Gameplay wise is deze game beter als Oblivion (ik hoop dat je die game kent / hebt gespeeld, want ze hebben veel gemeenschappelijk). Story wise is deze game slechter dan de originele Fallouts, maar als je die nooit hebt gespeeld valt dat natuurlijk niet op.
Wat maakt de gameplay zo goed? Kort samengevat:
* Je hebt het gevoel dat je beslissingen er toe doen; ze hebben echt impact op de wereld om je heen. Je moet soms duidelijk partij kiezen (waarbij beide partijen iets lelijks van je kunnen vragen), terwijl de effecten van je beslissing soms subtiel zijn, maar soms ook heel groot (je kunt zelfs een stad met een atoombom opblazen).
* Je hebt het gevoel dat je karakter zich subtiel, maar duidelijk ontwikkelt. Het S.P.E.C.I.A.L. systeem is gewoon een erg goed RPG-systeem en is al aanwezig sinds Fallout 1. Het systeem werkt met skill-percentages (maximaal 100% op een skill) en de skills nemen niet toe met oefening, maar wel met elke level up. Dit lijkt een nadeel, maar zorgt er ook voor dat je niet allerlei maffe en niet-passende handelingen uit zit te halen alleen maar om een skill te verbeteren (zoals in Oblivion waar je al springend als een konijn van stad tot stad kon rennen om je acrobatics op te hogen). Je begint als een zwakkeling, voelt en ziet de ontwikkeling en eindigt uiteindelijk met een uber-sterk karakter.
* Tegenstanders levelen niet mee. Je wordt in sommige gebieden dus keihard afgemaakt, maar dit zorgt er ook voor dat je voldoening voelt wanneer het wel lukt deze tegenstanders te mollen (misschien door een slimme aanpak, of omdat je karakter een hoger level heeft).
* Perks! Skills ophogen is al leuk, maar de perks geven het een uniek karakter. Elk level mag je één perk uitzoeken en sommige quests geven je ook een perk cadeau. Perks verschillen van het ophogen van bepaalde skills tot speciale vaardigheden. Wil je genezen in zonlicht? Dat kan. Wil je al rennend kunnen sluipen? Ook goed. Wil je kunnen genezen met het vlees van je gedode tegenstanders? Prima! Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een perk voor. Maar het aantal levels (en dus ook het aantal keuze momenten) is beperkt, dus maak de keuzes die het beste bij je karakter en je speelstijl passen.
* Het gevoel van een bestaande, levende (nou ja vroeger in ieder geval) wereld. De wereld bij Fallout 3 is kleiner als bij Oblivion, maar er zijn minder filler locaties. Bijna overal heb je het gevoel dat het iets betekent of dat het een nuttige functie heeft (gehad) in de samenleving. Locaties zien er ook realistisch uit en zijn op overtuigende schaal nagebouwd.
Heh, dat was eigenlijk niet echt kort samengevat. Ik weet zeker dat anderen ook nog wat kunnen opnoemen wat Fallout 3 zo sterk maakt.
Laatst bewerkt: 16 dec 2008