar ik c/c++ kan leren?
    als er een hele goede engelse is, graag ook even posten 8)

_O_

2. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Het makkelijkst is gewoon een goed boek kopen...

3. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    het enige probleem is dat ik een beetje krap bij kas zit.. en bij de bieb hebben ze er geen

4. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.726
    C++ in 21 dagen (uit het Engels vertaald) is de grootste aanrader in het Nederlands.

Daarnaast, waarom in godsnaam C/C++?

5. Roywilliam

Roywilliam Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    @ Modder-Eter:

Zo slecht is C++ toch niet? :)

6. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.726
    Waarom zou je C++ gaan leren als je tegenwoordig C# kan leren, wat steeds meer in groei is in het bedrijfsleven + makkelijker te beheersen is. Er is ook nog Java of Pascal die vele malen beter zijn om te leren als eerste taal. Er zitten veel te veel pitfalls in C++ dat het gewoon niet aan te raden is als eerste taal. En als laatste is C eigenlijk al helemaal outdated. Het enige voordeel dat C++ heeft is iets meer kracht (hoewel dit gat tegenwoordig steeds kleiner wordt) en de vele resources die ervoor te vinden zijn. Alhoewel dat laatste door C# in een behoorlijk tempo wordt dichtgelopen.

Ik zeg helemaal niet dat C++ slecht is, het tegendeel is zelfs waar, maar tegenwoordig kun je (helemaal qua eerste taal) een betere keuze doen.

7. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    zoals wat?

8. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    C en C++ was ook mijn eerste taal die ik heb aangeleerd. Ik kan niet zeggen dat het problemen gaf. Ik denk dat je goed moet nagaan wát je wilt gaan doen met die programmeerkennis en op basis daarvan een keuze maakt welke taal je wilt leren.
    Uit mijn oude collegesheets vond ik de volgende links. Misschien heb je hier wat aan:
    languagetutorials:
    –Introduction to C++ by Peter Muller:
    http://www.thinkbrown.com/programming/
    object_oriented_c++_tutorial.pdf
    http://www.cprogramming.com/tutorial.html#ctutorial(C, C++)
    http://www.cplusplus.com/doc/language/tutorial/(C )
    •onlinemanuals:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/beginner/cc305129.aspx
    http://www.thefreecountry.com/documentation/onlinecpp.shtml
    http://www.programmingtutorials.com/
    •VisualC++ web site:
    http://www.microsoft.com/Express/

Mij werd verteld dat C een mooie balans is tussen heel erg machine/hardware-georiënteerde en programmeertalen die zo mooi zijn opgepoetst dat je de werkelijke achtergrond en structuur niet meer ziet. Ik weet niet in wat voor mate dat waar is? Ik heb naast C alleen ervaring met System-C, Handle-C en Assembly (en dat laatste is echt niet prettig kan ik je vertellen 8)).

9. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.726
    Toch is C/C++ met het oog op Object-Georienteerd programmeren (wat nu eenmaal populair is) in het nadeel tegenover Java/C#, die je dat aspect toch fftjes wat beter leren als eerste taal. Maar dat is slechts mijn visie en daar kunnen we nog uren over discussieren.

Wat jij als laatste zegt is inderdaad een van de punten: Wat wil je bereiken met die kennis?

Ik ben zelf echter een voorstander van C# en .NET omdat het de meest efficiente keus kijkend naar de toekomst lijkt te zijn.

Edit: Na je laatste stukje te hebben gelezen wil ik inderdaad wel zeggen dat C en C++ wel inderdaad de twee talen zijn die erg goed gebalanceerd zijn tussen low level taken en high level taken. Je krijgt daar wel met beiden te maken. Zo moet je bij C en C++ nog garbage collecten, terwijl je je hier geen zorgen over hoeft te maken bij de twee eerdergenoemde talen. Toch zou ik het nog steeds niet aanraden (been there, done that).

10. berendhaan

berendhaan Forum sjonnie

Leuk Bevonden:
    0
    Even paar voorbeeldjes?

Stel je wilt niet voor Windows gaan programeren?
    game engines worden in C++ geschreven omdat dit veel sneller is dan C#

En C is helemaal NIET outdated. De opvolger van de BIOS, EFI, word geschreven in C omdat dit lekker dicht tegen je hardware is zonder al te veel tussen lagen.

11. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.726

12. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Geloof het of niet, maar op mijn opleiding waar je ook wat programmeren krijgt, is Java vervangen door AS3... Java was het vak waar iedereen over struikelde. Dit kwam waarschijnlijk door de lesmethoden/leraar, maar toch.

ActionScript 3 (Flash) lijkt wel wat op Java/OO programmeren, maar valt imo toch wel in een andere categorie programmeer taal.

*Had geen AC3 vanaf het begin gehad, snapt niets van Java.

13. StackedCrooked

StackedCrooked Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb indertijd C++ geleerd met het boek Accelerated C++ van Andrew Koenig. Ik raad het aan als je een professionele C++ programmeur wilt worden.

Als je echter programmeren als een hobby beschouwt dan zou ik eerder gaan voor een meer eenvoudige taal. Java is een heel populaire en veilige keuze, maar een beetje saai (mijns inziens). Meer fascinerende programmeertalen zijn Python en Ruby.

Heb je al iets van programmeer ervaring?

14. appie21

appie21 Active Member

Leuk Bevonden:
    22
    dit is een mooi topic

ik zelf ben al jaren bezig om een programma te maken. helaas komt het niet van de grond.

Nu zie ik dat hier wel wat experts rond lopen:) die mij vast willen en kunnen helpen

het is een geavanceerd stukje software wat gemaakt moet worden (misschien ook 3d)

Wie kan / wil mij helpen (natuurlijk wil ik goed belonen als er goed resulaat is.)

Ik hoor het graag.

15. Ypuh

Ypuh Active Member

Leuk Bevonden:
    203
    Ik heb overigens nog wel een goed boek waarin de basis van C++ staat. Volgens mij is die ook niet zo prijzig, ik zal als ik thuis ben ff het ISBN nummer voor je opzoeken.

Ik denk dat Google pas handig word als je weet wat je moet zoeken en niet als je de basis nog aanleren wilt.

C++ is overigens altijd nog een leuke taal om te kennen, ook al word er al veel in andere talen geprogrammeerd.

Echter ben ik geen expert o.i.d. hoor, ik heb alleen een jaartje les gehad in C++ en daarna nog een jaartje in Java, maar ik vind dat niet te vergelijken.

16. SilverLie

SilverLie Lurkt

Leuk Bevonden:
    1
    Het probleem dat ik soms heb in c/c++ is dat bepaalde functies die je in andere talen wel hebt er niet in zetten (volgens mij ook substring neit die heb je toch wel eens nodig).

17. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    mwah, beetje php en javascript maar niet veel..

ik denk dat dit topic beter kan worden 'vervormd' naar een algemeen programmeer hulp-topic (mod?)

18. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Meer iets in de trand van "Ik wil leren programmeren alleen ik weet niet waar ik moet beginnen" topic. Het programmeertopic hebben we namelijk al.

19. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    o, zag ik niet :+

20. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.726
    Laten we anders daar verder gaan. Eigenlijk wel een schande dat ik dat niet eens meer wist... ik heb m nog gestart ook :+

Hier dus verder.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina