Gran Turismo 4 VS Forza 2

Discussie in 'Algemeen' gestart door Martijnn, 20 dec 2008.

1. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Ik weet niet of dit wel het juiste topic is maar ik stel de vraag.

Vinden jullie Gran Turismo 4 beter, of Forza 2 en waarom?

Ikzelf ben erachter gekomen dat ik meer plezier haal uit Gran Turismo 4. Ik vind de geluiden veel eerlijker klinken, neem als voorbeeld de Golf R32. In Forza is het gewoon niet fijn om naar te luisteren, hij is te diep te rauw. In Gran Turismo 4 klinkt hij eigenlijk gewoon zoals het hoort, kijk maar op youtube onboard filmpjes.

Dan de circuits, de Nordschleife in GT4 vind ik veel uitdagender en sfeervoller op een of andere manier. Evenals Suzuka die ik in Forza 2 matig uitgewerkt vind.

Op het online gebeuren wint Forza 2 uiteraard en daar beleef ik nog steeds veel plezier aan.

Ook voor de rijeigenschappen zeg ik, GT4. Probeer maar eens vol over de Nordschleife te planken in beide games en persoonlijk merk ik dat het in GT4 toch echt wel wat lastiger is om sommige bochten goed te nemen.

2. XRC kingkoning

XRC kingkoning Yo

Leuk Bevonden:
    0
    Forza 2 want gran turismo is voor de playstation en die ga ik er niet voor aanschaffen.

3. Sjakiejojo

Sjakiejojo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De A.I van Forza cheat ben ik achter gekomen. Dat merk je pas vanaf level 35. Crash je en heb je een achterstand dan gaan ze langzamer. Ben je n1 moet je een gat slaan van een paar sec. anders blijven ze terug komen.

De A.I kan heel snel een bocht induiken waardoor ze jou vaak uitremmen als je iets te vroeg remt. Daarnaast houdt de A.I ook bijna geen rekening met jou waardoor je vaak gebeukt wordt. De A.I netjes inhalen (dus zonder contact) door ze netjes uit te remmen is dan ook vrij zeldzaam. Echter ken ik weinig sims waarbij de A.I perfect is. Alleen die van de Grand prix games is bijna perfect.

Groot voordeel van de GT games toz van Forza is de mooie replay die echt vet mooi is. De A.I van de GT games is ook niet alles trouwens. Voor de rest vind ik dat Forza een hele goede sim is voor een console. Maar nog niet te vergelijken met de hardcore sims op de pc zoals bijv. een lfs s2.

4. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Kwa opzet en graphigs owned voor mij Gran Turismo 4,maar Forza 2 wint het weer op snelheid wat allemaal net ietsje harder gaat.

Maar ondanks dat geef ik m'n credits aan GT4,ziet er veel mooier en artistieker uit en de replay camera's zijn oscar waardig waar Forza 2 met flauwe camera's aankomt.
    En het geluid is beter in GT4 en zijn simulatie,de tracks veel uitgebreider zoals de geweldige rally stages.
    Kortom ik vand GT4 beter en mooier,technisch verzorgder.
    Forza presenteert zich erg goed,maar komt voor mij niet uit de verfpot.

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    BEST..ARGUMENT...EVER!!

Serieus, dit is toch niet serieus? :p.
    Voor mij iig Forza 2. Gran Turismo is niet echt meer een race game, maar het gaat vooral om cruisen met de schitterende polygoon bakken. GT2 vond ik veel beter, dat ging echt om het racen.

6. tmffirework

tmffirework Willem II Tilburg!

Leuk Bevonden:
    0
    Dat de A.I. langzamer gaat als jij achter ligt is alleen maar gemaakt om het spelplezier beter te maken. Zodat je bijna altijd spannende dus leuke races hebt.

7. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Grappig, ik had juist met GT4 het gevoel dat alles sneller gaat, vooral ook door het gebulder van de wind als je 200+ rijd en natuurlijk de smaller realistischer ogende Nordschleife. En idd de replays van Forza 2 gaan gewoon nergens over.

Nu maar wachten op GT5 de volledige versie die beukt Forza 2 van de troon.

8. double u 2

double u 2 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar het is wel frustrerend als jij een ''perfecte'' ronde rijdt dat de anderen opeens een gat van 2 seconden dicht rijden...

9. GtaGamerMG

GtaGamerMG GTA IV

Leuk Bevonden:
    0
    Forza Motorsport 2, je kan gewoon meer in Forza Motorsport 2.

10. MaxxRaptor

Leuk Bevonden:
    36
    Ja daar heb je een punt,wel moet gezegd worden als je de snelle japies hebt dan vlieg je ook.:)
    Maar de opbouw van GT4 ligt allemaal wat trager,ook verwegen de rijbewijzen.
    Die Nurburgring vind ik erg netjes gedaan al kloppen de afmetingen niet,maar voor een PS2 titel is dat vergeeflijk.

11. MaxxRaptor

Leuk Bevonden:
    36
    Nog even een replay vergelijking tussen Forza 2 en Gran Turismo 4,een groot verschil.:)

Forza 2

Gran Turismo 4,de info die in beeld heerst kan weggelaten worden naar wens in de replay,bij de game option mode.

12. Tyspolir

Tyspolir Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Forza 2 natuurlijk

13. MaxxRaptor

Leuk Bevonden:
    36
    De GT4 photomode blijft toch echt zwaar heilig,en er zitten zelfs meer locaties in om met de wagens shoots te doen.Je hebt naast de circuits ook nog eens bepaalde plaatsen op de wereld om een mooie shoot uit te voeren,zoals bovenop het gebergte van de Grand Canyon of een shoot op een boot.

Deze foto's zijn niet van mij,maar wil er wel nog enkele nieuwe gaan maken.
    Let vooral op die vlam uit de knalpot van de Merc/Mclaren,een klein detail wat al pittig is dat vast te leggen.:)
    En verder zijn de kleur,contrast,zoom effecten ook aan te passen.En daarvanuit zijn de fotomodes onstaan zoals in de huidige racegames wat we kennen,als GT4 ze niet had dan was er misschien nog geen fotomode in andere racegames geweest.

14. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Forza 2 for the win!
    Heb echt niks met GT.
    GT2 op PSX heb ik nog wel aardig wat gespeeld, maar vond ik niet al te veel soeps. Leuk dat het zo mooi is en realistisch moet zijn, maar game is tergend saai. Toen ik deel 3 speelde, had ik echt het idee deel 2 in een nieuw grafisch jasje te spelen. Eerste gedeelte, saaie begin, tracks, leek exact GT2. Al snel had ik het gehad met GT3. GT4 heb ik niet eens geprobeerd. Wel wat van GT5 proloque gespeeld, maar ook die vond ik saai. Opnieuw, het ziet er leuk uit, wagens mogen realistisch rijden, maar game is gewoon saai. Neppe AI, geen spanning, saai begin, geen schade.

Forza 2 is prima game, niet perfect, maar wel een goede game. Zitten paar grafische foutjes in, AI van tegenstanders is nog niet optimaal, maar nu rijden ze niet strak en foutloos op een vaste lijn en heb je een schademodel. Bij sommige games, NFS bijvoorbeeld, boeit een schademodel me niet, maar bij een realistische racer moet dat er voor mij zeker in zitten. Dan ga ik geen neppe zooi spelen die het moet hebben van de gfx en het realistische rijgedrag van enkel je eigen wagen.

15. XRC kingkoning

XRC kingkoning Yo

Leuk Bevonden:
    0
    Het schademodel is idd wel een aandachtpuntje.

Dit vind ik Forza redelijk uitgewerkt. Je merkt het iig als je onderdelen kwijtraakt. Wel jammer dat het model maar beperkt is en dat je niet total loss kan gaan. Maar als je kijkt naar GT4 dan zit daar niet eens een schademodel in en dat vind ik toch wel triest. Zo kan je jezelf geen simulator noemen. Ik heb dan alleen GT2 gespeelt, maar waarom een racespel kopen als je auto niet kapot kan? Dat hoort er toch bij.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Dit zijn toch geen sterke argumenten? Jij verkiest GT boven Forza omdat het een betere photomode/replay heeft? Het gaat hier om de beste racegame, en jij vergeet het hele gameplay gebeuren..

17. Chorus

Chorus youtube.com/CH0RUS

Leuk Bevonden:
    2
    Hij koopt de game misschien voor de photomode? Maar lijkt me sterk btw.

18. MaxxRaptor

Leuk Bevonden:
    36
    @Tyrant

Onee hoor,dan heb je het mis want jij maakt op dat ik dat als argument bedoel.
    Forza en GT vind ik beide persoonlijk erg goed,en voor de rest is dat een kwestie van smaak voor iedere racegamer.

Je hebt wel gelijk dat ik Gran Turismo in die zin boven Forza verkies,replay is gewoon iets wat ik belangrijk vind in een racegame en die moet goed verzorgd zijn.Aan de andere kant geef ik je gelijk dat het om gameplay gaat en niet de zogenaamde randzaken.
    Forza heeft de betere gameplay,maar boeit me minder door het lage aantal racebanen en ik beleef de snelheden iets minder intens.Aangezien Forza wel sneller is,maar bij GT voel je de wagen trillen en zie je dat ook in beeld waar je iedere hobbel voelt.Ook bij Forza mis ik dat een beetje.

Dan over de AI,die is in GT4 inderdaad useless te noemen en ik vind dat ook een zwaar minpunt.Anderzijds omdat GT die gameplay heeft denk ik niet dat dat zich nog gaat vorderen,men heeft belooft een schade systeem in te brengen en betere AI in de PS3 game voor GT5.En ik vind ook dat ze daar nu echt aan moeten werken,maar ik volg de ontwikkeling al een tijdje rond GT5 en die ziet er niet zo rooskleurig uit en ik ben bang dat dat weer teleursteld in zijn beloften.
    Dan over de replay en fotomode,Forza heeft wel degelijke mooi replay momenten maar helaas niet op ieder parcour.De fotomode in Forza 2 is natuurlijk beter,als het aankomt op het maken van effecten en dat je de camera volledig 3D kunt laten draaien.Bij GT4 kan dat niet maar kies je de camera met het tappen op de controller,maar toch zijn bijna alle standpunten mogelijk.

Maar ik ben geen fanboy,ook ik erger me aan het feit dat GT zich in al die tijd niet gevordert heeft zoals ik het graag zou willen.Forza en Gran Turismo hebben voor mij beide ieder een eigen charme,en als ze de gameplay van Forza 2 in GT5 weten te plaatsen met goede kunstmatige intelligentie,schademodel dan komt dat wel goed.Als dat niet gebeurt blijft Forza 2 natuurlijk de winnaar als simulatie.:b:;)

Laatst bewerkt: 28 dec 2008
  19. JeePee

JeePee Guest

Beetje achterhaalde discussie? Een old-gen PS2 game vergelijken met een nex-gen Xbox 360 spel... Graphics en AI kan je dan sowieso van tafel gooien omdat een 360 gewoon 10x meer kan, en 'de beste simulator' kan je ook weg wegen omdat begin volgend jaar RACE Pro in de schappen ligt... Lijkt een beetje de oude discussie GT4 vs. Forza te worden, alleen dan nog zinlozer.

Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2008
  20. MaxxRaptor

Leuk Bevonden:
    36
    Daar heb je een punt,maar ach hier spreekt ook mijn nostalgie gevoel weer op.
    En zo zijn er tal van oude games waar ik nog steeds warm voor loop,maar je niet meer kunt vergelijken met wat er nu allemaal is en uitkomt.;)

Deel Deze Pagina