[PC] (Open) Transport Tycoon Deluxe

Discussie in 'Games' gestart door Lenny-t, 4 feb 2009.

1. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    [GB]Transport Tycoon Deluxe?[/GB]
    Met de game Transport Tycoon Deluxe ben jij eigenaar van een transportbedrijf. Hoewel je in andere games vele missies zal moeten behalen voor succes, heb je in Transport Tycoon maar slechts één opdracht; honderd jaar een transportbedrijf draaiende houden, dit natuurlijk zonder faillissement en over het algemeen beginnende in het jaar 1930. Zo'n transportbedrijf kan je draaiende houden op verschillende manieren. Je hebt de mogelijkheid om zowel goederen als personen te vervoeren van boerderij naar fabriek of stad naar stad, dit via autowegen, waterwegen, spoorlijnen of zelfs via de lucht.

Het makkelijkste transportmiddel is het vliegtuig. Hierbij hoef je slechts minimaal twee vliegvelden neer te zetten waarbij je de keuze hebt uit zowel een klein als groot vliegveld. Daarna hoef je alleen maar een vliegtuig te kopen en de bestemmingen aan te wijzen, maar vliegtuigen kunnen alleen passagiers en post transporteren. Vliegvelden zijn dus alleen nuttig bij steden, maar in Transport Tycoon zullen deze steden groeien naarmate je verder in de game komt. Dat houdt dus in dat het transport per vliegtuig vroeg in de game niet al te veel opbrengsten zal hebben, de meeste steden zijn dan nog net groter dan een gemiddeld dorp. Tegelijkertijd moet je ook naar de kosten kijken die niet al te hoog moeten zijn, want des te groter en luxer het vliegtuig, des te hoger zijn de maandelijkse kosten per stuk. Toch heb je aan een goedkoop vliegtuig ook niet altijd wat. De kwaliteit moet goed zijn en de vliegtuigen moeten groot genoeg zijn voor genoeg passagiers.

Naast het transport per lucht zijn ook boten erg gemakkelijk. Maar ook hier moet je goed inplannen of het genoeg zal opbrengen om de kosten te vergoeden, want het is natuurlijk bekend dat boten met passagiers of goederen als olie niet echt familie zijn van de snelle vliegtuigen. Daarnaast moeten de steden en fabrieken ook nog eens aan zee liggen, of je wilt de zee naar de steden en fabrieken brengen. Dit laatste kan ook, maar toch zal dit soms een grote rekening met zich meebrengen.

Transport per autoweg of spoorlijn biedt de beste en mooiste mogelijkheden en is met haar maandelijkse kosten erg goedkoop, maar kan qua aanleg weer duur uitkomen. Zo zijn wegen al wel een beetje rondom steden aangelegd, maar natuurlijk ook niet overal in het landschap zelf. Spoorwegen zijn al helemaal niet aanwezig, dus moet jij daarvoor alle kosten op je nemen. Bij het aanleggen van wegen en spoorlijnen moet je rekening houden met het landschap en dit eventueel gelijkmaken wat veel geld kost. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om bruggen en tunnels te bouwen en kan je op één spoorlijn d.m.v. seinen ook meerdere treinen laten rijden. Deze seinen helpen ook botsingen te voorkomen. Treinstations kunnen uitgebreid worden tot meerdere sporen, maar ook de lengte is te veranderen. Dat houdt in dat je meerdere treinen kan laten rijden, maar dan moeten de spoorlijnen deze drukte ook aankunnen. Aan jou dus ook nog eens de taak een spoorlijn te bouwen waarbij het verkeer vloeiend doorloopt. En naarmate de jaren voorbij gaan, zul je ook lijnen aan kunnen leggen zoals een monorail en magnetische sporen (MagLev).

[GB]OpenTTD[/GB]
    OpenTTD is een open source herimplementatie van de Microprose game Transport Tycoon Deluxe (TTD). Als president van een nieuw transportbedrijf in 1950 heb je de keuze uit spoorwegen, autowegen, luchttransport en maritieme transportmiddelen om je eigen transportimperium op te bouwen. Wees je tegenstanders te slim af door het aanbieden van aantrekkelijke passagiers- en grondstoffenroutes om als transportbedrijf de hoogste rang te krijgen in het jaar 2050.

OpenTTD is gebaseerd op Chris Sawyer's Transport Tycoon Deluxe en introduceert een groot aantal verbeteringen, inclusief een multiplayer modus, betere stations en voertuigen, grotere mappen en een heleboel andere opties. OpenTTD draait op Linux, Unix, BeOS, OS/2, Windows en heel wat andere besturingssystemen.

Een tutorial van de game vind je hier!

[GB]Downloadinstructies[/GB]
    Om gebruik te maken van OpenTTD moet je ook een paar bestanden het orginele Transport Tycoon Deluxe hebben. Gelukkig is dit spel abandonware geworden, dat betekent dat je het gratis kan downloaden!

- Transport Tycoon Deluxe Downloaden
    - OpenTTD Downloaden

[GB]XBW Server[/GB]
    Er is een XBW Server.
    IP: lapserver.schenco.nl
    Pass: xbw
    Versie: 1.0.5
    Status:

[GB]Screenshots[/GB]

[GB]Filmpjes[/GB]
    Algemene indruk van het spel:
    [yt]M_W4yGG_bBA[/yt]

Mooi filmpje hoe je spoor kan bouwen:
    [yt]5MANcXZ-ruY[/yt]

Goed lopende stations laten je zakken snel vullen:
    [yt]hlGZQpEeXWQ[/yt]

Laatst bewerkt: 10 feb 2009
  2. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Wie begint er met een topic van rollecoaster?, die zijn namelijk toch veel beter!

3. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Bestaat al, daarom maak ik Transport Tycoon! :D

4. azzkickr

azzkickr Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hier heb ik zooooo veeeel uren inzitten , nog steeds een geweldig spel. Op een gegeven moment werd je echt gek van al die sporen. En dan dat muziekje , zal ik ook nooit vergeten (bedankt.... hij zit nu weer in mijn hoofd)

5. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Graag gedaan 8)
    Ik speel het nu nog regelmatig en heb alweer een map vol met spoor liggen in een paar uur tijd. Zal de startpost vandaag nog wat verder uitbreiden!

Misschien is het leuk om savegames uit te wisselen van enorme treinnetwerken! :)

6. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    Wat is het verschil tussen TTD en de Open variant?

Ik vond Transport Gaint trouwens een redelijke goede opvolger voor TDD. Ook uren aan besteed.

Laatst bewerkt: 5 feb 2009
  7. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Kijk maar eens op www.openttd.org, het is een soort patch voor TTD dat in principe TTD 3284x zo goed maakt ;)

8. kilon

kilon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind boten maar irritant hoor. Ze doen nooit wat ze moeten doen en het gaat ook veel te langzaam. Ik maak ook vrijwel nooit gebruik van vliegtuigen tenzij ik echt gewoon iets te doen moet hebben (het overbekende luxeprobleem wat je krijgt als je teveel winst maakt)

Eigenlijk gebruik ik alleen maar treinen. Als de resources opraken wil dat nog wel eens irritant worden, maar alles beter dan die stomme vrachtwagens.

Ik heb trouwens nooit uitgebreide spoorwegen gemaakt. Ik heb me nooit verdiept in de seinen e.d. en heb gewoon voor iedere trein een apart spoor aangelegd. Niet erg handig als je veel treinen naar 1 factory wil laten gaan, maar so be it.
    Ik moet maar weer een keer beginnen en kijken hoe het moet met die seinen.

9. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Ik gebruik ook nooit boten, alleen een leger aan olietankers om naar die booreilanden te varen in de desertlevels :+

10. kilon

kilon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat moet ook haast wel. Olie is een van de beste inkomensbronnen. Het eerste wat ik altijd doe is dan ook een lijntje van die ja-knikkers naar een olieraffinaderij.

11. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Misschien is een XBW server een idee? Ik weet niet of iemand een server thuis heeft staan die wil hosten, ik heb dat niet in ieder geval :+

12. Daantjuhh14

Daantjuhh14 Guest

Of kijk Mirik lief aan, of je het op de forumserver mag kwakken:+:cool:

13. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Ja daar zitten ze op te wachten 8)

14. Sato

Sato Sato NL

Leuk Bevonden:
    0
    Zeker een leuk spel.

Omgaan met seinen leer je spelenderwijs door gewoon het een en ander te proberen. (Er bestaat ook een open ttd wiki waar ook uitleg over de werking van de verschillende soorten seinen is te vinden.)

Zo gebruik ik meestal maar 2 treinlijnen naast elkaar (heen en terug) waar al het verkeer overheen gaat. (Hoewel ik mensen + post verkeer en goederen verkeer vaak toch aparte lijnen geef)

Met afsplitsingen bij stations en rotondes (Idd rotondes voor treinen;)) waar de ene lijn een andere kruist (of ze gaan over elkaar/onder elkaar door hangt van de situatie af)

Echter zo idioot vol met rails als op de screenshots in de startpost heb ik het nog nooit gekregen.
    Op die screens is trouwens wel goed te zien hoe je seinen het beste kunt plaatsen.

Ik zal binnenkort wel eens wat screens posten van mijn saves.

15. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Als je met 5 man in een netwerkgame zit bij hetzelfde bedrijf en je gaat met z'n allen een 2000x2000 map volbouwen met spoor, gaat het er vanzelf zo uit zien hoor 8)

16. Sato

Sato Sato NL

Leuk Bevonden:
    0
    Dat kunnen we wel een keer doen.

17. kilon

kilon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe krijg je het trouwens in windowed mode. Want ik had hem net weer eens opgestart en dan is dus meer dan driekwart van mijn scherm leeg en de randen vallen ook weg (pauzeknop niet in beeld, onderste balk maar voor de helft) en dat is best storend.

18. Lenny-t

Leuk Bevonden:
    79
    Bij mij start het spel gewoon windowed. Je kan het in de opties aangeven trouwens! :)
    Vanmiddag is AntonMadness even langsgeweest en zijn we bezig geweest met een treinennetwerk (WIP):

Station waar alle Olie, Hout, Kopererts, Diamanten en Rubber bij elkaar komen.

De Mainline blijft op het 2e niveau en aftakkingen gaan naar verschillende bronnen.

Links de plek waar alle Voedsel, Water en Goederen bij elkaar komen (dit wordt verdeeld onder de drie omringende steden).
    Rechts in het bos massive rubbervangst :b:.

Plek waar alle graan en fruit bij elkaar komen.

Nog twee stations waar van alles wordt verzameld.

Laatst bewerkt: 6 feb 2009
  19. kilon

kilon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, kan ik niet vinden. Enkel maar de standaard dingen (currency, cars drive left/right etc.)

maar het kan zijn dat ik een verkeerde versie van ttd heb of zo. Ik download hem wel opnieuw. Kan ik ook rustig allerlei skins downloaden zonder dat ik in de war raak over of ik het al dan niet heb.

20. AntonMadness

AntonMadness Prettig gestoord

Leuk Bevonden:
    0
    *note* ik ben echt te roestig... Ik heb even wat saves opgeduikeld uit de archieven...
    Dit was een van mn laatste projecten. Ik probeer hier een standaard kruising uit op capaciteit:

De volgende twee zijn van een projectje waar ik geen enkele voorbeelden in heb gebruikt. Alles uit t bolle koppie.
    Dit is een geimproviseerde kruising voor olie en goederen. Aparte los en laad stations. Later heb ik een zeelijn aangelegd omdat de gewone hoofdlijn de capaciteit niet meer had.

En hier is te zien waar alle goederen en voedsel ed heen gaan. Onder komt net een grote trein binnen die een bescheiden 5mill binnen haalt. Op jaar basis halen de lange treinen 5(goederen)-15mil(passagiers) binnen en de kleine treinen 0.5-1miljoen euro binnen.

Laatst bewerkt: 6 feb 2009

Deel Deze Pagina