Ik had ook geen moeite om erachter te komen dat je 2x op R2 moet drukken. Om dat nou een fout van Konami te noemen omdat Jows dat niet meteen begreep vind ik eigenlijk een beetje overtrokken. Ik vind dat dus echt geen minpunt, ik had het namelijk wel meteen door. Als je een review schrijft moet je nooit afgaan op wat anderen hebben geschreven, als je 10 minuten Become a Legend speelt dan ben je er echt wel zo achter. Het staat ook gewoon in de handleiding en het wordt uitgelegd.
En dat PES 2009 laag scoort is niet zo verwonderlijk. Wat ik wel vreemd vind is dat PES 2008 vorig jaar overal nog dikke negens scoorde bij de reviewers, en nu roepen diezelfde reviewers dat PES 2008 zo tegenviel. Zelfs in gamesbladen hebben de reviewers de opinie van de gamers overgenomen over de versie van vorig jaar. Toch scoorde dat wanproduct overal dikke negens. En nu roept men in koor dat PES 2009 wel een stuk beter is dan zijn voorganger, maar het spel krijg toch maar een 7. En dat moet ik dan serieus nemen? Daarom hecht ik absoluut geen waarde een de mening van anderen wat PES of Fifa betreft. Zoveel reviewers hebben geen eigen mening, vinden het vooral belangrijk wat andere reviewers vonden en gaan dat napraten. De verwachting was dat PES 2009 niet best zou zijn, en voilla, we geven het spel een 7. Ik vind dat cijfer overigens zelf wel terecht, ik had het zelf misschien een 7,5 gegeven.
Dat is niet het punt, maar het is zo grappig om die blije reacties te zien als blijkt dat PES inderdaad lage cijfers krijgt. Ik heb wel meer een probleem met PES 2008 en het cijfer dat daar vorig jaar aan werd gegeven. Dat spel verdient nog niet eens een voldoende maar scoorde absurd hoge cijfers. PES 2009 is vele malen beter, maar niet goed genoeg. Ik ben dan ook van mening dat die cijfers geen bal zeggen omdat reviewers toch alleen maar meelullen met de opinie van de gamers op gamesites e.d. Want PES 2008 is gewoon echt slecht, maar vorig jaar vonden de reviewers het spel geweldig want het was hen niet bekend dat wij -de gamers op gamesfora dus- het spel echt te ruk voor woorden vonden. En nu roepen ze dat PES 2008 vorig jaar zo tegenviel?
Laatst bewerkt: 17 okt 2008