Hey,
De laatste tijd hoor ik steeds meer mensen over virussen die ze niet met hun virusscanner kunnen verwijderen. Mede hierom blaas ik deze thread nieuw leven in.
Ik hoop wel dat er nu kan worden doorgegaan zonder gezeur, want ik heb nu mijn HJT diploma binnen, en kan jullie dus nu goed helpen
Ik
Als jullie virussen/ongewenste toolbars/malware/etc. op jullie PC hebben, dan is dat met een hijack this log te verwijderen!
Wat is Hijack this?
Er bestaat een progje genaamd Hijack This (HJT), ontwikkeld door Merijn Bellekom en voortgezet door TrendMicro, waar uit gelezen kan worden welke spyware op je pc zit. Het toont oa. de opstart-items, services, toolbars, actieve processen, ... van de pc. Nadat je hijackthis start en op de "scan" knop drukt, komt dit in een lange lijst te staan. In deze lijst kunnen verdachte items staan, die duiden op spyware, dialers, trojans of andere malware. Welke en hoe je die moet verwijderen, hoor je van ons. Niet alle regels uit deze lijst zijn dus kwaadaardig!! De meeste (zoniet alle bij en "clean logje") regels zijn legitiem, en sommigen zelfs essentieel voor de goede werking van je windows/pc.
Is alles wat op deze lijst staat fout?
NEEN! Zie ook vorige puntje. Het programma laat alle opstart-items en actieve en geladen processen/services zien, dus ook de goede/nodige. Er staan dus ook tal van legitieme items tussen die niet "gefixt" mogen worden! HijackThis kan zelf niet bepalen wat er fout of goed is, het geeft slechts een uitdraai van oa. bepaalde sectoren in het register waar malware zich gaat nestelen, maar daar zitten dus ook de "goede" onderdelen bij.
Maak een logje met HijackThis
Download de installer van Hijackthis 2.0.2 : HJTInstall.exe (TrendMicro)
Kies bij download voor "Opslaan" en sla op naar bv. het bureaublad. (Achteraf kan je deze installer weer verwijderen)
Dubbelklik HJTInstall.exe, en volg de installatiestappen. Standaard zal HijackThis in de map c:\program files\trendmicro komen te staan, en een snelkoppeling op het bureaublad worden aangemaakt). Als de installatie voltooid is, opent HijackThis automatisch.
Klik op "Do a system scan and save a logfile".
Na enkele seconden opent een kladblokbestandje met het HJT logje. Kopieer de volledige inhoud hiervan (Bewerken > Alles selecteren, dan Bewerken > Kopiëren)
Lever er ook een uninstall log bij!
alles is gekopieerd van nationaalcomputerforum.nl
Ik zal Jullie proberen te helpen om de virussen van jullie PC's te verwijderen!
Gr Daan
Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2009