De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 19]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 3 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sharkdawg

sharkdawg yo m@mma

Leuk Bevonden:
    3
    Wat is je reden dat je geen plasma wilt?

2. wc-bril

wc-bril Toiletpapier

Leuk Bevonden:
    0
    Gaming was ik natuurlijk vergeten ;) TV wordt primair gebruikt voor Bluerayfilms en gamen. Maar gewoon tv kijken zal er ook genoeg op gebeuren.
    Reden dat ik LCD wil is dat ik daar goede ervaring mee heb. Heb nu een kleinere Samsung LCD (die verhuist naar de slaapkamer). Eigenschappen van plasma zoals een bepaalde brandtijd, kans op inbranden, hogere verbruikskosten e.d. bevallen mij minder. Ik weet wel dat de huidige modellen dat minder hebben, maar toch. Je moet ook ergens een keus in maken. Plus mijn vriendin WIL een Lcd ;)

Ik dacht juist dat die Philips goede specificaties had. Klopt wel inderdaad dat ie wat duurder is.

3. sharkdawg

sharkdawg yo m@mma

Leuk Bevonden:
    3
    Dacht het al,je hebt zelf niks te kiezen :p ;)

De huidige modellen hebben die eigenschappen veel minder of zelfs niet.

En als je je keus maakt zeker met blu-ray en gamen is plasma echt de beste optie.
    Qua beeldkwaliteit kan het echt niet tippen aan die phillips of samsung die je hebt uitgezocht.

Ga eerst maar eens kijken in de winkel en vergelijk het eerst eens.
    Denk dat je nog wel van mening veranderd ;)

4. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Iemand zit er hier onder de plak...:)

5. double u 2

double u 2 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    zeg je gewoon dat het een lcd is. heeft ze toch geen verstand van! :b:

6. wc-bril

wc-bril Toiletpapier

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, dubbelpost

Laatst bewerkt: 24 sep 2008
  7. wc-bril

wc-bril Toiletpapier

Leuk Bevonden:
    0
    Ach ja je weet hoe dat gaat. Nu heeft ze het zelfs over ambilight. Misschien als ik zelf achter een plasma een tl-buis hang, dat ze het niet merkt.
    Maarre ik begrijp het al, volgens jullie is het gewoon plasma all the way. Waarvoor is volgens jullie een LCD beeld dan beter geschikt? Ik lees overal dat tussen plasma en lcd een verschil zit op het gebied van kleurechtheid vs. scherpte. Ik ben bij veel zaken wezen kijken, maar moet zeggen dat ik zowel de plasma's als de lcd's echt mooie beelden vindt weergeven (mag dat ook ;) ). Ben ook een leek op dat gebied, moet ik eerlijk zeggen, maar alles ziet er gelikt uit (ook als het geen blueray-beelden zijn). Daarom zou ik graag tips horen of er ervaringen zijn met echte electronicazaken waar men je objectief advies kan geven.

Waar ik misschien niet duidelijk in was, is dat de tv niet specifiek voor bijv. gamen wordt gebruikt maar voor alles en nog wat (tvprogramma's, dvd's, blueray's, gamen, fotoweergave). Waarom bijvoorbeeld die Sonymodellen voor mij afvallen, is dat er bij veel reviews wordt aangegeven dat ze helemaal super zijn, maar de gewone tvkanalen meer geruisd weergeven dan gemiddeld. Dan houd je al snel Samsung en Philips over (LCD) of inderdaad zo'n nieuwste Panasonic-plasma.

8. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gisterenavond laat bij een vriend van me tv gekeken op een Philips Ambilight 9000 serie, digitale tv van Ziggo....tranen schoten serieus in me ogen. Tijdens de scenes in bijvoorbeeld dukes of hazard, die donkere scenes met de kluis achter de wagen zag je gewoon 0,0 details in het donker. Zijn pa had de tv gekocht en dat in een winkel met alleen maar LCD's. Het beeld was echt erg matig als je weet dat hij er 1800 euro voor heeft betaald. Daarbij komt nog dat het leek alsof de film op sommige momenten / stukken even versneld werd afgespeeld, dit merkte ik ook op bij een paar stukken bij Peter R. De Vries dus het lag niet aan de film. Het oogt allemaal erg onnatuurlijk. VOORAL bij SD-materiaal icm een HD-decoder van Samsung. De H360R dus.

De instellingen heb ik op alle mogelijke manieren gehad en het werd gewoon echt niet beter. Zelfs de inkijkhoek was serieus bagger, ik deed 2 stappen naar rechts en de kleuren werden al heel flets en het zwart werd grijzig. De zwarte banden boven en onder dan helemaal grijs.

Het stroomverbruik van een plasma scheelt op jaarbasis nog geen 3 tientjes en het inbranden is geen issue meer alsje niet langer dan 14 uur met dezelfde statische beelden achter elkaar gamet. Image retention is er maar dit merk je bij de Panasonic Plasma's niet, bij de andere Samsungs en LG's wel geloof ik.

Een LCD tv is (vind ik) geschikt om op te computeren met een pc in windows bijvoorbeeld, of voor foto's bekijken is het ook wel nice. Maar de motion resolution is gewoon bagger vergeleken met plasma's dus zodra het om bewegende beelden gaat vind ik het beeld op een plasma velen malen mooier.

Ga aub niet mee met je vriendin, of je wil jezelf graag zitten ergeren de komende jaren want gegarandeerd dat dat gaat gebeuren....Believe me. De pa van een maat van me met die philips wilde de tv weer inruilen maar ze hadden alleen maar LCD's in die winkel en hij wilde per se Ambilight, en dit was blijkbaar de beste die ze hadden :eek:.

Ik spreek hier dus alleen maar uit eigen ervaring en dat is gewoon dat heel veel bezoek met zelf F-HD LCD tv's meteen onder de indruk zijn van het rustige en natuurlijke beeld. Het is niet zo geforceerd als een LCD tv met een dikke backlight erachter.

Als je puur voor gamen gaat is LCD ook neit verkeerd trouwens, het is erg fel en bij sommige games is dit juist de bedoeling. Niks voor mij, maar dit is wel een argument voor veel mensen om toch een LCD te kiezen voor gaming. Ik krijg er in ieder geval koppijn van.

Veel succes met je keuze :)

9. Rensgar

Rensgar Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Een vriend van me heeft ook een ambilight thuis staan. Weet niet zo snel welk model, maar ik vond dat ambilight eigenlijk weinig toegevoegde waarde hebben.

Een paar kaarsjes naast de tv zou ik zelf veel relaxter vinden ;)

10. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Ook dat inderdaad, je moet sowieso al een volledig kale muur hebben om je tv heen voordat het echt goed merkbaar is. En dan nog vind ik het veel te druk en licht als ik 's avond lekker rustig een serie of film zit te kijken.

11. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66

Persoonlijk vind ik dat er veel meer diepte zit in het beeld van een plasma bij het bekijken van blu-ray en ook het gamen vind ik mooier.

Goede specificaties zeggen eigenlijk niets, omdat je nooit weet hoe dit gemeten wordt. Wat ik altijd zeg als mensen een hdtv gaan uitzoeken:
    ga in de winkel op de tv kijken wat je thuis ook wilt bekijken, dus neem je xbox360 en dvdspeler mee en ga gamen/films kijken/tv kijken. (als je een full hdtv koopt en je hebt een xbox360 zonder hdmi, check dan of de tv ook full hd kan weergeven via componenten).

Die demo's zijn waardeloos want deze zijn speciaal gemaakt om de slechte punten van een tv te maskeren.

En vooral: verander de beeldinstellingen van de tv. Ze staan afgesteld om te knallen in de winkel, maar thuis is dat echt geen gezicht.

Alleen door op deze manier te vergelijken kan je een keuze maken. Als je de lcd mooier vindt, dan moet je die natuurlijk gewoon kopen.
    Het ambilight vind ik ook mooi hoor, maar dan wel die van de Aurea. Je tv moet inderdaad wel aan een witte muur hangen, anders verlies je het effect voor een groot gedeelte.

De led lcd's die net uitkomen geven wel een stuk mooier beeld dan andere lcd's, helaas zijn die nog prijzig omdat het nieuwe techniek is.
    Dat zoals je later zegt dat Sony afvalt vanwege ruis bij tv kijken verbaast me nogal. Check dat maar in de winkel of dit wel zo is (ik heb zelf geen ervaring met Sony), de Sony staan juist bekend om hun beeldkwaliteit.
    Overigens moet je sowieso digitale tv nemen op zo'n toestel.

Het belangrijkste blijft: het is allemaal persoonlijk. Het gaat erom wat jij mooier vindt (maar je moet dan wel goed testen natuurlijk).

12. wc-bril

wc-bril Toiletpapier

Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen bedankt voor de reacties! Wel allemaal erg eensgezind, dus daar zou ik toch wel wat mee moeten ;)

Loonens, die Samsung decoder H360R, die doet zijn werk wel goed op jouw Panasonic? En wat is image retention? Kun je wellicht aangeven welke Panasonic Plasma de nieuwste/beste is, is dat die 42PX80? Het moet in ieder geval om 42 inch gaan, niet groter. Jammere is alleen dat ik niet echt door het uiterlijk van de panasonic-plasma's wordt gegrepen. Ik ben namelijk nogal een design-geilneef, vandaar dat ik in een Grande Punto rijd. O-) Ik ben trouwens wel van plan om qua surround setje de Panasonic SC-BT100 aan te schaffen en dan zou je wel Vieralink kunnen gebruiken (Geen idee of dat handig is).

Ferry, die Aurea gaat het zeker niet worden, er zijn grenzen (qua prijs dan). Achter de tv wordt de muur overigens niet glad maar structuur, dus dat doet misschien ook wel een beetje afbreuk aan het effect. De tv wordt ook sowieso niet aan de muur bevestigd, aangezien we een schitterend tvmeubel hebben gekocht waar die prima naast de xbox mag komen te staan.

Nogmaals THX!

EDIT: net uitvoerig gesproken met mijn vriendin en ze is overtuigd! Plasma is nu ook een optie :) Als jullie kunnen adviseren welke panasonic op dit moment het beste is, heel graag! Die verschillen zie ik niet zo 1-2-3 tussen die modellen. Ik zou in ieder geval graag een model uit 2008 willen van rond de 1600 euro van 42 " (is de 42PZ800 de nieuwste?). Pioneer ligt daar qua prijs volgens mij weer een stukje boven.

13. sharkdawg

sharkdawg yo m@mma

Leuk Bevonden:
    3
    Pioneer gaat je budget idd wel erg te boven want die beginnen pas bij 3000 ;)

Sowieso is de PZ serie idd de nieuwste serie.

Dus de PZ8,80,85 en de 800.

Zitten kleine verschillen in onderling.
    Zoals het design waarvan de 800 wel de mooiste is imo.
    Ook een aantal technische dingen zoals real cinema 24p op de 85(alleen van belang bij blu-ray).
    Al ondersteunen de andere tv's ook gewoon 24p(beeldweergave zoals het orgineel bedoeld is).
    Weet alleen niet precies wat real cinema dan in houd maar 24p werkt ook bij mij perfect.

Ik heb zelf de 80 serie en ben er zeer,zeer tevreden mee.

Anders ff op www.panasonic.nl kijken dan kan je zo zien welke wat heeft.
    Ik zou je iig wijzen op de 80,85 of 800.

Ow en image retention is dat een bijv. een hud van GTA ff blijft staan in je beeld maar na een aantal minuten of na aan en uitzetten weer weg is.
    Soort inbranden maar niet permanent.

Komt ook niet heel veel meer voor tegenwoordig.

14. Onslaught

Onslaught HardCore Gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf een Samsung 40A656 en dat kreng geeft spatzuiver beeld, met erg goede zwartwaardes, veel input opties (4xHDMI v1.3 1080p24/25/50/60Hz, 1x Component 1080p50/60Hz en 1x D-SUB 1080p60Hz) en een zeer goede prijs.
    Sja je bent al hard gebombardeerd met pro Plasma, maar de werkelijk is dat er tussen LCD en Plasma bijna geen verschil zit. Beide hebben hun voor en nadelen.
    Je moet gewoon nemen waar jij jezelf het best bij voelt niet wat een ander je aanraad, want smakelijk verschillen. LCD kan bijvoorbeeld veel feller waardoor het beeld eruit springt, Plasma is donkerder waardoor het zwart in donkere ruimtes zwarter is. Op het gebied van scaling, kleuren echtheid, inputlag of stroomverbruik zijn er geen grote verschillen. Het gaat er vooral om wanneer en waar je je tv gaat gebruiken. Overdag of in een goed verlichte kamer is LCD king en in een donkere of schemerige kamer is Plasma king.

Mocht je voor 1 van de bovenste 2 LCD's gaan dan raad ik je zeker de series 6 aan, naast dat die goedkoper is is die technisch stukken beter.

15. wc-bril

wc-bril Toiletpapier

Leuk Bevonden:
    0
    Thx allebei, ik ga me even goed verdiepen in de Samsung en de Panasonic! Ben me pak 'em beet een half jaar aan het orienteren, en die samsung 6-serie is altijd een optie geweest en heb ik zeker nog niet afgeschreven. Inderdaad qua prijs/kwaliteit erg goede deal. Ik zie dat de 7-serie op kieskeurig ook al voorradig is, die specificaties en uiterlijk zien er erg goed uit!
    Ik sta alleen echt open voor meningen van mensen met ervaring, aangezien ik het lastig blijf vinden om de keuze te maken. Hierbij komt dat iedere 'deskundige' bij winkels wel iets anders zegt.
    Als jullie tv's gaan testen, doen jullie dat dan bij zaken als mediamarkt enzo?

16. Onslaught

Onslaught HardCore Gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Bij een winkel als mediamarkt zou ik echt niet gaan testen, een winkel als BCC of It's is veel beter zonder dat velle tl licht en het is rustiger waardoor je beter kan testen.

17. Chiem

Chiem Chemical Waste

Leuk Bevonden:
    0
    Altijd voor plasma gaan. Tegenwoordig zijn ze ook nog eens goed betaalbaar. Natuurlijk zeggen mensen dat smaken verschillen en blabla. Feit blijft dat plasma veel natuurlijkere kleuren geeft, daarom blinken plasma`s ook uit in zwartwaardes. De panasonic haalt bv een zwartwaarde van 0.05 cd/m2 tegen 0.40 cd/m2 voor de Samsung om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Meestal zeggen voorstanders van LCD dan snel; Ja maar plasma heeft last van phosphor trails. Das idd waar maar dat treed veel minder vaak in werking (dus last van) dan backlight bleeding waar LCDs weer last van hebben.

Dan hoor je ook vaak het geneusel over stroomverbruik. Ja plasma`s verbruiken idd meer stroom dan LCDs. Maar dat is heus geen honderen euro`s per jaar meer aan stroom. Niet eens tientjes, hoogstens een paar euro. Die 5 euro (laten we het ruim nemen) die je per jaar meer kwijt zou zijn aan stroom is toch totaal geen issue als je 700 tot pak em beet 1200 euro gaat spenderen aan een TV.

Oja en dan de fabel van inbranden...."zucht"

Plasma is niet alleen beter dan LCD, plasma is ook mooier dan LCD. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand spijt had van een plasma. En wat heb ik vaak gehoord, kut man ik had idd die 200 euro meer uit moeten geven en gewoon toch die plasma moeten kopen.

CRT > Plasma > > > > LCD

18. Onslaught

Onslaught HardCore Gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Uhmm... niet om het een of ander maar ik heb mijn Samsung gemeten op 0.06 cd/m2 en HDTV test zelfs op 0.05cd/m2. Die lapswanzen van tweakers lullen echt zwaar uit hun nek of weten gewoon niet hoe te calibreren. Zowel de A656 of W4000 halen dezelfde zwartwaardes als de PZ85. Plasma geeft helemaal geen natuurlijkere kleuren dan LCD als je beide gewoon naar de D65 norm instelt.

Backlight bleeding is gewoon een production fout, er zijn ook LCD's zelfs van merken berucht om backlight bleeding zonder backlight bleeding. Mijn A656 heeft helemaal geen bleeding, dode pixels of clouding zelfs niet als ik mijn backlight op 10 vd 10 zet, contrast en helderheid op max. Phosphor lag zit gewoon in het beestje (net zoals dat ghosting in het LCD beestje zit) en is alleen maar te zien bij grote contrast verschillen (zwart/wit en donkere tov lichtere kleuren) en met Plasma's die steeds hogere contrasten krijgen wordt het probleem juist erger dan minder. Als je ogen er gevoelig voor zijn is phosphor lag echt een ramp.

Het is inderdaad geen honderden euro's maar het is zeker geen 5 euro of minder. Jouw Plasma verbruikt gemiddeld (goed gecalibreerd naar D65) zo'n 350 watt waar mijn LCD (inderdaad 10" kleiner) gecalibreerd zo'n 150 watt gebruikt. Dan kan ik dus 2 van die TV's laten draaien voor die ene van jouw en nog steeds minder stroom gebruiken.

Inbranden komt echt praktisch nooit meer voor maar dit is alleen maar door arbiter en/of pixel shift technieken, zet deze maar eens uit dan zal je zien dat inbranden nog steeds bestaat.

Hoe kom je aan dit soort info, van forums ofzo? Er zitten op forums genoeg mensen die negatief posten gewoon om iets naar beneden proberen te halen.
    Plasma en LCD liggen dichter bij elkaar dan jij wilt doen geloven, echte experts zullen ook altijd zeggen dat Plasma en LCD elkaar niet zoveel ontloopt. Vroeger was Plasma inderdaad stukken beter maar met de afgelopen 2 generaties niet meer.

19. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66
    Probeer een winkel met niet belachelijk veel licht en waar je op je gemak kunt testen.
    Ook is het handig als diezelfde winkel meerdere toestellen heeft hangen waar jij interesse in hebt, want dan kan je ze meteen vergelijken. Ik heb zelf bij Axxo en de Harendse Smid getest. Die laatste was erg prettig omdat het een ruime zaak was. Het is vervelend als er mensen langs moeten en je het idee hebt dat je de boel ophoudt in de winkel.

Wel ff vragen aan de verkoper in de winkel om te vragen of het mag en dat je je spullen meeneemt. Het is niet handig om te gaan als het druk is zoals zaterdagmiddag ofzo. Pak een rustig moment en neem je vriendin mee.

20. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is inderdaad het blacklevel, maar dat komt door het feit dat deze LCD's gewoon hun backlight dimmen. Moet jij mij vertellen hoe ze dan details in het zwart kunnen tonen? Gaat lastig als de backlight gedimd is...

Je geeft zelf al aan, 10" kleinere tv. Wel appels met appels vergelijken dan he. Als je een tv aanschaft van 1000+ euro boeit die 40? euro op jaarbasis je ook echt niet, beetje hypocriet.

Die technieken om inbranden te voorkomen, waarom uitzetten? LCD tv's hebben geen technische snufjes die het beeld beter maken wil je zeggen? Als je dit uitzet is het ook geen gezicht. Maar zo is de tv gemaakt dus waarom niet aanzetten? Jij zette vroeger de Turbo knop op je 486 ook niet aan zeker? Alleen om te kijken hoe langzaam hij eigenlijk ging :{
    Jou tv heeft bijvoorbeeld ook 100Hz Motion Plus en krijgt zo een hogere motion resolution maar dat zet je natuurlijk ook uit?

De inkijkhoek van een LCD blijft sowieso slechter en ik wil van meer dan 90 graden een goed en mooi beeld hebben. De kleuren op een LCD vind ik persoonlijk gewoon een stuk minder natuurlijk en veel meer computergemaakt. Mede ook door het matte paneel van veel LCD's.

LCD en Plasma komen steeds dichter bij elkaar inderdaad, als de LCD's met LED backlight betaalbaar worden worden ook die interessant.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina