Als je langer dan een paar uur iets zit te kijken of te doen, dan zie ik inderdaad een soort van lichte waas. Dit is image retention en dit gaat altijd weg. Of je moet meer dan 24 uur je tv op teletekst laten staan, dan kan het permanent zijn. En die image retention zie je overigens alleen als je in een totaal donkere ruimte zit en je tv op een "no signal" hebt staan en je er met je neus op staat.
De zwarte balken na een film zijn me ook weleens opgevallen, serieus voor 1 of 2 minuten. Daarna trekken ze weg en is alles weer normaal.
Ik heb met Battlefield Bad Company en Fifa09 soms gamesessies gehad van 10 uur of meer, als ik op vrijdag vrij was bijvoorbeeld. Dan moest ik er vroeg uit voor de fysio en begon ik rond een uurtje of 9 en was rond 19:00 klaar voor het eten . De HUD e.d. blijven even nagloeien maar bij normaal tv-kijken had ik nergens last van.
Wat Ferry zegt ben ik het niet helemaal mee eens, de image-retention is niet totaal WEG na de inspeelperiode, het zal er altijd zijn. Maar in veel mindere maten, dat wel. Maar het komt nog wel voor, als je een film met zwarte balken kijkt en daarna op een totaal wit scherm zet zie je het gewoon. Niet lang en niet storend, maar het is er wel.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2009