Als iemand mij vorig jaar had gevraagd of ik ooit nog iets zou geven om Need for Speed, dan had ik hem waarschijnlijk keihard uitgelachen. En vier Need for Speed-games in 2009? Ik dacht echt even dat EA de weg kwijt was. Maar inmiddels weet ik wel beter, want met één titel lijkt het in ieder geval goed te komen en dat is Need for Speed: Shift.
Opvallend is dat Need for Speed: Shift het tegenovergestelde is van wat we de afgelopen jaren van de serie hebben gezien. In plaats van dat de nadruk ligt op bijzaken zoals het verhaal (Undercover) of competitie (ProStreet) staat in Shift de race-ervaring voorop. Shift is namelijk een racesimulator zoals GRID of GTR waarin je rondjes rijdt op allerlei circuits. De ontwikkeling ligt dit keer dan ook niet in handen van een interne studio van EA, maar in die van Slighty Mad Studios. In dit team zitten gasten die hebben gewerkt aan het ultrarealistische GTR voor de PC.
Of Shift net zo’n diepgaande racesimulator gaat worden als GTR valt nog te bezien, maar het wordt in ieder geval wel een pure simulatie. Verwacht dus in ieder geval alles wat je uit andere racesimulators bent gewend. Zo rijdt iedere auto anders, afhankelijk van de uitrusting van de auto. Ligt de motor bijvoorbeeld achterin? Dan stuurt deze auto anders dan wanneer de motor voorin ligt. Ook anticiperen computergestuurde auto’s op jouw acties en kunnen ze foute beslissingen maken met crashes als gevolg. Verder zit er een schademodel in, dus brokkenpiloten zullen niet ongestraft blijven. De auto kan weliswaar niet total loss, maar een paar botsingen hier en daar maakt het er zeker niet makkelijker op.
Dat de race-ervaring in Shift voorop staat is het beste te zien aan de aandacht die is besteed aan de cockpitview. Natuurlijk kun je racen vanuit de bekende camerastandpunten, maar het camerastandpunt vanuit de auto moet voor de meest intense ervaring zorgen. EA heeft hier twee dingen op bedacht. De camera zit bij dit standpunt niet vast aan de auto, maar aan de speler waardoor je nog meer het gevoel moet krijgen dat je echt in de auto zit. Trek je als een gek op dan schiet de camera even naar achter en trap je keihard op de rem dan schiet de camera even naar voren. Neem je een scherpe bocht dan beweegt de camera mee en zo gaat het door.
Daarnaast vervagen je stuur, dashboard en interieur – die allemaal vol detail zitten - wanneer je op hoge snelheid rijdt. En hoewel dit effect er tof uitziet, heb ik in de paar rondjes die ik heb kunnen rijden nog niet het gevoel gehad dat het écht iets toevoegt aan de ervaring. Misschien dat dit met mijn race-skills te maken heeft, maar bij een racesimulator ben je toch vooral bezig met op tijd remmen, het nemen van bochten; kortom, je let vooral op de weg, Dus tenzij je constant naar je snelheidsmeter zit te staren, zul je weinig van het blurren meekrijgen. Wanneer het effect wel tof werkt, is als de auto hard crasht. In dat geval wordt niet alleen het interieur vaag, maar heel het scherm. Hierdoor heb je echt even het gevoel compleet van de wereld te zijn, zeker met het suizende geluid dat uit de speakers komt. De ontwikkelaar vergelijkt het zelf een beetje met geraakt worden in Call of Duty en het wekt inderdaad dit gevoel op.
Veel meer hebben we op basis van de paar rondjes nog niet kunnen concluderen over Shift. Met het gevoel van snelheid zit het in ieder geval wel goed en ook grafisch komt het dik in orde. Maar welke race-modi en wat voor carrièremodus kunnen we bijvoorbeeld verwachten? Doelloos rondjes rijden is immers niet ieders natte droom. Wat we in ieder geval hebben ontdekt is dat er een soort leveling-systeem aanwezig is, dat je waarschijnlijk beloont voor bepaald rijgedrag. Hoe dit precies werkt houdt EA helaas geheim tot de E3. Net zoals welke auto’s en circuits we kunnen verwachten, wat het spel online biedt en hoe het zit met tuning. Maar heb je wat met racesimulators of circuit-racers, dan is Need for Speed: Shift absoluut een titel om in de gaten te houden.
alstu.