Ik denk dan toch dat wanneer je zo'n site maakt waarin iedereen elkaars option-files met correcte namen kan delen, je problemen krijgt met licenties. Wat er thuis gebeurd bij iedereen op de console etc. kan Konami onmogelijk controleren, maar zodra iedereen de boel via Konami mag gaan delen, met eigen gemaakte correcte teamnamen en spelersnamen, Konami in de problemen komt. Ik denk niet dat het zo makkelijk ligt. PESFAN maakte bijvoorbeeld eerst ook zelf de option files, maar dit mocht op een gegeven moment niet meer van Konami. Maarja, dan mocht er wel weer door members hun eigen OF's gedeeld worden..
Over PES2009, heb hem vandaag een tijd kunnen spelen, op PC met controller dat wel (dus als iemand mij kan zeggen of mijn kritieken op een 360 totaal anders uitpakken, roept u maar), maar het is voor mij toch weer zo ongeveer hetzelfde als PES2008. Minder slecht. De spelers lopen alsof ze flinke rugklachten hebben, de bal hangt aan een touwtje als je dribbelt, elk stadion heeft dezelfde doelen. Het dribbelen gaat ook zo simpel, kappen, draaien en je bent je tegenstander kwijt, op alle spelniveaus. Het lukt je met een speler met dribbel accuracy van 70, het gaat ongelogelijk eenvoudig met een van 80. Alsof de tegenstander er niet staat.
Ook het hele cartoony achtige uiterlijk vind ik zo nep overkomen, sinds de 2008 versie dus. Grafisch lijken ze wel achteruit ipv vooruit te zijn gegaan met PES. PES6 oogt veel realistischer, en dat spel is van twee jaar terug. En dan bedoel ik vooral hoe de spelers bewegen. Grafisch gingen PES3/4/5/6 ook niet met hele grote stappen, maar vanaf 2008 zijn ze een heel andere richting ingegaan die ik echt niet beter vind. Wel werd van 3/4/5/6 het voetballen zelf erg verbeterd, wat sinds 2008 weer achteruit is gegaan vind ik.
Be a Legend modus vind ik wel vet.Je kon bij eerder edities wel al player camera pakken en kiezen om 1 speler te besturen, maar dit maakt het natuurlijk wel wat leuker om echt een carrière te maken.
Beter dan 2008 is wel dat niet elk afstandschot erin vliegt, en dat het winnen toch net even wat moeilijker gemaakt is. Scoren gaat minder makkelijk, zelfs geheel uitgespeelde kansen zijn niet meteen een goal door een keeper die veel beter reageert en de tegenstander voetbalt veel logischer. Geen 100% kansen raar verprutsen meer.
Laatst bewerkt: 17 okt 2008