Java heeft juist niets met het webdevven te maken (as far as I know). Java is meer voor offline applicaties.
Er zijn zo veel programmeertalen. .NET is een framework, waarmee je diverse talen die in het framework zitten kunnen laten samenwerken. Iemand kan een C# gedeelte laten samenwerken met een andermans ASP.NET code.
Java zit niet in dit framework. J# ken ik zelf niet.
We hebben op school ook eerst geprogrammeerd in Java en later in .NET (asp en c#).
Het .NET framework biedt een hoop voordelen, maar ook een hoop nadelen. Het is een ramp om je database goed werkend te krijgen, laat staan om een applicatie met database ook op een andere PC te testen. Zit je fijn in een klaslokaal, waarbij je het liefst 14/15 pc's het raam uit wilt flikkeren, omdat je je applicatie er niet goed werkend op krijgt.
Heb hier nog wat boeken over MCAD/MCSD. Tentamens daarvan waren belachelijk zwaar (niemand haalde de theorie dan ook). Heb je meerkeuze vragen (in het Engels, met de nodige moeilijke termen), moet je precies de juiste antwoorden aanvinken, zonder te weten hoeveel antwoorden juist zijn. Kun 0/8 - 8/8 zijn. Eentje te veel of te weinig, hele vraag fout.
Daarbij hoorde er ook een werk methode, waar ik nog steeds mijn twijfels bij heb, omdat deze onnodig omslachtig was en enkel werkt in grote projecten. Als je op school dan een klein projectje met een klein groepje hebt, komt zo een methode totaal niet tot zijn recht. Toetsen waren niet voor echte certificaten, die zou je zelfstandig nog wel kunnen halen, mocht het je lukken en je een dikke portemonnee hebben.
Zelf ben ik niet verder gegaan met .NET. Het interesseerde me te weinig. Ook Java is niet helemaal mijn ding. Maar wellicht komt dat ook wel omdat ik weinig met offline applicaties ontwikkelen heb, en ik voor mijn doeleinden php/mysql prettiger en makkelijker vind.
Edit:
Welke taal je ook kiest, als je echt object geörienteerd programmeert, lijken de meeste programmeertalen wel op elkaar. Beheers je de ene goed, dan zul je de ander ook snel oppakken.
Anyway, back on-topic, aangezien dit weinig meer te maken heeft met de certificaten in de openingspost.
Laatst bewerkt: 15 okt 2008