Stormrise

Discussie in 'Algemeen' gestart door Hybrid, 10 jul 2008.

  1. badname

    badname Active Member

    Berichten:
    389
    Leuk Bevonden:
    0
    Aaaaah ik bekeek zo die screenshots en d8 wat een heerlijke schoote rlijkt me dat, beetje quakewars achtig maar dan beter, maar blijkt een RTS bah! Erg dom ook, zullen ze vele minder verkopen maja :).
     
  2. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Doc
    [gt]46012[/gt]
     
  3. StreetSamurai

    StreetSamurai HAMMERTIME!

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0
    ik wil het togh wel een kans geven denk...al wil ik eerst weten wat de reviews zeggen over de controls.
    ziet er opzich nog best leuk uit ook en online MP met deze lijkt me ook wel wat
     
  4. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Hands on


    Stormrise is het resultaat van een pittige discussie op het kantoor van ontwikkelaar Creative Assembly. Volgens een van de medewerkers was het, in tegenstelling tot de heersende opvattingen, wél goed mogelijk om een RTS zonder muis en toetsenbord goed speelbaar te maken. Om dat te bewijzen bouwde hij een besturingssysteem dat Whip werd gedoopt. Het werkte vervolgens zo goed dat er werd besloten om een game om het systeem heen te bouwen: Stormrise.



    In een eerdere preview hebben we al het een ander verteld over Stormrise, maar desondanks nog even een korte herhaling. Stormrise is een RTS die zich afspeelt in een post-apocalyptische toekomst. Twee rassen, de Sai en de Echelon, vechten met elkaar om de laatste overgebleven plekken op aarde die goed bewoonbaar zijn. In ietwat grauwe levels gaan deze twee aartsvijanden elkaar te lijf met eenheden die volgens het steen-papier-schaar-principe zijn ontwikkeld en ieder hun specifieke krachten hebben. Weinig bijzonders dus, maar er zijn een aantal punten waar we wél enthousiast van worden.

    Ten eerste het goed functionerende Whip-systeem, dat als volgt werkt. Al je eenheden zijn voorzien van een klein icoontje dat continu in beeld is. Door met het analoge pookje te draaien komt er een soort lijn in beeld, die je net als de wijzer van een klok alle richtingen op kunt draaien. Zet deze lijn op het icoontje van een eenheid en je springt er automatisch naar toe, wat nog sneller werkt dan het selecteren van eenheden met de muis. Om het selecteren en commanderen van je eenheden te optimaliseren zijn er naast Whip nog verschillende andere foefjes gebruikt, waardoor de besturing eigenlijk heel erg goed werkt.



    Het Whip-systeem maakt Stormrise echt prima speelbaar. Afgaande op het eerste level van de game, maakt de besturing snelle en nauwkeurige RTS-gameplay mogelijk. Je moet in het eerste level als officier in het leger van de Echelon enkele Sai verdrijven en een strategisch punt veroveren. Met behulp van de Whip-besturing selecteer je troepen en trek je ten strijde richting de vijand. In een kort vuurgevecht tussen de huizen van een smerig en vervallen stadje jaag je wat Sai over de kling en heb je in no-time een energiepunt veroverd. Hier kun je middels een simpel menu eenheden oproepen die naar de desbetreffende locatie worden getransporteerd. Wanneer de versterkingen aangekomen zijn, wordt het tijd om de brug die voor je ligt te veroveren en hier blijkt voor het eerst echt goed de vernieuwing van Whip. Het is kinderlijk eenvoudig om een aantal eenheden over de brug te sturen om frontaal de vijand aan te vallen, terwijl je gelijktijdig je infanterie opdracht geeft via een droogstaand kanaal de vijand te flanken. Deze manoeuvre voer je uit door slechts enkele knoppen in te drukken en een beetje aan je pookje te zitten. Een kind kan de was doen.

    De besturing is dus bijzonder, maar Stormrise zorgt ook op een andere manier voor een frisse wind in het RTS-genre. De game maakt namelijk meer dan andere RTS-games gebruik van verticaliteit en het gezichtsveld van eenheden. In het spel zijn hoogteverschil en dekking erg belangrijk: zonder eenheden op hoge gebouwen of in vliegtuigen heb je geen overzicht. Het is dus belangrijk om op strategische plaatsen eenheden te positioneren, zodat je kunt zien waar de vijand mee bezig is. Dit is echter niet het hele eieren eten, want eenheden die verdekt staan opgesteld, kun je vanuit de lucht weer niet zien. Tegenstanders die zich door de tunnels onder de grond bewegen evenmin. Als speler moet je dus continu op je hoede zijn voor aanvallen in de rug, omdat er allerlei sluiproutes zijn via de verschillende niveaus.



    De goed uitgewerkte besturing in combinatie met de verticaliteit en de sluiproutes maken de game zeer geschikt voor multiplayer-gevechten. Creative Assembly heeft hier dan ook veel aandacht aan besteed. Er is een singleplayer campagne, maar de nadruk van het spel lijkt toch op multiplayer actie te liggen. Met acht man tegelijk kan er online gevochten worden, waarbij een jump in-systeem er voor zorgt dat je altijd mee kunt doen. Spring je later in de game, dan krijg je automatisch meer eenheden toebedeeld. Ook wordt de game niet verstoord als een speler het spel verlaat, de kunstmatige intelligentie neemt het zaakje gewoon van de verlatende speler over. De multiplayer-modus kwam in de previewversie goed uit de verf, al was de actie minder snel dan verwacht. Dit had echter waarschijnlijk meer te maken met het onder de knie krijgen van de besturing.



    Niet alles werkte echter naar behoren. Zo zaten in de versie die wij gespeeld hebben nog een flink aantal bugs en ontbraken verschillende animaties bij de eenheden, waardoor aanvallen niet altijd goed weergegeven werden. Op een gegeven moment moest er een grote spinachtige eenheid van de Sai een aanval uitvoeren, maar was alleen de schade zichtbaar, niet de handeling van het wezen. Maar in de weken die het ontwikkelingsteam nog rest om de game te voltooien, is dit waarschijnlijk goed te verhelpen.

    Een groter probleem is misschien dat de eenheden in de previewversie niet altijd even goed op elkaar reageerden. Wanneer er twee vijandige eenheden naast elkaar stonden, vielen ze elkaar niet altijd automatisch aan en moest eerst een direct commando tot aanvallen gegeven worden. We hebben er echter vertrouwen in dat deze onvolkomenheden nog aangepakt zullen worden, de makers van Stormrise zijn immers ervaren ontwikkelaars, die onder andere Rome: Total War en Medieval 2: Total War geproduceerd hebben.



    Stormrise is een game met veel potentie dankzij de solide besturing en de verticaliteit. Toch is het de vraag of het een commercieel succes wordt. Zo wordt hij uitgegeven op het moment dat er verschillende andere RTS-games verschijnen en is het leren van de besturing misschien een drempel voor sommigen. De game kent daarnaast een hoge speelsnelheid en vraagt continu om aandacht, wat misschien ook spelers zal afschrikken. We zijn echter benieuwd naar het eindresultaat.


    Gamer.nl
     
  5. StreetSamurai

    StreetSamurai HAMMERTIME!

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke dat is dus duidelijk :D...nu hopen op een demo op Marketplace (Y)
     
  6. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
  7. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    [gt]46659[/gt]
     
  8. KingScotland

    KingScotland Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    De controls duidelijk uitgelegd:
    http://www.stormrisers.com/video/31_stormrise_academy_whip_select_101.html

    strategie filmpje:
    http://www.stormrisers.com/video/29_stormrise_advanced_strategies_chapter_one_the_turtle.html

    3 gameplay video's:
    http://xbox360.ign.com/dor/objects/14265662/stormrise/videos/stormrise_gmp_destroyedcity.html

    Oh en Edge gaf deze game een 4, maargoed dat wil natuurlijk niet veel zeggen, we hebben het tenslotte over het meest belachelijke review blaadje sinds het ontstaan van games.
     
  9. aergrimm

    aergrimm Active Member

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat ik hem zeker ga halen, maar kijk eerst de kat uit de boom. Of eigelijk; wachten tot hij 2e hands langskomt of goedkoper wordt ;)
     
  10. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    Jammer dat het een rts is, en dat vind ik helaas altijd tegen vallen op een console.

    De setting zelf vind ik erg gaaf jammer dat het geen fps is, waarbij je alle units kunt spelen/besturen, dan zou het online ook erg aantrekkelijk zijn ;)

    edit:

    er komt zeker geen demo?
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2009
  11. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Launch Trailer

    [gt]47109[/gt]
     
  12. aergrimm

    aergrimm Active Member

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    De eerste reviews zijn niet echt lovend, ik wacht dus zeker af tot er meer over bekend is.
     
  13. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Heb de game net binnen gehad, om te reviewen. Ga hem nu spelen, mijn bevindingen zal ik hier posten :)

    Edit:
    Net gespeeld. Had er niet veel van verwacht en gelukkig ook maar. Misschien niet slecht maar de besturing is niet mijn ding. In plaats van vrij rond te lopen (wat ik dacht) stuur je eenheden aan en loop je dus constant commands uit te delen. Niets voor mij. Ik speel hem nog even en dan gaat ie de bazaar op. Bij interesse -> PM :)
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2009
  14. Atton

    Atton Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    0
    het is ook niet voor niets een RTS hé?
     
  15. tasso

    tasso de gamer

    Berichten:
    1.081
    Leuk Bevonden:
    0

    Zo jij hebt duidelijk niet echt gekeken wat voor spel je hebt gekocht.
    Het is een rts dus dan is het juist de bedoeling om alleen maar commando's te geven, anders moet je gewoon een cod of een anders shooter halen.
     
  16. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Hij krijgt hem gratis om te reviewen.
     
  17. Syzigy

    Syzigy Active Member

    Berichten:
    1.143
    Leuk Bevonden:
    28
    Nog erger dan eigenlijk:+
     
  18. Sen

    Sen Active Member Hoofdredacteur

    Berichten:
    4.521
    Leuk Bevonden:
    378
    Ja precies, wat is een review dan nog waard. Even orienteren en dan het spel ook fatsoenlijk spelen, niet alleen de eerste twee levels.

    Hoe dan ook, ik heb hem nu ook binnen van Xboxworld, hoop er volgende week een review over te kunnen schrijven. Mijn eerste indruk (na 2 levels en de tutorial) is niet echt positief, het voelt stroef aan.
     
  19. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ja je hebt gelijk, ik was ook nog helemaal niet uitgespeeld maar gister speelde ik met tegenzin. En ik wist inderdaad niet wat voor spel het was omdat ik hem onverwachts toegestuurd kreeg en ik helemaal niet op de hoogte was van deze game;)

    RTS op de console blijf ik gewoon geen goed iets vinden. Halo Wars heeft daar wel wat verandering in gebracht maar voor een echte RTS pak je gewoon lekker de PC :)
     
  20. Sen

    Sen Active Member Hoofdredacteur

    Berichten:
    4.521
    Leuk Bevonden:
    378
    Ik begrijp je punt. Toch laat Halo Wars idd zien dat het best kan op een console. Hoe je het ook wend of keert, Stormrise moet daar tegen concurreren. Dat lijkt me een mission impossible.

    Ligt het aan mij of is het ook bestwel moeilijk? Dan ben je al meer dan een half uur aan het proberen en dan is plots je leider dood... huppa helemaal opnieuw.
     

Deel Deze Pagina