Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 12] ‎

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door WinterBase, 12 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. x76xdemonx76x

    x76xdemonx76x straightedge est1992

    Berichten:
    1.245
    Leuk Bevonden:
    41
    Hallo,

    Ik ben (nog steeds) bezig met kijken voor een pc upgrade waarbij ik full hd materiaal lekker kan afspelen. Op dit moment is mijn processor waarschijnlijk de bottleneck(een amd+64 32 socket 939). Eigenlijk geen echte upgrade mogelijkheden daar. De gpu is een nvidia 7800gs 256 AGP, ook die kan ik niet echt verder upgraden.

    Dus een upgrade is gewenst, maar dan zal dit helaas op alle vlakken moeten,
    mobo, cpu, ram en gpu.

    (voor alle prijsvergelijkingen hou ik alternate.nl aan, vind t makkelijker om alles bij 1 winkel te vergelijken/bestellen)

    Veel mobo's hebben tegenwoordig een fatsoenlijk onboard videokaart. BV de HD3200, maar zijn die in staat om een HD film écht in 1080p probleemloos weer tegeven in combinatie met een fatsoenlijke, hedendaagse processor? Of toch maar +/-100.- uittrekken voor een 3870??

    Quad core of dualcore, intel of amd? Ik heb het idee dat amd een paar steken heeft laten vallen in de jaren dat ik de pc markt niet heb gevolgd, of toch niet? Weinig keuze bij amd maar wel cheap.
    Een quadcore van amd kost 169,- (of je nu de 9850 of 9950 koopt)
    Bij intel wel meeeer keus. Zelfde prijsklasse een E8400 dualcore voor 159 of de quadcore e6600 voor 179,-

    Daarbij moet dus een bijpassende mobotje, als t even kan met een goede onboard videokaart en goed onboard geluid. Maar bij mobo's raak ik altijd de weg kwijt.. t zijn er zo veel, en vaak heb je de pech dat net dat ene mobo niet werkt met die processor of die videokaart, hier heb ik echt wat advies nodig.

    Dan ram erbij, ik weet dat ik bij xp dan niet verder kom als 3gb, maar misschien installeer ik vista wel, wordt toch een clean installatie want ik neem er toch een spinpoint van samsung bij.

    Nu hebben ze bij alternate ook wat upgrade setjes, ben je voor een kleine 240-320 klaar, maar is het iets? http://www.alternate.nl/html/summar...e Kits&tgid=130&&tn=HARDWARE&l1=Upgrade kits&

    Nu bedankt voor het lezen en ik hoor t wel!
     
  2. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Een oplossing met een on-board gaat natuurlijk altijd de CPU minder ontlasten dan een aparte grafische kaart zou doen.

    Een goede on-board oplossing: ASRock 4Core1333-FullHD (€79, Intel)

    Bron: OCWorkbench (is link naar benchmarks van de HD playback presaties)
    Die prestaties zijn behaald met een C2D X6800, dus een E8400 is zeker snel genoeg en ik ben er zeer zeker van dat een Q6600 ook snel genoeg gaat zijn.

    Een andere review meld trouwens dat er wel een HDMI adapter bij zit, zij zijn er trouwens ook tevreden over.

    Als geheugen heb je ook genoeg aan pc2 4200 (533 MHz) als je voor de Q6600 gaat of pc2 5400 (667 MHz) als je voor de E8400 gaat.

    ASRock A780FullHD in combinatie met een AMD Phenom X4 9950 is natuurlijk ook niet slecht. Al vind je van dat moederbord eigenlijk niet direct reviews en ik heb de indruk dat het Intel moederbordje net iets beter is.
     
  3. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Kogel door de kerk enzo. Volgende besteld bij Azerty:

    Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 1000GB
    Antec Sonata III,Zwart
    AMD Athlon 64 X2, 6000+, Socket AM2, Boxed
    Asus M3A78-EM
    Buffalo Firestix,4096MB, 800MHz, 2x, DDR2, PC6400
    Sony-NEC AD-7200S Black
    Zalman ZM-F3
    Club3D Geforce 9800GT Artic Cooling,512MB, GDDR3, PCI Express x16

    Ben benieuwd, hoop het zaterdag nog in huis te hebben. En aan jullie heb ik ook niks gehad hoor, jezus. ;)
     
  4. UnleasH

    UnleasH Brrrrrrrrrrrrrrrrap

    Berichten:
    196
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er nu een standaard Aopen 350w voeding inzitten uit 2004, dus die gaat het niet trekken denk ik.

    Moederbord + mobo + geheugen max €450 - €500.

    Ik wil uiteindelijk:

    HD Films kunnen bekijken
    Zware games zoals Crysis goed kunnen draaien
    Proberen over te clocken

    Die P5K bieden maar 1 pci-e slot voor een videokaart, uiteindelijk wil ik twee videokaartjes aanschaffen. Maar waar moet ik tegenwoordig voor gaan (ATi of nVidia) dat langer meegaat? Ik las op tweakers dat de HD3870 relatief gezien de beste prijs/kwaliteitsverhouding hebben, maar hoe denken jullie daarover? Mijn max budget voor de videokaarten ligt hooguit op €450.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  5. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Je kan beter de HD4850 kiezen imo, kost 1 tot 2 tientjes meer max en er zit toch een aardig verschil tussen die 2 :thumbs:
     
  6. UnleasH

    UnleasH Brrrrrrrrrrrrrrrrap

    Berichten:
    196
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, typfoutje, ik bedoel de 4870! :+
     
  7. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Oh ok, nou, als je max budget 450 euro is dan kan je of de HD4870 nemen of zijn broertje, de HD4870x2, is eigenlijk 2 keer de HD4870 op elkaar geplakt :)
     
  8. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    De hd4870x2 is nu nog gewoon 400 euri de stuk, dus das geen optie, maaaaaaaaaaarrrr, je kan wel de hd3870x2 nemen en die 2 keer. Dan blaas jij de 4870x2 er wel uit hoor 8)

    De hd3870x2 is nu bij best veel winkels al onder de 200 euri, en die presteert beter als de 4870 (volgens sommige reviews). Je kan ook 2 4870 nemen voor crossfire, dan ben je ook uit rond 400 euri.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  9. UnleasH

    UnleasH Brrrrrrrrrrrrrrrrap

    Berichten:
    196
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, ik ga toch maar in 1x een volledige pc kopen, ik heb een voorlopige setup mede dankzij Tweakers BBG:

    Behuizing: Antec Nine Hundred €95
    Moederbord: Gigabyte GA-X48-DQ6 €215
    Geheugen: OCZ Reaper 4gb ddr2 €74
    Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750gb €67
    Grafische kaart: Club3d HD4870 X2 €397
    CPU koeler: OCZ Vendetta €31

    Nu zit ik toch sterk te twijfelen over de te kiezen processor, namelijk de volgende:

    E8500
    Q6600
    Q9300/Q9450

    Ik heb geen flauw idee waar ik voor moet gaan, ze schijnen allemaal erg goed overclockbaar te zijn, daar ga ik natuurlijk ook voor. Maar het moet allemaal wel een beetje toekomstgericht zijn, ik wil niet over twee jaar weer een nieuwe pc kopen. Er wordt nu een dual core aangeraden vooral voor games, maar hoe zit dat zo in de toekomst? Dadelijk kan ik een nieuwe cpu gaan kopen omdat ik toch de max prestaties eruit wil halen.

    Daarnaast weet ik nog niet echt een goede voeding, tenminste, op Tweakers wordt de Antec Superquattro van 850w aangeraden, en met het oog op een toekomstig tweede ATi kaartje is het wel nodig, maar ik vind deze voeding wel ontzettend prijzig.

    Ik hoor graag jullie mening/suggesties hier over.

    Thanks!
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2008
  10. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Q9xxx, zijn beiden sneller en verbruiken minder dan de Q6600. En een deftige voeding die veel moet leveren is nu eenmaal duur en bij zo'n systeem als het jouwe zou ik dat zeker niet het ding maken om op te besparen.
     
  11. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    Waarom een quescore als de dualcores beter functioneren in games want als je een hd4870x2 koopt koop je die niet voor films of Autocad. De BBG op tweakers geven zelf ook aan dat je beter af bent met een E8500.

    Ook zou wel meteen kiezen voor een 1TB schijf in plaats van 750, als je toch bezig bent en op de toekomst wil richten. Voor de rest, best buy guides op tweakers zijn betrouwbaar en goed (mooie keus voor club 3d).
    En wat Pegas zegt, ind. besparen op voeding is nooit een goed idee :)
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2008
  12. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Dualcores betere functioren in games? Het merendeel zal gewoon 2 van de 4 cores gebruiken en uitzonderlijk zal je een performancedrop hebben (maximum 2fps ofzo). CPU heeft sowieso weinig impact op de performance van games (tenzij rts games en/of op zeer lage resoluties).

    Het enigste dat in het voordeel van de E8500 pleit is dat die goedkoper is en standaard de snelste is (in appicatie die maximum 2 cores ondersteunen), maar aangezien hij toch gaat overclocken valt het punt dat de E8500 sneller is al weg. Welke de hoogste snelheden haalt kan ik niet zeggen, al heeft de E8500 meer kans door dat die 2 cores minder heeft. Maar dan nog hangt het af van CPU tot CPU en zoals de E8500 als de Q9xxx overclocken goed.

    Imo is de beste keuze voor hem een Q9xxx.
     
  13. UnleasH

    UnleasH Brrrrrrrrrrrrrrrrap

    Berichten:
    196
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt, het is nu aardig helder.

    Ik neem de Q9300 en ga dan toch voor die voeding.

    Bedankt voor de hulp!
     
  14. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Zo, binnenkort maar even een Gainward HD4850 GS kopen om mijn trouwe 7600GT te vervangen. Nu maar hopen dat mijn Antec Smartpower 2.0 450 Watt het aan kan qua ampères.
     
  15. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Merk je vanzelf :+
     
  16. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat merk je vanzelf als in: "Je pc reboot dan" of als in: "Je voeding vliegt in de hens, waarna je een gruwelijke dood sterft doordat je huis afbrandt met jou erin."?

    :+
     
  17. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Beide kan :+.

    Al zal het 2de meer in de trend zijn van "Je voeding vliegt bijna in de hens en neemt de rest van je pc met zich mee". Al is de kans dat die gewoon uitvalt veel groter ;).
     
  18. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Don't worry, dat lukt wel. :)
     
  19. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Er wordt voor de 4850 32A aangeraden en jouw voeding heeft net 32A, zou normaal dus wel moeten werken ;).

    (of net niet :+)
     
  20. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand hier nog iets over te melden?
    Ik kan voldoende 5400RPM schijven vinden, ik vraag me af of ik hier veel winst uit zal behalen?

    Dit zijn de resultaten van mijn harde schijf (tijd terug getest):
    [​IMG]

    Het zou mooi zijn als ik ook meer capaciteit heb dan 100GB, maar de grootte van de schijf heeft misschien ook nog invloed op de snelheid? Aangezien er dan een groter oppervlak is waar over gelezen moet worden?

    Dit is de snelheid van de Hitachi Travelstar 5K100 die meegeleverd wordt bij een net ander type Asus:
    [​IMG]

    Die heeft dus een 5400RPM schijf, maar 80GB. Die is dus duidelijk 5MB p/sec sneller en een lagere MS.
    Echter, iemand die weet of dit in de praktijk erg veel uit maakt?

    Nogmaals een edit:

    http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=231910
    http://forum.notebookreview.com/showpost.php?p=3121102&postcount=119

    [​IMG]

    Dat type is helaas tijdelijk uitverkocht bij mijn lokale computerwinkel, ik zal eens contact met hun opnemen.
    Als ik deze prestatie ook kan halen op mijn laptop is dat echt gigantische snelheidsboost, vergeleken met mijn huidige harde schijf.

    Wel gek dat de andere 5400RPM niet veel sneller is dan mijn 4200RPM en dat deze dus veel en veel sneller is.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2008
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina