De grote XBW Java Tutorial

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Modder-Eter, 4 feb 2009.

1. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.725
    Lezen + volgende deel komt dat aan bod. (Ergens morgen)

2. ryan23

ryan23 Spartan23R

Leuk Bevonden:
    1
    ik schrijf me in :9..
    heb Java les op school, maar word echt slecht les gegeven, en daardoor zijn de tentamens onmogel :mad:

3. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    [​IMG][​IMG]

Tutorial 1 deel 2: Eclipse en de eerste kleine stap

In dit deel gaan we dan eindelijk de eerste acties ondernemen, namelijk het installeren van de Java JDK en Eclipse. De JDK hebben we nodig omdat het alle files en de compiler bevat die nodig zijn om een Java programma te maken. Eclipse is een geweldig programma om de code mee te schrijven, en waarmee je daarnaast niet handmatig hoeft te compileren.

De JDK downloaden en installeren

Zoals ik al eerder zei is het aan te raden minimaal de JDK 1.5 te downloaden. Op het moment dat dit geschreven is zijn we bij versie 1.6 (Update 12), ook wel simpelweg JDK 6 genoemd. Deze JDK is op de volgende pagina te downloaden:
    http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

Zoek vervolgens naar de losse JDK, hieronder op het plaatje rood omcirkelt en download deze dan door op de download button te klikken en de instructies op te volgen (Kies je taal en kies het platform waarop je je momenteel begeeft).

Als de JDK eenmaal gedownload is wordt het tijd deze te installeren. De installatie van de JDK werkt precies zoals elke andere installatie op in ieder geval Windows (Dit is het platform waarop ik deze tutorial maak). Al vroeg tijdens de installatie krijg je het volgende scherm te zien:

Van deze opties moet je in ieder geval de drie aangegeven met de pijlen installeren. De Development Tools zijn natuurlijk het belangrijkste om te installeren, aangezien we zonder deze helemaal niks in Java kunnen programmeren. De source code zijn de source code van de standaard klassen die al bij Java zitten. Klassen heb ik nog niet uitgelegd, maar dat komt tijdens het eerste programma nog aan bod. Wees dus niet bang. De Public JRE heb je misschien al op je pc staan via andere programma's, maar het is toch aan te bevelen deze te installeren, aangezien je dan zeker bent dat je de goede versie hebt. Waar je Java wilt installeren moet je zelf maar kiezen. Hierna zal de JDK installeren en zijn we klaar om Eclipse te downloaden en installeren.

Eclipse downloaden en installeren

Zoals eerder gezegd gaan we Eclipse gebruiken om onze Java code te schrijven. Eclipse is een gratis IDE, een integrated development environment. Dit is een computerprogramma die een programmeur ondersteunt bij het ontwikkelen van computersoftware. Zoals ik al eerder zei: Zie het als Word vergeleken met Notepad. Het helpt je om sneller en beter je doel te bereiken, in ons geval code maken.

De website van Eclipse vind je hier: http://www.eclipse.org/. Op deze site klik je op de link 'downloads' om op de downloadpagina te komen. We hebben ondertussen al de JDK geinstalleerd, dus we hoeven in ieder geval de Classic versie niet te downloaden. De versie van Eclipse die wij gaan gebruiken is 'Eclipse IDE for Java Developers (85 MB)'. Deze is op de screenshot hieronder omcirkeld.

Kies hierbij ook weer de versie voor jouw besturingssysteem, ik gebruik zelf de Windows versie. Als je je versie gekozen hebt kun je een downloadlocatie naar keuze aanklikken en wachten tot de download klaar is.

Je hebt nu als het goed is een zip-filetje gedownload. In deze zipfile zit echter niet een installatiebestandje, maar meteen de applicatiemap zoals je op de screenshot ook kunt zien. Hieronder heb ik hem uitgepakt in een aparte map, maar het is aan te raden de zip-file naar 'Program Files' uit te pakken, waar in de meeste gevallen alle programma's geïnstalleerd staan. Als jij hem echter ergens anders wil hebben kan dat ook. Wat overigens wel aan te raden is, is het maken van een snelkoppeling van eclipse.exe voor het bureaublad, of als je handig bent, het startmenu. Dit maakt het een stuk makkelijker naar Eclipse te navigeren.

Nu hebben we Eclipse ook 'geïnstalleerd' en wordt het tijd het programma voor het eerst op te starten. Klik dus op het Eclipse icoontje en laten we beginnen het programma te ontdekken.

Het eerste wat je op zal vallen is een popup die zeurt over iets dat een 'workspace' heet. De workspace is simpelweg de locatie waar Eclipse al onze javabestanden en bijbehorende zaken zal opslaan. Bij mij koos hij de onderstaande locatie als standaard workspace en vast iets soortgelijks bij jou. Je bent helemaal vrij de locatie van de workspace zelf te kiezen, maar de standaardlocatie werkt net zo goed. Vergeet voordat je op OK klikt echter niet een vinkje te zetten voor 'Use this as the default and do not ask again'! Als je dit niet doet zal Eclipse je elke keer als je het programma opstart weer vragen welke workspace je wilt gebruiken.

Klik op OK.

Eclipse zal nu dan echt opstarten en het begint met een fancy soort 'startpagina' die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Wij moeten het icoontje 'Go to workbench' hebben. Dit is het icoontje met de pijl erop die ik op de screenshot met rood heb omcirkeld. Hierna kom je dus in het scherm dat de workbench genoemd wordt. Dit is waar we als ons werk zullen gaan doen. Veel venstertjes, he?

Wees maar niet bang, we zullen er maar een paar echt gaan gebruiken. Dit zijn namelijk het gedeelte links, met de naam Package Exp of Package Explorer, het gedeelte helemaal onderin en het belangrijkste gedeelte: Het grote gedeelte in het midden waar al onze code getypt gaat worden.
    Als het goed is zal het gedeelte onderin 3 tabs bevatten. Hier mist echter een heel belangrijke die wij nog vaak gaan gebruiken, dus doe het volgende: Ga naar Window → Show View → Console en klik daar op. Onderin verschijnt er nu een tab 'Console'. Waarvoor deze dient zullen we snel achter komen.

We hebben nu zowel de Java JDK als Eclipse geinstalleerd en zijn klaar om te beginnen. Laten we dan ook het standaard 'Hello World', beroemd onder programmeurs als allereerste programma, programma maken om eens te zien hoe we nu eigenlijk een Java programma maken met Eclipse. Ik zal daarna voor elk deel van de code uitleggen waarvoor het dient en wat het doet, voorzover dit momenteel mogelijk is.

Het eerste programma, Hello World!

Eindelijk is het zover, we gaan ons eerste programma maken. Het gaat hier om het beroemde ´Hello World!´ programma, dat de tekst Hello World op het scherm laat zien. Dit is al tijden het beroemde eerste programma waarmee elk programmeerboek of tutorial mee begint. Het zal nu nog niet veel lijken voor het werk dat we ervoor zullen doen, maar uiteindelijk zul je zien dat je wel degelijk hele leuke dingen kunt doen, zelfs al met basis Java.

Om te beginnen zullen we eerst in Eclipse een nieuw project aan moeten maken. Dit doe je door in het Package Explorer venster, dat aan de linkerkant van het scherm staat, met de rechtermuisknop te klikken. Hier kies je dan New → Java Project

Er zal een nieuw venster openen met veel opties. Vul achter Project Name het volgende in: 'Hello World'. Zoals de beschrijving al zegt is dit de naam van ons project. Bij contents laten we de optie Create new project in workspace gewoon staan. Dit betekent dat Eclipse een nieuwe map voor ons project aan zal maken in de workspace map en daarin onze uiteindelijke files in opslaan. Bij JRE kun je zelf kiezen welke versie van Java we zullen gebruiken, maar de optie 'Use default JRE' is aan te raden. Ook de instellingen bij Project Layout kunnen we laten staan zoals het momenteel is. Ook dit is een kwestie van smaak. Je kunt er voor kiezen voor zowel de class files, de uiteindelijke uitvoerbare files, en de sources, onze 'tekstfiles' met code, in aparte mappen te zetten of allemaal gewoon bij elkaar in de root van onze projectmap te dumpen. Zelf vind ik het netter om ze gescheiden te houden en zo te zien Eclipse zelf ook. Met de laatste optie 'Working sets' hebben we momenteel niks te maken. Klik maar op next.

In het nieuwe venster zie je de opbouw staan van ons project. We kunnen zien hoe het projectmapje is ingedeeld. Daarnaast zijn er een aantal tabs te zien met namen als Libraries en Projects. Ook hier hebben we voorlopig niet mee te maken, maar ik zal er waarschijnlijk richting het einde van de serie nog eens op terug komen. Ook de vraag over de outputfolders onderin hebben we niet echt nodig. Deze keuze is slechts weer een kwestie van smaak omdat het slechts weer zorgt voor een opdeling tussen input en output files met behulp van extra mappen. Klik nu op finish.

Nu zie je dat links in het scherm een nieuwe map verschenen is met de naam Hello World. Dit is onze project map. Klik maar eens op het driehoekje ernaast. Nu zullen eronder nog twee mappen verschijnen waarvan een 'src' heet. Deze 'src' map is waar onze java source files terecht zullen komen.

Klik met de rechtermuistknop op de 'src' map. Je zult weer een soortgelijk menu zien als eerder bij het aanmaken van het nieuwe project. Nu ga je weer naar New, maar deze keer kiezen we voor Class in plaats van Java Project. Klik op Class. Dit zal een Java klasse maken, waarin we onze code gaan schrijven. Weer zal er een nieuw venster verschijnen met meerdere opties:

De bovenste drie opties zijn momenteel niet van belang. De eerste balk staat voor de source folder, de plek waar onze sources te komen zullen staan. Deze is echter al ingevuld, omdat we al een project met een source folder hebben aangemaakt. Packages hebben we momenteel niet nodig en ook enclosing type kan leeg gelaten worden.
    De eerste belangrijke optie is naam. Dit wordt de naam van de klasse die we maken. Er hangen een aantal eisen aan deze naam:

– De naam mag geen spaties bevatten
    – In de klassefile moet een regel 'public class <naam> staan. Deze naam moet precies hetzelfde zijn als de naam van de file waarin deze regel staat, anders krijgen we problemen.

Zoals je op het plaatje hebt gezien heb ik gekozen voor de naam 'HelloWorld'. Je bent vrij een andere naam te kiezen, zolang deze maar aan elkaar geschreven is. Als een goede eigenschap van een Java programmeur wordt gezien dat deze de naam van een klasse met een hoofdletter laat beginnen en elk nieuw woord erachter, dat eraan vast zit, ook met een hoofdletter te laten beginnen. Voorbeelden zijn HelloWorld, LekkerPuh, DitIsEenKlasse. Probeer een naam te kiezen die te maken heeft met het programma dat je gaat schrijven, dit maakt het makkelijker voor jezelf, maar ook voor anderen om snel te zien welke files wat zullen bevatten.
    De rest van de opties kun je zoals op de screenshot laten staan. Klik nu maar op finish. Als je alles goed hebt gedaan zul je nu het scherm van hieronder zien, misschien met een andere klassenaam

Zoals je ziet staat er nu een regel tekst en twee accolades, curly brackets genoemd in het Engels, in het middelste scherm. Normaal zou je dit zelf moeten typen, maar Eclipse heeft je hier mee geholpen en dus wat werk van je afgenomen. Hier tussen zullen we onze code schrijven.

Typ nu de volgende code tussen deze accolades:
    Code:
    public static void main(String[] args) {
    	System.out.println("Hello World!");
    }

Het zal er zo uit komen te zien:

Nu hebben we onze eerste code geschreven! Maar hoe voeren we deze nu uit?
    Bovenin het scherm staat een driehoekig icoontje in een groene cirkel die op een play-knop lijkt. Klik op het kleine driehoekje dat hiernaast staat en kies Run As → Java Application.
    De eerste keer dat je dit doet zal er een venster verschijnen dat je vraagt over het opslaan van je werk. Laat het vinkje voor het bestand staan en vink het hokje voor 'Always save resources before launching' aan. Klik daarna op OK. In het Console-venster zul je nu de tekst “Hello World!” zien verschijnen. Ons eerste programma is een feit!

Maar wat hebben we nu eigenlijk gedaan? Ik zal dit eerste programma regel voor regel uitleggen.
    We beginnen bovenaan bij
    Code:
    public class HelloWorld
    Ik heb hier eerder al over gezegd dat de naam gelijk moet zijn aan de naam van het bestand waarin je dit schrijft, anders krijg je problemen. Maar eerst even een korte uitleg over klassen. Java is, zoals je nu weet, een object-georiënteerde taal. Dit betekent dat we objecten nodig hebben om deze met elkaar te kunnen laten werken. Hiervoor maken we klassen. Een klasse is in principe een blauwdruk voor objecten. Uit 1 klasse kun je dan ook honderden verschillende objecten creëren. Laten we een schip blauwdruk als voorbeeld nemen. Met behulp van deze blauwdruk kunnen we verschillende schepen maken, door bijvoorbeeld te kiezen voor verschillende namen of een andere motor te gebruiken. Het blijven echter in de basis allebei schepen. Ditzelfde is het geval bij klassen en objecten. De klasse is de blauwdruk, terwijl het object het werkelijk gebouwde ding is. Hoe je deze objecten uit klassen creëert leren we binnenkort. Wat je wel moet weten is dat elk Java source code in een klasse geschreven moet worden, dus deze regel zullen we altijd tegekomen.
    Nu je weet wat een klasse is gaan we de specifieke onderdelen van deze regel bekijken. Het keyword 'public' is een onderdeel van de Java taal dat aangeeft dat deze klasse publiek te bekijken en te bereiken is door andere klassen. Zo is er ook bijvoorbeeld 'private' dat juist het tegenovergestelde effect heeft. De klassen die wij zullen schrijven zijn echter allemaal 'public'.
    Het keyword 'class' geeft, zoals de naam al zegt, aan dat we hier met een klasse te maken hebben. 'HelloWorld' is natuurlijk de naam van de klasse.

De accolades verdienen een aparte alinea, omdat ze erg vaak worden gebruikt en dus ook belangrijk zijn om te snappen. De code die we tussen deze accolades schrijven noemen we namelijk een 'block'. Een block is een verzameling code die bij elkaar hoort. De accolades houden deze zeg maar bij elkaar. Een block begint altijd met een openingsaccolade '{' en sluit je af met een sluitingsaccolade '}'. Ook hier hebben verschillende programmeurs weer eigen voorkeuren. Ik zal de twee belangrijkste hier uitleggen.
    De eerste gaat op deze manier:
    Code:
    hiereenklasseofmethode {
    	code
    }

De tweede op deze manier:
    Code:
    hiereenklasseofmethode
    {
    	code
    }

Zoals je ziet zit er een klein verschil tussen de twee. Ik ben zelf gebruiker van de eerste, maar je bent vrij te kiezen welke je zelf wilt. De tweede laat overigens wel duidelijker zien waar een blok begint en stopt. Wat je vast ook opvalt is dat de code een stuk meer naar achteren in de regel staat, alsof er een tab voor is gekomen. Dit hoeft niet perse gedaan te worden, Eclipse doet het automatisch voor je, maar wordt enkel zo gebruikt om te verduidelijken dat deze tekst onderdeel is van het blok dat bij die klasse of methode hoort. Doe dit zeker, het maakt de boel een stuk duidelijker!

De volgende regel die we gaan beschouwen is
    Code:
    public static void main(String[] args)
    Dit is wat we een 'methode' noemen. Een methode is over het algemeen een block code dat iets doet/uitvoert. De main methode is echter een heel speciale methode. Binnen elk Java programma MOET er namelijk een main methode bestaan. De main methode is de start van elk Java programma. Hier begint het programma met draaien en vanuit deze methode kan je andere objecten of methodes aanroepen. Als we straks verder komen met Java zul je zien dat we ook programma's gaan maken die uit meerdere source files bestaan. Ook al hebben we meerdere source files met code voor een programma, er is maar 1 main methode, niet een main methode voor elke source file! Onthoud dit goed.

Ook deze regel begint weer met 'public'. Net zoals bij de klassedeclaratie betekent dit hier dat elke andere klasse deze methode kan bekijken en gebruiken. Aangezien dit de startmethode is, is het verplicht deze als public te stellen. Het volgende keyword is 'static'. Dit betekent ook iets, maar daar kom ik later op terug. Onthou voor nu gewoon dat dit hier altijd moet staan bij de declaratie van de main methode. Hetzelfde geldt voor void, maar dat zal ik wel even kort uitleggen. Een methode kan iets terugsturen. In Java heeft alles een type, het is een integer of een String of een bepaald object. Methodes kunnen deze typen terugsturen, zodat de gebruiker er iets mee kan doen. Void betekent dat er helemaal niks terug wordt gestuurd door de methode. Nogmaals, onthoud ook hier gewoon dat dit moet staan in de main methode regel. De haakjes en wat daarin staat moeten ook altijd in een main methode staan en mogen dus niet vergeten worden!
    Hierna zien we weer de openingsaccolade. Dit betekent dus dat we een block code gaan beginnen, namelijk de block code van de main methode. Deze code wordt als het ware in deze methode uitgevoerd.

Nu komen we dan aan bij de regel die heeft gezorgd dat de tekst in het consolevenster verscheen. Ik heb het hier over
    Code:
    System.out.println(“Hello World!”);

Ik zal deze regel kort uitleggen, aangezien je eigenlijk gewoon moet onthouden dat dit een regel tekst op het consolescherm laat zien.
    'System.out' is momenteel nog moeilijk uit te leggen. Ik ga het echter toch proberen. Java heeft een heleboel standaardklassen meegeleverd waarmee je dingen kan als moeilijke berekeningen, tekst op het scherm laten zien of input van de gebruiker kan ontvangen. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de vele standaardklassen. Ze zijn er zodat je deze veelgebruikte dingen niet elke keer zelf moet maken. System is een van deze standaardklassen. 'out' is de standaard output stream, die dus alle dingen die bijvoorbeeld van alles op het scherm toont, zoals onze tekst. De punt hiertussen geeft aan dat out een onderdeel is van de klasse System. Dit zal later duidelijker worden. 'println()' is dan ook een weer onderdeel van 'System.out'. Dit is zelfs een methode, iets wat we nu alleen nog gezien hebben in de vorm van main. Ook hier zie je weer de haakjes achter println. Deze haakjes horen bij de declaratie van een methode en moeten hier ten allen tijde staan, ook al zet je er niks tussen. In ons geval staat er echter een stukje tekst, in java een String genaamd, tussen de haakjes. Dit noemen we ook wel een argument. Een argument is iets wat we meegeven aan de methode. In ons geval is het de tekst die we op het scherm willen krijgen. De methode doet dan iets met dit argument, wat we in geval van 'println' niet precies hoeven te weten. We hoeven alleen te weten dat als we dit gebruiken deze tekst op het scherm zal verschijnen. Deze regel eindigt met een ';'. Regels die iets doen (dus niet klassen of methoden zelf, want die bestaan juist uit deze regels en hoeven dus niet te eindigen met ';'), zoals deze, noemen we 'statements'. Elke statement in Java moet eindigen met deze punt-komma. Het zegt tegen de compiler dat dit het einde is van deze regel.

Dit was alles wat we momenteel doen in de main methode, dus sluiten we dit block met code door middel van de sluitingsaccolade '}' en daarna ook de klasse met de sluitingsaccolade.

Het onderstaande plaatje laat nog eens kort zien wat ik hierboven in tekst heb uitgelegd.

Dit was dan je eerste Java programma. Dat viel toch best mee, vind je niet? De volgende keer ga ik het hebben over datatypen en de dingen die daarbij horen. Daarmee kunnen we meer doen dan alleen maar tekst op het scherm laten verschijnen, maar ook berekeningen doen en stukjes tekst of karakters opslaan in zogenaamde variabelen.

Ik sta open voor vragen en opmerkingen.

4. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Je heb een foutje bij een van je screenshots.
    Verder heb je mooi werk geleverd :)

Het gaat om:
    Code:
    [IMG]inypic.com/2il22v6.jpg[/IMG]

5. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Failed! :+ Maar ik kan het nog volgen dus dat is mooi. Dit kan ik me gelukkig nog wel herinneren..

6. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    Done, thanks :)

Huh, hoe, wat? (Dat het niet kort is? :+)

Dit zijn trouwens nog ruwe versies. Ik heb hier geen tweede check overheen gedaan, daar heb ik jullie voor :+
    Heb hier verdorie al een uur of 5 aan gewerkt (alleen deel 2, that is)
    Een soort versie 2.0 zal ik uiteindelijk op m'n blog posten.

Binnenkort komen er ook wat vragen/een opdrachtje over deze eerste tutorial. (Lees: Dit weekend) Allemaal heel simpel and basic, maar alles heeft natuurlijk een begin :)

Congrats trouwens nog met je modschap ;)

7. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Tot nu toe gaat t me prima af. Ben benieuwd naar de volgende!

8. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    Vanavond wat vragen + een opdracht over deze eerste 2 delen. Dit weekend komt hoogstwaarschijnlijk de nieuwe tutorial over 'Datatypen, variables, operators en alles wat daarbij komt kijken'.

Verwacht in die nieuwe tutorial een stuk meer tekst + codevoorbeelden en nauwelijks plaatjes, je weet ondertussen toch al hoe Eclipse werkt (of jij kijkt gewoon nog even terug).

9. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    Hier een aantal vragen en een opdracht voor deze eerste tutorial. Ik heb nog niet echt veel vragen om te stellen, aangezien we net zijn begonnen. De extra vragen vereisen onderzoek, aangezien het antwoord niet echt in mijn tekst staat. Het is aan te raden ook deze te doen. Als je ze hier wilt posten, doe dit dan in een spoiler!

1. Wat voor soort taal is Java?
    2. Wat is het kenmerk van dit soort talen?
    3. Wat is een compiler (en wat doet dit ding)?
    4. Wat is een van de beste kenmerken aan Java?
    5. Hoe is dit kenmerk gerealiseerd?
    6. Wat is een klasse?
    7. Wat is de bedoeling van de main methode?

Extra vragen:
    1. Wat houden de zogenaamde procedurele talen in?
    2. Is Java ook een procedurele taal? Waarom wel/niet?
    3. Bestaat er naast System.out.println() nog eenzelfde manier om tekst te plaatsen? (zie plaatje onderaan laatste deel voor hint)
    4. Wat is het verschil tussen deze manier en System.out.println()?
    5 Waarom moet iedere statement in Java eindigen op een ';'?
    6. Geef een mooiere omschrijving van het begrip 'statement'.

Opdracht 1:
    We hebben ons eerste programma gemaakt, maar weet jij nog wat er precies gedaan is? Maak een programma dat de tekst: "Hallo XBW!" print en op de volgende regel je naam.

Voorbeeldoutput:
    Code:
    Hallo XBW!
    Modder-Eter

10. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Ik denk persoonlijk dat een "doe" cursus meer oplevert dan één met dit soort vragen. Alleen van die laatste opdracht leer je daadwerkelijk wat. Droge theorie is niet de beste manier om zoiets te leren heb ik ondervonden.

11. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    Dat is mijn idee ook, maar ik kan mensen moeilijk iets laten maken met wat ze nu hebben geleerd. Als dit weekend dingen als variabelen en operators en dergelijke worden geleerd, maar vooral de flow control de week erna, kan ik veel meer leuke doe-dingen maken.

12. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    1. Wat voor soort taal is Java?
    Objectgeoriënteerde programmeertaal
    2. Wat is het kenmerk van dit soort talen?
    Modulariteit, polymorfisme, overerving en het omvatten van gegevens.
    3. Wat is een compiler (en wat doet dit ding)?
    Een computerprogramma dat de invoer (programmeertaal) omzet in uitvoer. Kan vaak ook fouten herkennen.
    4. Wat is een van de beste kenmerken aan Java?
    Je kan sneller programmeren in verhouding met C, onderhoud is makkelijker.
    5. Hoe is dit kenmerk gerealiseerd?
    -
    6. Wat is een klasse?
    Een groep methoden en variabelen
    7. Wat is de bedoeling van de main methode?
    Voert de Java Virtual Machine uit

Modder-Eter, ik ben wel benieuwd naar programma's die jij met java hebt geschreven. Heb je daar een voorbeeld van?

13. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    Ik denk dat het meest complexe voorbeeld een webshop is met een Java backbone (Wel gedaan met een groepje) die aan een MySQL database vastzit. Daarnaast konden we ook via de database van Amazon.com zo cd's importeren naar onze store. Ik heb vast nog wel ergens thuis een screenshot.

Deel Deze Pagina