HDMI kabel Merk je het verschil ?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door My Pleasure NL, 9 nov 2008.

  1. My Pleasure NL

    My Pleasure NL Active Member

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallooo,

    Ik zit met een vraagje,

    Ik ga volgende week een nieuwe tv halen (de Samsung T260HD) deze tv is FULL HD. Nu Zit er bij de xbox 360 (Er zit een HDMI uitgang op mijn xbox pro) een standaard kabel (scart) die je zowel op AV als op HD kan zetten (doormiddel van een switch knop). Maar aangezien deze kabel niet in de HDMI uitgang van mijn xbox zit vroeg ik mij af of ik niet beter een echte HDMI kabel voor mijn xbox kan halen. Mijn vraag is dus: Heeft het zin om een echte HDMI xbox 360 kabel te halen of merk je nauwelijks verschil met de standaard kabel die met de xbox 360 is meegeleverd.

    Zo ja, maakt het dan nog uit of ik de kabel van Big Ben haal: http://www.gcshop.nl/product.php?id=9109

    Of de officiele kabel van Xbox: http://www.xboxhome.nl/products/alle-hardware/xbox-360-hdmi-kabel.htm

    (ps. ik ga ook nog een Logitech, Z 2300 set aan me xbox hangen)

    Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2008
  2. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    Of je het verschil ziet heeft met meerdere factoren te maken. Dus hier kan je niet echt een ja of een nee op geven. Wat een HDMI kabel wel doet is het signaal doorgeven zonder verlies. Als de kabel aan de enekant een 0'letje doorstuurt dan komt er aan de andere kant een 0'letje uit. Bij analoge kabels (component) kan er verlies op treden. Ikzelf zie het verschil tussen HDMI en Component niet. Ik zie het wel als 2 tv's naast elkaar staan en dan is het echt miniem. Ik moet wel zeggen dat ik component soms mooier vind, omdat het bij HDMI soms wat "harder wordt". En component een iets filmischere sfeer geeft. Maar dit is echt een SUPER klein verschil en dit geldt alleen voor mijn tv. Ik ken jou tv niet, dus ik kan daar ook geen antwoord op geven.

    Samsung gebruikt goede component ingangen, dus daar zal het niet aan liggen. B-merken willen nog wel eens bezuinigen op deze verbindingen.

    Dan komen we bij je tv, ik wil je niet van de koop afpraten maar alleen informeren. Full HD is een resolutie gemaakt voor tv's boven de 42 inch. Als ik meer dan 2 meter 60 van een full HD tv af ga zitten als deze 42 inch is, dan ziet mijn oog het verschil niet meer. Dit is gewoon biologisch niet mogelijk. 37 inch, 32 inch en 26 inch tv's met Full HD is gewoon een vorm van marketing. Het geeft namelijk totaal geen meerwaarde, het enigste wat het voordeel is, is dat het bij een bron die 1080p afgeeft niet hoeft te downscalen. Nu is het zo dat de xbox alles upscaled van 720p of zelfs minder (Halo 3 loopt op 640p of iets in de buurt daarvan) naar 1080p of zelfs 720p (snap je het nog?).

    Je kan je dus afvragen of Full HD nut heeft. Ikzelf zou namelijk liever voor een Panasonic 26 inch HD-Ready gaan, dan voor een Samsung Full HD. Zelfs in HD-Ready geeft die panasonic namelijk een veel beter beeld. En als je vraagt wat is beter een Samsung met HDMI op Full HD, of een Panasonic op HD-Ready met component, dan is mijn antwoord de Panasonic.

    Ik heb een jaar gewerkt in een elektronica zaak en ik was zelf ook van plan een Samsung te kopen (op 42 inch dan wel). Maar ben gegaan voor een Panasonic plasma. Nu zijn er geen plasma's op 26 inch, maar Panasonic heeft echt hele mooie lcd schermen op 26 inch. Ze zijn dan wel vaak het dubbele van de prijs van een Samsung, maar dit is echt te zien.
     
  3. dadriaans

    dadriaans Active Member

    Berichten:
    13
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb sinds twee weken een nieuwe TV, Philips 37PFL5603. Dit is ook een full hd scherm en zat ook met het dilemma of ik een hdmi kabel moest kopen en dan welke.

    Uiteindelijk na veel speurwerk op internet heb ik een hdmikabel van € 15,00 gekocht bij It's. En het beeld is echt veel beter dan met scart aansluiting.

    Verkoper bij It's gaf zelf ook aan dat dure hdmikabel echt niet nodig is. Hij had de dure van € 100,00 en de goedkope getest op zijn xbox en totaal geen verschil.

    Dus ik zou gewoon een goedkope hdmi kabel kopen.
     
  4. My Pleasure NL

    My Pleasure NL Active Member

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Wixx bedankt voor je uitgebreide antwoord :thumbs:. Ik geloof je direct, maar die samsung T260 HD is qua prijs gewoon erg aantrekkelijk 500 euro. Ik wil eigenlijk ook niet meer besteden aan een tv / monitor (ik ga namelijk ook me mac book erop aansluiten) besteden. En hij ziet er wel gelikt uit :9.
     
  5. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5

    Uhm kerel, de scart aansluiting is geen HD. Dus geen wonder dat de HDMI kabel veel betere graphics geeft. Component wordt niet aangesloten met het scart blokje.

    HDMI kabels maken inderdaad niet uit kwa prijs. Het enigste verschil wat er vaak inzit is de connector. Bij goedkope kabels kan deze soms slecht zijn wat ervoor zorgt dat hij niet goed in je tv blijft zitten omdat hij niet "klikt" en met het geringste kan hij dan uit je tv vallen. Zoals ik al zei, 0'letje aan de ene kant erin betekent 0'letje aan de andere kant eruit. Hier kan dus weinig storing in ontstaan. Stel dat er een 0,98'letje aankomt dan geeft de error controle aan dat het een 1'tje moet zijn.

    Klopt, samsung heeft hele mooie designs. En de prijs kwaliteit verhouding ligt gewoon hoog. Ik vind ze beter dan de sony's terwijl ze allebei dezelfde panelen gebruiken. Als je er ook een mac op gaat aansluiten kan Full HD ook weer handig zijn. Omdat je TV dan een hogere resolutie heeft, waardoor er minder snel vertekingen ontstaan. Dit komt omdat er dan meer lijnen zijn op een bepaald vlak. Als de pc resolutie dan niet overeen komt met de resolutie op je tv (wat vaak voorkomt, omdat pc's een 16:10 reso hebben en tv's een 16:9) kan de tv dat beter "opvangen". Omdat de pixxels gewoon kleiner zijn, want er moeten er meer op eenzelfde oppervlakte zitten.

    Iniedergeval zullen je ogen openvallen dat je eindelijk de letters goed kan lezen bij games zoals halo enzo :p
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2008
  6. dadriaans

    dadriaans Active Member

    Berichten:
    13
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat weet ik! De TS heeft het ook over een scartkabel en hdmi dus daarom het verschil in beeldkwaliteit.

    Dat zal best zo zijn maar is niet het geval bij de kabel die ik gekocht heb :thumbs:. Kan me wel voorstellen dat dit gebeurd. Echter hoe vaak haal je kabel uit je xbox en tv?

    Maar ik zou dus gewoon een goedkope proberen, dan kun je altijd nog een dure kopen mocht je dat willen.
     
  7. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    Jah, maar gaan vergelijken tussen een HDMI kabel en scart vind ik niet echt eerlijk. Component en HDMI is beide hetzelfde signaal. Ik pleit trouwens ook voor een goedkope HDMI kabel. Ik geef alleen aan wat het verschil tussen een dure en een goedkope is.
     
  8. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66





    Ik heb precies dezelfde ervaringen als jij.

    Overigens nog 1 kleine verbetering op je latere post: op hd video beelden via hdmi zit geen error controle zoals bij cd's. De fout wordt dus niet hersteld zoals bij muziek.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2008
  9. ikliegniet

    ikliegniet Active Member

    Berichten:
    100
    Leuk Bevonden:
    0
    zelf laatst een gold plated HDMI cable in UK gekocht voor weinig, en ik moet zeggen, ik zie zeker het verschil. heb een 32 inch HD ready tv en de grahpics zijn superstrak, alle letters goed leesbaar, ik hoef ook niet meer te switchen naar 60 pal of zo. Alles ziet er gelikter uit met mooiere kleuren en zo. Geloof me, iedereen met een HDMI aansluiting, doen!!.
     
  10. SuperDutch

    SuperDutch Active Member

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
  11. ikliegniet

    ikliegniet Active Member

    Berichten:
    100
    Leuk Bevonden:
    0

Deel Deze Pagina