En sowieso speelt defragmenteren/fragmentatie in het algemeen al een veel kleinere rol sinds de invoering van NTFS. Op FAT/32 kon het nog wel redelijk invloed hebben op je schijfprestaties en kon defragmentatie echt opmerkelijk schelen, maar het valt nu echt mee.
Ook heeft het inderdaad totaal geen zin voor schijfopruiming, want het enige wat het doet is bestanden waarvan de clusters(?) verspreid staan over je disk achter elkaar zetten. Oftewel, je schijf hoeft niet meer naar alle losse deeltjes te zoeken, het staat allemaal bij elkaar.
Maar goed, je Windows map verkleinen... pfft... Ik heb eigenlijk geen flauw idee zonder formatteren. Je kan formatteren en dan Windows opnieuw installeren, dan heb je weer "factory defaults" zeg maar. Ben je uiteraard ook al je files kwijt (backups maken dus) en je programmas + instellingen. Je kan ook alleen Windows opnieuw installeren zonder wijzigingen te maken op de schijf, dan behoud je al je bestanden (incl Program Files) maar staat niks qua programmas meer geregistreerd dus alle programmas die registry-dependant zijn zijn al hun settings kwijt.
Als die 50 GB en 150 GB partities één fysieke schijf zijn zou je uiteraard (mits je ergens een backups hebt/kunt maken) ze kunnen mergen in 200 GB partitie. Dan installeer je daarop je Windows en zijn je problemen qua "schijf vol" in ieder geval opgelost. Dat hij die SP3 update niet kan installeren heeft waarschijnlijk inderdaad te maken met dat er simpelweg geen schijfruimte meer is om die update op te plempen.
Dit doet me trouwens denken aan een vriend van me. Die had precies hetzelfde probleem als jij, Nick.Hoeven. Hij heeft Windows opnieuw geinstalleerd op z'n grotere harde schijf, de kleine schijf geformatteerd (zodat hij weer leeg was) en het was opgelost. Uiteraard heeft hij wel alles opnieuw moeten installeren.
Laatst bewerkt: 5 mei 2009