Een lcd gebruikt een lichtbron zodat je überhaubt een beeld te zien krijgt. Deze backlight is niet in delen te dimmen.
Een led lcd heeft leds die wèl in delen gedimd kunnen worden, het beeld wordt aangestuurd door ongeveer 128 groepen leds.
Bij n plasma wordt iedere cel apart gestuurd en aan/uitgezet.
Het beeld tussen n plasma en n lcd verschilt behoorlijk en daarom zal je toch echt eerst zelf moeten gaan kijken wat jij wilt.
In bijna iedere tv-winkel staan full hd plasma's van Pana en deze kan je dan mooi vergelijken met lcd's.
Persoonlijk zou ik nooit een conventionele lcd kopen, ik vind het beeld gewoon niet mooi. Ik stoor me er verschrikkelijk aan. De led lcd's vind ik al veel beter.
Echter: andere mensen hebben een totaal andere mening en storen zich aan de specifieke plasma-eigenschappen.
Niemand kan voor jou bepalen wat jij moet kopen. Als je nou hebt gekozen en je twijfelt tussen 2 lcd's of 2 plasma's, dan kunnen mensen hun ervaringen met jou delen en de voor-en nadelen bespreken.
Het moeilijke met t kiezen van de juiste tv komt omdat het licht in winkels heel anders is; de tv's verschrikkelijk slecht staan afgesteld; je moet weten waar je precies op moet letten wat betreft de beeldkwaliteit; weten hoe ze met specs de klant lokken.
Waar moet je op letten wat betreft beeld?
Hoe is de kijkhoek? Verandert t zwart en de kleuren niet ineens als je n stap opzij doet?
Hoe is de zwartweergave?
Hoe zijn de details in de zwartweergave?
Hoe scherp blijft het beeld bij snelle bewegende beelden?
Zit er diepte in het beeld?
Hoe ziet HD eruit?
Hoe wordt blu-ray 24p weergegeven/ judder?
Hoe goed wordt SD weergegeven, zoals digitale tv en dvd's. Neem eigen dvd's mee!
Kan de tv 1080p aan over componenten of vga?
Hoe ziet xbox/ps3 eruit op deze tv?
Hoe goed is het geluid?
Ben je gevoelig voor phosphortrails?
Kan je je pc goed aansluiten?
Welke punten (en ik zal nog wel wat vergeten zijn) voor jou belangrijk zijn en dus zwaar wegen is persoonlijk.
Het alleen naar demo's of blu-rays kijken zonder de instellingen van de tv's te veranderen heeft geen enkele zin!
Ik weet trouwens wel dat de nieuwe serie van Panasonic er aan komt en dat t kan lonen om hier op te wachten. De PZ is inderdaad erg mooi om op te gamen. Deze accepteren 1080p alleen over hdmi, let daar op als je n oude xbox hebt.
Succes!
Laatst bewerkt: 23 feb 2009