De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 21]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 4 jan 2009.

?

Op welke tv kijk je tv/film/games op ?

  1. HDready

    53,8%
  2. HDready 1080p (FullHD)

    29,7%
  3. Monitor

    10,3%
  4. CRT (Beeldbuis)

    12,8%
  5. Beamer

    4,4%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66

    Op de brandstapel met jou! :lol:

    lol :):


    Ik niet ;)

    Het aantal horizontale lijnen moet minder zijn, dan het aantal vertikale lijnen. Heel simpel, anders klopt je beeld niet.

    1----------------
    2----------------
    3----------------
    4---------------- Dit is een 16 x 4 scherm, 16 vertikale lijnen, 4 horizontale lijnen. Het aantal horizontale lijnen is natuurlijk veel lager, dan de lijnen van boven naar beneden.

    Als je 4 vertikale lijnen zou hebben en 16 horizontale, dan klopt het niet
    Er liggen bij een 1368x768 op 1 lijn 1368 pixels en er zijn 768 lijnen onder elkaar.

    -------------

    Oh ja, nog bijna vergeten te melden:

    veel mensen verbazen zich over het feit dat ze bij het kijken naar blu-ray en dvd, nog steeds zwarte balken boven en onderin het beeld zien. Dit komt natuurlijk door de afwijkende bioscoopverhouding die dus anders is dan onze 16-9 breedbeeldtv's.
    Philips komt nu met een scherm speciaal voor deze doeleinden

    http://www.engadget.com/2009/01/15/philips-introduces-ultra-widescreen-cinema-21-9-lcd-tv/


    (geen idee wat je er verder mee moet, ik denk dat onze nieuwslezers ineens heeeeel breed gaan worden wanneer je er gewoon televisie mee gaat kijken ;)
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2009
  2. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, maar je hebt het toch echt fout en dat artikel op AV Blog ook. 720 verticale lijnen zou betekenen er horizontaal maar 720 pixels zijn en dat is toch echt niet het geval hoor. Een minimale vereiste voor HDReady is dat een TV minstens 720 horizontale beeldlijnen kan weergeven. Verder geen discussie over mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2009
  3. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Je begrijpt zeker niet dat het contrast van een plasma vele malen hoger ligt?
    Het contrast van een lcd is dynamisch en niet native.

    Bij een dynamisch contrast wordt bij donkere scènes de backlight gedimd om het beeld donkerder te maken. Je mag 1 keer raden wat dit doet met de details in het zwart en de rest van het beeld.

    Als er bij een lcd staat dat deze een dynamisch contrast heeft van 50000:1 (samsungs bijv), dan mag je in je handen knijpen als dit 7000:1 native is.
    Een plasma heeft 15000:1 tot 30.000:1 native.

    Dit kan ook helemaal niet anders omdat bij een plasma iedere pixel apart wordt aan en uitgezet. Het contrast in het beeld heb je nodig wanneer er een licht object naast een donker object wordt getoond, denk aan een volle maan in de duistere hemel.
    De plasma laat de pixels die de maan moeten voorstellen branden en zet de rest op laag. Een lcd kan dit niet, die heeft een backlight. Dit zijn lange lampen en dus wordt het hele vlak belicht of niet belicht.

    Na de kalibratie heeft de Samsung 40A656 een contrastverhouding van 722:1
    http://tweakers.net/reviews/881/3/samsung-le-40a656-pagina-3.html

    Na de kalibratie heeft de TH-42PZ85 een maximale helderheid van 323cd/m² en een zwartwaarde van 0,05cd/m². Dit betekent dat de contrastverhouding 6.460:1

    http://tweakers.net/reviews/887/3/panasonic-th-42pz85-en-conclusie-middensegment-pagina-3.html

    (dus de Samsung lcd heeft een werkelijk contrast van 722:1 en de Pana plasma 6.460:1.
    Voordat alle lcd bezitters over me heen vallen: als je een lcd mooier vindt dan moet je die zeker kopen! Ik leg alleen uit hoe ze mensen met behulp van specs op de kaartjes een beetje zitten te bedotten).


    De led lcd's kunnen dit veel beter. Deze kunnen de ledlampen in clusters aan/uitzetten (het scherm wordt belicht door 128 sectoren met leds).
    Bij een speciale instelling is de zwartweergave en contrast zelfs hoger dan die van een plasma. Het doel is om achter iedere pixel een aparte led te krijgen, zodat elke pixel apart is te verlichten/verduisteren, net als bij een plasma.

    Het stroomverbruik is nauwelijks meer. Het opgegeven stroomverbruik is bij plasma altijd maximaal. Een plasma verbruikt minder naarmate het beeld donkerder is.
    Een jvc full hd lcd gebruikt zelfs meer dan een panasonic full hd plasma van dezelfde grootte.
    In het algemeen gebruikt een plasma wel iets meer, maar dat zal meer rond de 10-25% zijn. Ik heb het er graag voor over.


    De kwaliteit van een plasma is ook niet minder. Ik ben nog geen enkele vergelijkingstest tegengekomen waarbij een lcd het won van een plasma.
    Ook niet vreemd: het contrast is veel hoger, de refresh is veel sneller (4ms voor lcd, 0.001ms plasma).

    http://tweakers.net/reviews/887/5/panasonic-th-42pz85-en-conclusie-middensegment-pagina-5.html

    Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding: wat vindt jij mooi! Die specs zijn helemaal niet belangrijk.
    Koop wat je zelf mooi vindt, maar probeer je iets te verdiepen ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2009
  4. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    4maal zo hoog? Uit welk jaartal kom je eigenlijk? :):

    Lees de post van Ferry door en dan snap je misschien een beetje wat meer over de verschillende technieken. Slechtere contrastratio's? Als je ook maar een beetje verstand hebt dan weet je dat het juist de plasma's zijn met de hogere contrastratio's. Als je ze in ieder geval echt opzoekt en niet uit die belachelijke reclamefolders haalt.
     
  5. FuSionZ

    FuSionZ Guest

    Moet je ook vooral doen..

    Maar ja ik vind lcd gewoon vele malen beter + die lcd-led is gewoon het toppunt. Alleen nu nog best prijzig.

    Als het goed is komt de Philips 3D tv ook binnekort op de markt:thumbs:
     
  6. FuSionZ

    FuSionZ Guest

    Waarom was er dan in het nieuws dat ze Plasma misschien verboden zou moeten worden??

    Ik heb het over Plasma algemeen, niet die schermen die jij ziet vanaf je bureaustoel op internet van +2000 a 3000 euro

    Ik heb wel wat linkjes:
    http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2009/01/verbod_plasmatv_dreigt.html

    http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2127210

    http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=1645

    enzzzzzzz Google your friend

    dus er zal heus wel wat waarheid aanzitten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2009
  7. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Plasma is juist nu zuiniger dan ooit. De eerste generatie plasma's waren inderdaad heel erge stroomvreters. De laatste generatie plasma's (42PZ80) gebruikt zelfs minder dan een enkele F-HD LCD (JVC F-HD). De plasma's gebruiken inderdaad wat meer stroom, ook in het algemeen. En soms wat meer dan anders, maar een verbod op plasma's is juist nu te triest voor woorden. Helemaal met de nieuwe generatie voor de deur met een stroomverbruik wat de helft (of minder) is van de huidige serie.

    Waarom dan niet meteen een verbod op videokaarten? Die slurpen per stuk bijna meer dan 300W weg tegenwoordig, en dan zijn er zelfs mensen met een SLI opstelling.

    Dan betaal ik die 30 euro per jaar wel voor een (voor mij) betere beeldkwaliteit en alle andere voordelen die ik belangrijk vind.

    Maar jij moet uiteraard kopen waar jij je goed bij voelt. Maar laat je niet gek maken door nieuwsberichten in het vervolg :thumbs:
     
  8. FuSionZ

    FuSionZ Guest

    Dus Plasma VS LCD-Led?

    Wie wint?

    ps. Het imago van Plasma is dan gewoon zeg maar kut door de oude generatie-plasma
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2009
  9. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Is wel een beetje appels met peren vergelijken hoor. Bijna niemand heeft een dikke videokaart die veel slurpt, het grootste deel van de mensen hebben een pc met een on-board kaart. Plasma TV's daarentegen zijn volop in de winkel verkrijgbaar naast de LCD's, en zullen dus veel meer verkocht worden dan videokaarten of iets dergelijks.
     
  10. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet je dat zeker? Waarom denk je dat de LCD de strijd aan het winnen is? Omdat iedereen LCD's koopt omdat die per 100 in een winkel staan, waar dan 10 plasma's tegenover staan.

    Het punt is niet alleen die videokaart, maar het beeld ansich. Het is mierenneuken om over het stroomverbruik te zeuren van 30 euro per jaar meer. Terwijl er geen gezeik is over andere dingen die net zoveel, dan niet meer stroom verbruiken.

    @ Fusion

    Als die LCD-LED's een beter beeld weergeven zal die hier binnenkomen over een paar jaar. Maar, plasma's krijgen ook elke keer weer betere zwartweergaves en details in het zwart. Tot nu toe heeft Pioneer de beste schermen vind ik. Ik heb nog geen LCD LED's kunnen aanschouwen.

    Als die betaalbaar worden zal er misschien best een LCD tv komen, het gaat om welke tv voor mij het mooiste plaatje geeft. LCD of Plasma maakt me niet eens uit, zodra ik het zelf met men eigen ogen heb gezien.
     
  11. Martijnn

    Martijnn Disco disco, good good!

    Berichten:
    3.409
    Leuk Bevonden:
    764
    30 euro per jaar, waar praten we dan over. Als je ziet wat een grote tv kost kan die 30 euro er echt wel bij. Maar over wat voor gebruik praten we dan, hoeveel uur per dag?
     
  12. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb wat verder lopen zoeken online.

    2 op de 3 bronnen zegt horizontaal.
    1 op de 3 bronnen zegt verticaal.

    Jullie winnen met overmacht nou goed?
    Het blijft gewoon een kwestie van hoe je het bekijkt.

    Ik ben nu eenmaal met computerbeeldschermen en hun resoluties opgegroeit,
    Waar je monitors horizontaal <-> en verticaal } kunt bijstellen.
    En waar 1280x720: 1280 Horizontaal x 720 Verticaal is.

    Horizontaal is immers breedte en verticaal is hoogte.
     
  13. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Wat is die gast gauw op zijn teentjes getrapt , het was maar een grapje :mad:

    De "fout" (Een resolutie met minstens 720 verticale beeldlijnen) staat als sinds [Deel2] in de startpost.
    Die thread is gemaakt op 26-11-2005 8)
    Als er 1 op de brandstapel moet dan is het wel de EvilMod :cool:
     
  14. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat om het aantal VERTICALE LIJNEN en niet om hoe ze naast elkaar staan of het aantal pixels o.i.d.

    Je hebt wel een punt ergens, het is verwarrend, maar het aantal verticale lijnen is altijd meer dan het aantal horizontale lijnen. (breedbeeld etc.)
     
  15. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat klopt allemaal maar je haalt pixels (beeldpunten) en beeldlijnen door elkaar, is nogal een verschil.
     
  16. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Volgens de EICTA gaat het om horizontale lijnen ( 576 , 720 of 1080 ).
    [​IMG]

    'European Information & Communication Technology Industry Association' (EICTA)

    De EICTA heeft nu 2 nieuwe logo's vrijgeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    LCD's en Plasma's met dit logo hebben een ingebouwde HD-decoder.
     
  17. Martijnn

    Martijnn Disco disco, good good!

    Berichten:
    3.409
    Leuk Bevonden:
    764
    Even een vraagje over 50 - 100hz. Wanneer ik een blu ray film afspeel op de 37" full hd 50hz dan lijkt die film een beetje te schokken. Met games heb ik er totaal geen last van, komt dat door de filmtechniek?
     
  18. FuSionZ

    FuSionZ Guest

    Lol misschien is het tijd dat je onder je steen vandaan kruipt...

    Samsung heeft al een tijdje een Lcd-led tv op de markt en is ook al een hele tijd te koop bij bijna alle winkels+ internetshops

    40" Full HD LCD TV met LED smartlighting
    Deze 40" Full HD LCD TV biedt levendige kleuren en oneindig Contrast dankzij lokale LED dimming techniek. Gecombineerd met het stijlvolle en innovatieve SAMSUNG Crystal TV is deze TV een parel in uw woonkamer.

    Code:
    Technische specificaties - LE40A786:
    - Breedbeeld
    - Dynamisch Contrast: 2.000.000 :1
    - Resolutie: 1920 x 1080 pixels
    - Full HD
    - Reactiesnelheid: 4 ms
    - 100Hz techniek
    Kost 1199 euro redcoon.nl

    BCC en Expert geloof ik 1600
    de rest weet ik niet uit mijn hoofd:p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2009
  19. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4

    Kan veroorzaakt worden door True Cinema beter bekend als 24hz of 24p.

    Kijk even of de FullHD dit ondersteund en controlleer ook de instellingen van de BD-speler.
     
  20. Martijnn

    Martijnn Disco disco, good good!

    Berichten:
    3.409
    Leuk Bevonden:
    764
    Ik speel het af op de PS3, maar het loopt gewoon niet vloeiend zoals het in games wel doet.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina