Xboxworld Forumvraag: Bestaan moeilijke games nog?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Willem, 15 dec 2008.

1. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Xboxworld Forumvraag: Bestaan moeilijke games nog?

Bestaan moeilijke games nog? Het is een simpele vraag, maar is het antwoord ook zo simpel? Wat maakt een spel in jouw ogen moeilijk? En hoe zit het met de keuze uit verschillende moeilijkheidsgraden? In de vraag is je misschien het woordje ‘nog’ opgevallen, bestaan moeilijke games nog? Vroeger bestonden deze sowieso! Ik ben van mening dat er vroeger veel lastigere spellen waren, omdat er bijvoorbeeld maar één moeilijkheidsgraad was waar jij als speler je doorheen moest zien te worstelen. Een walkthrough of cheatsboek was minder dichtbij en sommige spellen vereisten zelfs studie om echt te begrijpen. Om nog maar te zwijgen van de welbekende ‘point and click’ spellen waarbij je diepe mysteries moest zien te ontrafelen. Denk aan het legendarisch Monkey Island en de geprezen Myst-serie, waar je soms uren zat te na te denken over die ene puzzel. Bijna alle spellen van 2008 laten de speler kiezen uit een moeilijkheidsgraad en de gemiddelde shooter is binnen tien uur uit te spelen.

Maar wat vind jij? Antwoord! Bestaan moeilijke games nog?

Dan heb ik ook nog een tweede vraag, waarvan het antwoord leuk is om toe te voegen aan het antwoord op de eigenlijke vraag in dit topic! Welk spel vond jij, op de Xbox en Xbox 360 of daarbuiten écht moeilijk, en welk spel dat anderen heel moeilijk vonden, vond jij een eitje?

Moeilijke Xbox of Xbox 360 spellen:

• Ninja Gaiden (Xbox, en ook de uitbreiding BLACK, evenals het vervolg Ninja Gaiden II, Xbox360)
    • Guitar Hero/Rock Band (Xbox 360, een spel waar oefening de kunst baart, zowel op Easy voor de beginner als op Expert voor de echte held!)
    • Ikaragua (Xbox Live Arcade XBLA)
    • Geometry Wars (XBLA)
    • Megaman 9 (XBLA)
    • Metal Slug (XBLA)
    • Steel Battalion (Xbox, je kent vast nog wel dat robotspel met zo'n grote cockpit controller!)

Andere moeilijke games

• Ratchet & Clank (Playstation 2 PS2)
    • Commandos (Personal Computer PC)
    • Shinobi (PS2)
    • F Zero GX (GameCube GC)
    • Battletoads (Nintendo Entertainment System NES)
    • Megaman (NES)
    • Ghosts & Goblins (Commodore 64 C64)
    • Double Dragon 3 (NES)
    • Ninja Gaiden (NES, ja, het origineel!)
    • Bayou Billy (NES)

Opmerkingen:

Als je vind dat een spel echt in deze lijst moet, maar merkt dat ik deze niet aan de lijst toevoeg, stuur me gerust een bericht!

Laatst bewerkt: 16 dec 2008
  2. RedDevil_NL

RedDevil_NL Ginger Kid

Leuk Bevonden:
    0
    Een moeilijke game? Ach sommige shit is gewoon lastig als je hem op zn moeilijkst zet. Dus je kunt zelf kiezen hoe moeilijk je het wilt. Meestal word het hier niet echt 'moeilijk' door, alleen 'lastiger'. Oftewel; Meer enemies, minder health en minder damage.. Dat soort dingen.

Zelf kijk ik tegenwoordig meer naar de achievements. Daarbij heeft een spel als Geometry Wars 2: Retro Evolved al een moeilijke, de Smile achievement. Hierbij moet je de moeilijkste mode van het spel niet alleen uitspelen, maar ook nog eens in precies het juist level níet en het juiste level wél doodgaan. Heb ik super veel tijd aan besteed maar uiteindelijk gaf het wel voldoening.

Vraagje; Waarom de f. staat dit op de frontpage?

3. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.103
    Vroeger moest je (in sommige gevallen) de game in een ruk uitspelen, nu kun je opslaan :9

Of als je dood ging, helemaal vanaf het begin opnieuw beginnen :x

4. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ze bestaan zeker nog wel. Vroeger was er meestal een moeilijksgraad en die waren meestal Hard of Extra Hard. Tegenwoordig heb je Very Easy, Easy, Normal of Hard en daar kan je dan gewoon uit kiezen. Veel mensen willen een spel spelen zonder frustraties dus dan wordt er snel Easy of Normal gekozen omdat dat geen frustraties opwekt.

Ander groot onderdeel is de mainstream. Maak een game niet te moeilijk want dan zijn er snel mensen die afhaken en dan wordt er natuurlijk minder verkocht. ;)

5. Ruben III

Ruben III Rando

Leuk Bevonden:
    23
    Je vergelijkt appels met peren. Shooter van nu vs myst van toen? Was duke nukem op zijn moeilijkst zoveel lastiger dan halo op legendary? Ik denk dat het wel meevalt.

Paar dingen die wellicht anders zijn:
    - Via internet zijn tips veel makkelijker te achterhalen. Is het niet makkelijker iets van gamefaqs of een ander forum te lezen ipv zelf te achterhalen?
    - Via internet is te zien hoe pro's het doen: imitatie loont.
    - Men speelt meer. "Gamen" is geaccepteerd en iedereen doet het.
    - Veel spellen vallen in herhaling. Halo 3 is top, maar we hebben het allemaal al eens gezien.
    - Veel spellen zijn meer casual geworden: ook de menigte moet er plezier aan kunnen beleven.

Zullen ongetwijfeld nog veel meer redenen te bedenken zijn.

Bestaan lastige spellen nog? Jazeker, maar je hebt nu de keuze om het jezelf lastig te maken.. en wie doet dat nog met elk maand een topspel dat uitkomt?

6. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Ninja gaiden 2 vind ik moeilijk genoeg...zelfs op normal.

7. Rebby

Rebby Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ninja gaiden 2 idd. Echt ondoenlijk op een wat hoger moeilijkheidsniveau
    Gears of war (2) kan je ook flink moeilijk maken vind ik.
    Tegenwoordig kan je ook als je vast zit gewoon even op internet kijken wat je doen moet. Vroeger had je dat niet en was het maar constant van alles uit proberen. Toen vond je het verschrikkelijk, nu vind je het jammer dat het niet meer zo is;)

8. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.103
    Ik vond Ninja Gaiden 1 moeilijk op Normal dan NG2, kutvissen argh...

9. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Zowieso bedankt voor je reactie, en om op je vraag in te gaan: Het is inderdaad ook op de frontpage te vinden! De frontpage linkt dan naar het forum. Het is niet enkel het presenteren van een vraag die leuke antwoorden kan opleveren, wellicht weten meer mensen de weg naar het forum te vinden.

Ja, leuk hè! Ik moet nu denken aan één van de eerste Mario spellen, waar je drie levens had en that's it. Uiteindelijk blijkt het spel binnen anderhalf uur te spelen te zijn, maar éér dat eens lukte.

Aah, wat een mooie reactie! Ben het helemaal met je eens. De keuze die je nu kan maken, is ontstaan vanuit de commercie. En is een spel moeilijk als je het zelf kan kiezen? Tja, wel, niet, wel, niet, ik weet het niet zo?!

En met mijn verhaal over shooters en Myst, doel ik meer op het feit dat vroeger de nadruk meer op puzzelen lag met één moeilijkheidsgraad, terwijl die tegenwoordig meer op actie ligt en de mogelijkheid van de speler het spel aan te passen naar zijn wensen.

10. Steel Dogg

Steel Dogg Registered User

Leuk Bevonden:
    0
    Jup, moeilijke games bestaan nog ;) En dan vooral de games die gewoon geen moeilijkheidsgraad hebben, want die kun je simpelweg gewoon niet instellen, en dus moet je het halen. En dan heb ik het met name over games als GTA, Bully, Crackdown, Saints Row. In die games heb je dan ook hele moeilijke levels, die gewoon bijna onmogelijk zijn 8)

11. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    BTW moeilijk spel op de 360

Guitar Hero op Expert.

12. tricker

tricker Semper Fi

Leuk Bevonden:
    0
    Moet het xbox zijn? Vond Metroid wel knap lastig...en metroid prime 2....

De ouwe zelda games waren ook niet echt makkelijk...

13. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.081
    Voor mij is het ook belangrijk om geboeid te blijven, dus dat kan qua verhaal zijn, maar ook qua moeilijkheidsgraad. Als een game te makkelijk en/of te eentonig is, dan haak ik al vrij snel af. de Prince of Persia games (originele Xbox) zijn daar een goed voorbeeld van, en van wat ik heb gelezen en gezien van de nieuwste POP, is die ook weer erg makkelijk en redelijk eentonig qua gameplay.

Ninja Gaiden Black vond ik echter fantastisch. De gameplay bleef echt leuk.

Wat wel belangrijk is aan 'moeilijkheid', is dat het wel een moeilijkheid moet zijn die te overwinnen is. Oftewel, je moet ook steeds beter worden in de game, en als je af gaat, of dood gaat, dan vind ik dat het echt je EIGEN fout moet zijn waardoor je fout gaat, en niet door een programmeer 'fout' of bug of gameplay-misser of whatever.

14. Ent

Ent GUNNER

Leuk Bevonden:
    0
    Vindt Cod 5 op veteran ook nog soms lastig maar of die bij moeilijke games moet weet ik nog zo net niet.

15. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Lees serieus de eerste post eens serieus door. :+

En geef me daarna precieze namen.

16. Rbz NL

Rbz NL Xbox Juan XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Guitar Hero Expert is makkelijk xD

Ik vind Fallout 3 moeilijk voor een RPG newb als ik. Waar ik echt lang vast zat was Ratchet & Clank 1 op de PS2. Er is een level dat een tunnel vol met water loopt en dan moet je voro dat dat gebeurt er uit zijn. Ik heb echt 9999 keer geprobeerd. Wel gehaald uiteindelijk.

17. Metal Mark

Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    454
    Daar ben ik het met je eens HybridTheory85. Guitar Hero op expert is echt hondsmoeilijk. Ik heb nu al 3 delen bijna uitgespeeld en nog speel ik maar op medium, sommige nummers op Hard willen nog, maar de meeste haal ik allemaal op het minimum: 3 sterren.

Als ik even naar mijn favoriete game kijk, namelijk de Project Gotham Racing serie. Gaan we eerst even algemeen beginnen, alle games zijn natuurlijk instelbaar op easy, medium, hard en very hard. Ook wel brons, zilver, goud en platina. Volgens mij waren het er 5, maar ik heb nooit het laagste niveau bespeeld. Anyway, in elk deel van de PGR serie zit verschil, want zo speel je PGR2 "bijna" niet uit op platina (zitten namelijk super klote cone challanges in), en PGR4 speel je met 4 vingers in je neus uit op Platina ++. Ik ga hieruit van mijn eigen ervaring, voor de mensen die mij niet kennen: 13de van EU in PGR4. Als ik elk deel neem is PGR2 verre weg de moeilijkste van alle delen, dus als je een echt moeilijk racespel wilt spelen moet je deel 2 halen.

Ik vind 'wat zijn moeilijke games' ook een beetje schuin gezegd, want alles is tegenwoordig instelbaar. Dus als je alles op easy is het alles super simpel. Ninja Gaiden is een van die weinige games die ook echt bere is op medium.

18. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    @Rbz NL: Ja maar JÍJ bent dan net die ene uitzondering. :+

Rachtet & Clank, PS2, die zet ik er even bij.

Laatst bewerkt: 15 dec 2008
  19. Rebby

Rebby Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    commandos 3 voor de pc! Kwam niet verder dan level 2....

20. tmffirework

tmffirework Willem II Tilburg!

Leuk Bevonden:
    0
    Ikaragua op Xbox Live Arcade ofzo :)

Deel Deze Pagina