Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 12] ‎

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door WinterBase, 12 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke top, heldere uitleg.

    Ik heb inderdaad op mijn videokaart een DVI en VGA aansluiting zitten. Daarnaast heb ik hier ook een DVI naar VGA converter in mijn handen, nog keurig verpakt in folie. Het is dus in feite alleen een kwestie van nog een monitor kopen, ernaast zetten DVI kabel in dvi converter naar VGA en die coverter in het VGA slot duwen en vervolgens de instellingen veranderen.

    Klinkt makkelijk, bedankt voor de uitleg. Dan vervolgens nog het ram geheugen. Ik heb nu 2x256 erin zitten. Welk plan is dan beter, deze eruit halen en 4x512 of 2x1024 + 2x256? Eigenlijk kan ik mijn eigen vraag al beantwoorden. 2x1024 lijkt me goedkoper (package deal + 512mb heb ik al) en mocht ik nog een x willen uitbreiden kan ik die 2x256 weer vervangen voor 2*Xmb. Al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk gezien de processor nu al de bottleneck is. Toch heb ik graag nog even jou advies. Just to make sure :).

    Er zit nu 256MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200mhz) in. Moet ik dan bij Alternate DDR of SDram hebben? En in hoeverre speelt PC3200 en de latency in dit geval een rol?
     
  2. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Zoals we in het ander topic zeiden is het geen game pc. Hij zal die games wel draaien, maar zeker niet op high of op een super hoge resolutie.

    Dit lijkt met dan goed geheugen.

    Wat latency voor DDR1 betreft: best nooit boven de 3 gaan (voor het eerste getal). 2.5 is normaal en 2 is "snel". PC3200 (of 400 MHz) is de snelheid van het geheugen en dat is wel vrij belangrijk.
     
  3. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zit inmiddels 2 GB Geil geheugen bij hoor! Ik merk er op het moment nog vrij weinig van maar heb wel het idee dat het zeker wat scheelt in de snelheid. Nu nog de monitor aanschaffen en ik zit er weer prima bij! Thanks voor je hulp en advies :thumbs:.
     
  4. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil graag een HD4870/HD4850 aanschaffen maar heb daar wel een nieuw moederbord bij nodig..
    Wil graag mn pc in delen opkrikken en zou een amd 4800+ een hele erge bottleneck zijn voor die kaarten?

    Ben namelijk ook met rijlessen bezig en een nieuwe pc + rijlessen wil niet echt..

    En wat voor mobo is aan te raden?
     
  5. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Bottleneck.. Je combineert wel een Ferrarimotor met een Fiat Panda om het even te vergelijken :+
    Verder heb ik niet echt verstand van AMD moederborden, dus welk moederbord aan te raden is kan ik niet vertellen. Als je maar een normaal merk koopt a la MSI/ASUS/GigaByte/Abit/Foxconn en nog wat meer :9.

    Let er wel op dat je voeding het ook allemaal moet kunnen trekken he..
     
  6. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is wel een x2 :< :+
    Maar dacht ik al, is wel klote, weer een dikke 100 euro erbij. =P
    Dan kan 25 euro geheugen er ook wel bij en dan heb ik een nieuwe pc.. :eek:
    Maar iemand een leuk voorbeeldje welk mobo bij de 4870? want zou niet weten naar wat ik moet kijken..
     
  7. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Het kan gewoon zijn geheel nieuw geheugen moet kopen als je een nieuwe CPU gaat kopen (ook oppassen met een nieuwe moederbord). Heb je een 4800+ of X2 4800+ (dual core)? Of nog belangrijker: socket 939 of socket AM2(+)? Want socket 939 werkt enkel met DDR1 geheugen dacht ik terwijl socket AM2 met DDR2 geheugen werkt.
     
  8. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij am2, heb een dual core ja.
    Mijn mobo is k9a platinum van msi.

    Wou graag een hd4870 en zoetjes aan in de loop van 2/3 maanden mn pc erop aanpassen maar gaat dus niet?
     
  9. DutchNeon

    DutchNeon Active Member

    Berichten:
    532
    Leuk Bevonden:
    0
    MSI k9a2 Platinum AM2+ hierzo, AM2+ werkt tot 1066 mhz geheugen (alhoewel boven 4GB geheugen, 800 mhz DDR2 geheugen is vereist ivm stabiliteit met AM2+ socket mobos).

    AM2 gaat tot max 800 Mhz DDR2 geheugen. Heb zelf 2 HD4870s op de mobo genoemd bovenaan m'n post, en werkt perfect met een Phenom 9950, maar of course zit er wel veel verschil tussen een MSI k9a2 Platinum en een MSI k9a Platinum.

    Heb tevens deze geheugenreepjes:

    http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-047427

    800 Mhz btw, zou dus ook gewoon moeten werken op een MSI k9a Platinum.

    (Edit: Wow, toen ik m'n PC had besteld 2 maanden geleden, was de prijs van deze reepjes nog € 87.50 :eek:).
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2008
  10. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben op alternate aan het kloten met de pc builder en zag dat er nogal VEEL HD4870 varianten zijn..
    Nu heb ik een sapphire gezien en een club3D variant die me beide bevallen.

    De club3D is net ietsje sneller dus die had mijn voorkeur, alleen er staat bij de reviews dat hij een super herrie maakt en bij de sapphire juist niet.
    Zou ik gewoon die sapphire een klein stapje hoger kunnen zetten dmv overclocken zonder andere cooling?


    Even een voorbeeldje:
    - Sapphire HD4870
    - AMD Athlon64 X2 6000+
    - MSI K9A2 CF-F


    Zou dit samen gaan?
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2008
  11. Renhui

    Renhui Active Member

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil een nieuwe videokaart aanschaffen, maar ik weet niet welke (ik zat te denken aan een 8800 GT)
    Mijn budget ligt niet hoger dan 200 euro en hij moet in staat zijn om games zoals fallout 3 en far cry 2 te draaien. =)

    Dit zijn kort mijn specs.
    CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
    RAM: 2 GB
    Videokaart: Nvidia geforce 8500 GT
    Windows vista 32 bit

    Ik weet niet hoeveel watt mijn voeding is, maar ik ben van plan gelijk met mijn kaart een nieuwe voeding te nemen.
    Dus als iemand een goeie weet hoor ik het graag.
     
  12. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Beter koop je een HD4850 ;)
    Voeding moet je iig meer dan 400W hebben en een beetje normaal merk. Maak je kast open en kijk wat er op de sticker op de voeding staat..
     
  13. Renhui

    Renhui Active Member

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je antwoord :D
    Ik heb een review en wat benchmarks bekeken en het lijkt me een mooie kaart.
     
  14. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    kan iemand me alsjeblieft uitleggen waar ik op moet letten wanneer ik een moederbord aanschaf?
    Heb heel de dag gezocht maar kan het niet vinden.
    Op tweakers sluiten ze mn topic omdat ik maar naar de BBG moet kijken terwijl dat helemaal niks duidelijk maakt.

    - Sapphire HD4870
    - AMD Athlon64 X2 6000+
    - MSI K9A2 CF-F

    Mobo + CPU hebben socket AM2 en allebij PCIe
    Er moet toch wel meer zijn waar ik naar moet kijken? anders kan ik hem net zo goed in mn oude brak mobo stoppen..
     
  15. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    je kan evt kijken naar overclockbaarheid, mogelijkheid voor crossfire/sli, solid capacitors, aantal aansluitingen (USB/SATA), of je een onboord videochip wil of niet, etc :+
     
  16. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet naar snelheid van iets ofzo?
    Want ik neem aan dat ik een HD4870 niet in mn oude k9a Platinum kan doen?
     
  17. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Als hij een PCI-e 2.0 slot heeft is het snel genoeg :+
     
  18. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Zelfs een PCI-E 1.0 slot is goed genoeg (*heeft zelf een 1.0 slot met een HD 4870 erin). Dus als je moederbord een PCI-E slot heeft zie ik niet in waarom die kaart niet zou werken.
     
  19. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Even snel een link, ik heb deze dus met een X1950XT erin en een 4800+ X2.
    Als ik dus een HD4870 koop met een 6000+ X2 heb ik weer een lekker snel systeempje?
    Daarmee bedoel ik dus geen bottleneck erin..
     
  20. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    X2 6000+ is niet zoveel sneller dan de X2 4800 + hoor, dus je gaat nog steeds een bottleneck hebben. Als ik jouw was zou ik dat geld gewoon bijhouden en sparen voor een Intel CPU met passend moederbord. Die 4870 kan je al kopen en je zal wel een bottleneck ondervinden (met je 4800+), maar het zal grotendeels van het spel afhangen en op welke resolutie je gaat spelen enzo. Maar hoe dan ook, als je dan uiteindelijk je CPU gaat vervangen door die Intel dan ga je een performance verbetering merken.

    Dat moederbord en die CPU die jij op het oog had kost samen €180 en bv. een Intel C2D 8400+ kost €169. Dus je hoeft nog maar €100 bij te leggen en je kan dan bv. een GigaByte EP43-DS3 (€109) er bij kopen.

    Het geheugen dat je nu gebruik kan je op het Intel setupje hierboven gebruiken ;).
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina