Na het succes van Riddick op de oude xbox komt er een vervolg op de xbox 360 en de PS3. De nieuwe episode begint waar het origineel eindigt. Dus na de ontsnapping van Richard B. Riddick uit de beruchte gevangenis Butcher Bay. Samen met Johns kom je terecht in de Dark Athena, een ruimteschip stampensvol mercenaries. Het schip is in handen van een vrouwelijke kapitein genaamd Revas en die heeft een zooitje gehoorzame strijders aan boord waar je niet snel vanaf zult zijn. Heel veel is er verder nog niet over het verhaal bekend, maar dus wel dat we meer te weten komen over de rol van mercenaries in het Riddick-universum.
Naast deze nieuwe episode bevat Dark Athena alle content van zowel de Developers Cut van de PC als de originele Xbox-versie. Natuurlijk niet rechtstreeks 'ctrl-c + ctrl-v' van de beide schijfjes, maar flink opgepoetst. Een hoop content is opnieuw ontwikkeld, zoals de textures, waardoor omgevingen er gedetailleerder uitzien. En dat is goed nieuws, want op de Xbox zag Riddick er al erg goed uit. Vooral de lichteffecten maakten destijds behoorlijk wat indruk en met een beetje geluk gaan deze er op de Xbox 360 dus ook goed uitzien. Voor Dark Athena maakt Starbreeze namelijk gebruik van de engine die de ontwikkelaar ook voor The Darkness heeft gebruikt. En we weten hoe die game eruit ziet...
Aan de bestaande personages is eveneens gesleuteld, er zijn aanpassingen aan de toch al uitstekende kunstmatige intelligentie en er is een hoop nieuwe audio gemaakt. Voor die audio heeft Vin Diesel overigens weer zijn grauwe, stoere stem verleend en dat mogen we zeker als een pluspuntje beschouwen aangezien de acteur in het origineel goed op dreef was.
Waar Vin Diesel zich ook mee heeft bemoeid, is de ontwikkeling van de multiplayer. Want zoals bekend zit in Dark Athena een online multiplayer-modus, zowel op de Xbox 360 als de PlayStation 3. Alleen daarmee is dan ook meteen het goede nieuws verteld. Want hoe die multiplayer eruit ziet heeft Starbreeze nog niet willen vertellen. Stiekem hadden we gehoopt dat dit tijdens de E3 zou gebeuren, maar niet dus. Gelukkig staat de Leipzig Games Convention alweer voor de deur en we weten nu al dat uitgever Vivendo dan meer info los gaat laten.
Maargoed, verder over wat we wel weten. We weten dat Starbreeze ondanks deze toevoegingen toch niet teveel wil afwijken van Riddick: Escape from Butcher Bay. Dat was ook de reden dat ze het origineel in eerste instantie backwards compatible wilde krijgen op de Xbox 360. Maar Microsoft bleek een aantal goede redenen te hebben waarom dit niet kon. Starbreeze natuurlijk teleurgesteld, evenals de community. Voor een compleet nieuw deel vond de ontwikkelaar het nog te vroeg en dus was dit voor hen de beste oplossing.
Dat 'niet teveel willen afwijken' houdt in dat bijvoorbeeld Riddick’s 'Shine' vision grotendeels hetzelfde zal werken als in het origineel. Je kunt dus nog steeds in het donker alles zien, terwijl de tegenstander hier een lichtje voor nodig heeft. Dus heb je ook weer in ieder geval één vriend aan je zijde: de schaduw. Nog meer vrienden heb je aan de wapens in Riddick. In het origineel waren dit zeker ook geweren, maar toch vooral messen, schroefdraaiers en wat je al niet meer op de grond voor je voeten lag. Als we Starbreeze mogen geloven worden aan dit arsenaal in Dark Athena wat 'nieuwe coole wapens' toegevoegd, al is ook hier nog niet duidelijk welke dit dan zijn.
Screenshots:
Filmpjes:
Trailer
Ik kan geen bestaande thread vinden dus heb ik besloten om er zelf maar een te maken .
Laatst bewerkt: 24 jul 2007