Ik las dat er werd gezegd dat het spel zó snel was dat je heel snel van de ene naar de andere kant bent:
Ik heb een paar potjes Italie-Frankrijk gespeeld en de snelheid ligt 'm niet in het hollen van één naar de andere kant, maar in de wendbaarheid van de spelertjes, dus niet de dribbelsnelheid.
Die wendbaarheid is weliswaar 2008-achtig maar het goede is dat de verdediging zó goed is gepositioneerd dat je er bovenop zit als een speler gaat dribbelen. Zodoende kan hij wel wendbaar zijn, maar met een beetje goed verdedigen komt de aanvaller er maar heel moeilijk langs. Dat is juist het goede uitgebalanceerde van het spel. Ik geef onmiddelijk toe dat de animaties minder wendbaar zouden kunnen ( iets wat we allang wisten van de movies ) maar ik vind het kunnen omdat de verdediging even goed als de aanval is en misschien zelfs wel beter.
Het spel voelt qua controle van de bal fantastisch aan, zoals bij het aannemen van de bal. Een mindere speler doet dat namelijk veel slechter dan een goede speler met veel techniek. Een speler die wil gaan dribbelen heeft juist om het tijdsverlies wat hij leidt gauw een verdediger op zijn nek. Zeker als je een speler met een hoge bal aanspeelt.
Wat passing betreft is het spel moeilijker geworden. Vaak als je wilt door-passen zonder dat je de bal goed gecontroleerd hebt, dan pass je verkeerd. Ook als je vanuit de draai passed komt de bal verkeerd aan en dat geeft ook aan dat je wel héél perfect moet kunnen passen om de bal van het ene eind naar het andere te spelen via wat tussenstations. Dit even om bovenstaande klacht te ontzenuwen. Verder heb ik de analoge pass geprobeerd en die is véél gevoeliger geworden! Echt een verbetering, temeer daar je nu default niet op de stick hoeft te drukken om te passen. Gewoon korter of langer in de gewenste richting houden.
Mijn eerste indruk is : Van de PES-reeks is dit zeker de beste.
Laatst bewerkt: 2 okt 2008