Wat ik vaak mis op deze forum is het bespreken van stats en strategieen bij de RPGs, om beginners verder te helpen maar ook om elkaar nieuwe inzichten te geven. Dus bij deze mijn perk analyse voor Fallout 3. Het eerste stukje tenminste, want het is veel werk om dit allemaal uit te typen.
Perk analyse:
Level 2 Perks:
Intense Training: 10 Ranks
===============================
Requirements: ---
Rating: 5/5
Een perk om je base stats verder te verhogen? Dat sla ik zeker niet over! Deze perk is handig als je stats onder de requirements van een andere perk liggen of als je het maximale uit je karakter wilt halen (bijvoorbeeld maximale agility = veel action points in V.A.T.S.). Aanrader voor elk karakter, al bepaal je helemaal zelf hoe vaak je in deze perk investeert (zelf heb ik vijf maal de perk gekozen).
Tip: Hoog je stats niet verder op dan 9; voor elke base stat bestaat namelijk ook nog een bobblehead die ook nog een keer +1 op de stat geeft.
Black Widow/Lady Killer: 1 Rank
===============================
Requirements: ---
Rating: 3/5 (5/5 als je een vrouwelijk karakter speelt)
Extra dialoogopties tegenover het andere geslacht... nice! Alleen heb ik deze perk niet zo heel vaak zien verschijnen tijdens gesprekken. Zag ik de perk wel, dan leverde dat vaak wat extra informatie of loot op. Niets om van je stoel af te vallen dus. Aan de andere kant: wil je echt niets qua dialoogopties missen, dan is dit een verplichte perk. Ook doe je met deze perk extra damage tegenover raiders van het andere geslacht. Omdat er meer mannelijke dan vrouwelijke raiders zijn is de Black Widow perk een stuk sterker (bijna overbalanced als je het mij vraagt).
Daddy's Boy/Girl: 3 Ranks
===============================
Requirements: INT = 4+
Rating: 1/5 (2/5 low int karakter & 4/5 max skills karakter)
Een hele perk uitgeven voor maar tien extra skillpoints? Erg magertjes als je het mij vraagt. Daarnaast zijn deze skillpoints ook nog verdeeld over twee skills (Medicine en Science). Een karakter met hoge intelligence heeft deze perk totaal niet nodig; hij krijgt al skillpoints genoeg bij een level up. Heb je een minder intelligent karakter, dan is er misschien nog nut (zeker als je Science nog wat verder wilt opkrikken)... Aan de andere kant: Een dom karakter met een hoge Science skill? Lijkt me een vreemde combinatie, al is alles mogelijk in dit spel. Ben je toch geinteresserd in perks die je meer skill points opleveren? Wacht tot level 4, want daar worden twee toppers aangeboden. Zelfs als je drie keer investeert in deze perk kom je nog niet aan wat de level 4 perks je in één perk opleveren.
Ben je iemand die alle skills op het maximum wilt laten eindigen (is mogelijk), dan is dit zeker geen onaardige keuze. Je hebt dan wel een ontzettend saai karakter qua perks.
Gun Nut: 3 Ranks
===============================
Requirements: AGL = 4+
Rating: 1/5 (2/5 low int karakter & 4/5 max skills karakter)
+5 Small Guns en +5 Repair per rank. Hetzelfde verhaal als hierboven. Gewoon laten liggen tenzij je een low intelligence karakter hebt of een max skills karakter wilt hebben.
Little Leager: 3 Ranks
===============================
Requirements: STR = 4+
Rating: 1/5 (2/5 low int karakter & 4/5 max skills karakter)
+5 Melee en +5 Explosives per rank. Hezelfde verhaal als hierboven.
Swift Learner: 3 Ranks
===============================
Requirements: INT = 4+
Rating: 1/5
+10% Behaalde exp per rank? Dat is maximaal +30% exp als je deze perk drie keer selecteert. Lijkt geweldig, totdat je tegen de level cap van 20 opbotst en deze perk totaal niks meer waard is. Natuurlijk, je bereikt die cap wel iets eerder dan andere karakters die deze perk niet hebben, maar zoals veel spelers je zullen vertellen: level 20 haal je gemakkelijk door gewoon veel te doen (exploren / sidequest / vechten etc.), dus waarom haast hebben? Zelfs met alleen de main quest kom je al een heel eind. Heb je het er werkelijk voor over om een hele perk te investeren in misschien één extra level up? Dan had je net zo goed een andere perk kunnen nemen toch? Naast extra exp levert deze perk in ieder geval geen voordeel op. Misschien wordt deze perk interessanter als de level cap naar 30 wordt verhoogd, maar vooralsnog zou ik zeggen: lekker laten liggen.
Thief: 3 Ranks
===============================
Requirements: AGL = 4+, PER = 4+
Rating: 1/5 (2/5 low int karakter & 4/5 max skills karakter)
+5 Sneak en +5 Lockpick per rank. Hezelfde verhaal als hierboven.
Level 4 Perks:
Child at Heart: 1 Rank
===============================
Requirements: CHR = 4+
Rating: 3/5
Extra dialoogopties met kinderen. Bijna hetzelfde verhaal als bij Black Widow/Lady Killer. Je ziet de Child at Heart dialoog opties niet veel in gesprekken verschijnen en meestal levert het ook nog niet eens veel op. Grote uitzondering: je kunt met deze perk een groot stuk bij een bepaalde mainquest overslaan. Spoiler:
Het gedeelte bij de Little Lamplight Caverns als je een aantal kinderen moet bevrijden.
Het scheelt tijd, maar is het echt de goede keuze? Ook bij deze quest valt namelijk weer veel te looten en experience te verdienen.
Comprehension: 1 Rank
===============================
Requirements: INT = 4+
Rating: 6/5 MUST HAVE!
Een extra skill point per gelezen boek; niet twijfelen, gewoon pakken! Als je zoals ik denkt niet veel boeken te vinden, guess again. Ook al was ik niet specifiek naar boeken op zoek, toch had ik er tegen het einde zeker zo'n 65 gelezen. Dat zijn 65 extra skills points bovenop alles wat je al krijgt! En wat het erge is... ik ontdekte pas de kracht van deze perk veel te laat in de game, toen ik al tientallen boeken had gelezen! Maak niet dezelfde fout en kies deze perk zo vroeg mogelijk. Voor maximaal effect: bewaar alle boeken die je skillpoints opleveren tot level 5 (level 4 kies je al een andere perk, zie onder) en lees dan alles tegelijk. Zelfs met een karakter met lage intelligence zul je geen skill problemen meer hebben.
Educated: 1 Rank
===============================
Requirements: INT = 4+
Rating: 6/5 MUST HAVE!
+3 Skill points per level Up. Dat zijn 48 skill points in totaal gegarandeert als je deze meteen kiest op level 4. Gewoon niet overslaan, maar pakken deze perk! Samen met Comprehension zijn dit de perks die je veel skill points gaan opleveren. Educated levert misschien niet zoveel skill points op als Comprehension, maar bij Comprehension hangt dat weer helemaal af van het aantal gevonden boeken. De skill perks van level 1 stellen bij deze twee perks totaal niets voor.
Entomologist: 1 Rank
===============================
Requirements: INT = 4+, Science = 40+
Rating: 2/5 tot 3/5
+50% Damage tegenover (alle varianten): Radroach, Giant Ants, Radscorpions, Flying Bugs. Aardig. Giant Radscorpions zijn zeker niet ongevaarlijk en de vuurspuwende mieren bij Those! zijn ontzettend sterk, zeker als je deze quest al vroeg in het spel pakt. Aan de andere kant: Those! heb ik uiteindelijk zonder deze perk gehaald (gewoon voorzichtig spelen) en die Giant Radscorpions vallen best mee zolang je achteruit blijft lopen. De andere insecten zijn fodder en het totaal niet waard om een perk voor te nemen. Niet mijn eerste keuze dus, maar zeker geen verkeerde perk om te pakken als je de beste al gekozen hebt.
Iron Fist: 3 Ranks
===============================
Requirements: STR = 4+
Rating: 5/5 (1/5 voor niet-unarmed combat karakters)
+5 Unarmed Damage per rank. Vecht je karakter vooral met wapens (vuurwapens of melee), dan is deze perk totaal nutteloos. Heb je echter een brawler / ninja-achtig karakter, dan is deze perk zeker het kiezen waard.
Scoundrel: 3 Ranks
===============================
Requirements: CHR = 4+
Rating: 1/5 (2/5 low int karakter & 4/5 max skills karakter)
+5 Speech en +5 Barter per rank. Omdat Scoundrel pas op level 4 wordt aangeboden is deze perk zo mogelijk nog treuriger als zijn broeders op level 2. Kijk naar de concurrentie op level 4 (Comprehension & Educated) en de keuze is volgens mij snel gemaakt.
Level 6 Perks:
To be continued!
EDIT: Aanvullingen en spelling.
Laatst bewerkt: 14 jan 2009