Mensen met een lcd merken overigens wel het verschil tussen hdready en full hd. Mensen die een plasma hebben ervaren iets heel anders: hun hdready ziet er minstens zo scherp uit dan een full hd lcd en scherper dan een hdready lcd.
Dit komt omdat een plasma een veel hogere motion resolution heeft dan een lcd.
Zo is de motion resolution van mn 1366x768 plasma minimaal 720. Van de 768 horizontale beeldlijnen worden er 720 correct weergegeven.
Een Samsung A656 full hd lcd van 1920x1080 heeft een motion resolutie van 300-550 (afhankelijk van de gekozen beeldopties) en geeft er dus maar max 550 beeldlijnen correct weer. De rest van de lijnen zijn vegen van die 500 lijnen doordat de pixels niet snel genoeg uitgaan of naar een andere kleur schakelen.
Als de motion resolution van een full hd lcd al zaktnaar 300-550, dan kan je wel raden naar welk aantal een hdready lcd zakt.
Mensen die beweren dat hun full hd lcd een scherper beeld weergeeft dan een hdready plasma praten echt onzin, want door tests is aangetoond dat dit helemaal niet kan.
De full hd plasma's komen op 900-1080 en de 120hz led lcd's komen ook tot 1080!
Kijk maar s op guruhd.com (ik link t nog wel morgen).
Zoals ik al heel veel vaker heb geschreven is dus de resolutie van het scherm het minst belangrijke van een hdtv voor wat betreft beeldkwaliteit.
Zwart- en kleurenweergave, motion resolution en het èchte contrast zijn veel belangrijker.
Ik denk echter dat ik maar stop om mensen dit uit te leggen, want men lijkt toch alleen maar naar de opgegeven specs te willen kijken:
Als je een blu-ray kijkt op mn hdready en het beeld is mogelijk nog scherper dan op een full hd lcd, dàt willen de bezitters van zo'n tv niet horen en ook niet dat een hdready waarschijnlijk nog beter is in het weergeven van gewone dvd's ook niet.
Mensen kopen vaak een full hd lcd louter en alleen vanwege de resolutie. Wat mij net zo verbaast is dat deze dan vaak wordt aangesloten met scarts en men er gewone digitale tv op gaan kijken en dvd's, maar een blu-ray? Daar beginnen ze nog niet aan!
Ik vind het onbegrijpelijk dat een groot aantal mensen een tv louter op specs kopen: ik neem die ene want die heeft n refresh van 4ms en die andere 6ms. Zien doen ze het niet, maar het staat op het kaartje!
Je moet s weten hoe vaak ik mensen in een tv winkel horen zeggen: die plasma heeft een contrast van maar 30.000:1 en die Samsung lcd heeft 50.00:1.
Dat dit dynamisch is en de de 30.000:1 veel hoger is wil men niet horen en al helemaal niet als die al is gekocht!
Ik zeg altijd: kijk zelf! Als is het 100:1, als het beeld maar mooier is!
Nog erger vind ik het groeiend aantal mensen dat een hdtv koopt zonder deze in het echt te gaan kijken en dus alleen op de spec afgaan.
Ach: het is gelukkig mijn geld niet
--------
Melbuuln: het niet opsturen van de nieuwe smartcard zorgt er voor dat deze wordt omgezet naar het gewone digitale pakket? Moet ik dan daarna bij Ziggo het extra hd pakket aanvragen op mn oude card en zou ik dan via de andere decoder ook nog kunnen kijken?
Ik dacht dat zo'n card na het niet activeren op zwart ging?
Klik om te vergroten...