Het is inmiddels alweer vier maanden geleden dat er een nieuwe Guitar Hero titel is verschenen (Guitar Hero Metallica). De hoogste tijd dus om een compleet nieuw deel in de franchise uit te brengen. En zie daar, Guitar Hero 5! Naast nieuwe nummers om te spelen zijn er een boel nieuwe features aan het spel toegevoegd. Maar of deze features echt zoveel spelplezier toevoegen, is nog maar de vraag. Lees de review!
Wat Guitar Hero is ga ik niet meer uitleggen. De formule is inmiddels ingeburgerd bij jong en oud en zal ook weinig meer veranderen. Voor Guitar Hero 5 is dat niet anders. Zoals je gewend bent van de Guitar Hero games is er een carrièremodus waarin je als ultieme rocker (of band) een lijst met optredens afloopt en bij elk optreden speel je een aantal nieuwe nummers. In alle voorgaande delen moest je deze carrièremodus wel spelen, wilde je alle nummers vrijspelen voor gebruik in andere spelmodi. In Guitar Hero 5 hoeft dit niet langer, een slimme keus en een fijn gegeven voor de gamers die de carrièremodus al wel gezien hebben voor ze er aan beginnen. Je zal maar alle voorgaande delen al een keer uitgespeeld hebben, bijvoorbeeld. Om een goed beeld te krijgen van de speelbare nummers in Guitar Hero 5, verwijs ik je door naar de complete tracklist op wikipedia. Feit is, dat het er 85 zijn van zo’n 83 muziekanten.
Details
De voornaamste veranderingen aan Guitar Hero 5 zijn van kleine, maar belangrijke aard. Zoals een kunstenaar met dat ene linkje verf zijn schilderij kan perfectioneren, zo zijn er tal van kleine veranderingen die Guitar Hero 5 beter en completer maken dan de vorige delen World Tour, Metallica of Smash Hits. Deze kleine details maken het spel gebruikersvriendelijker en zo nog makkelijker te betreden voor gamers van welke ervaringsniveaus dan ook. Een paar voorbeelden: je kan nu zien hoe lang een nummer duurt en bij welke genre het hoort. Ook kan je per instrument bekijken hoe moeilijk een nummer is. Een andere leuke toevoeging is dat je met één druk op de knop het nummer dat speelt in het openingsscherm zelf kan spelen. En dat nummer is natuurlijk elke keer anders.
Een andere, grotere nieuwe toevoeging aan Guitar Hero 5 is dat je op elk gewenst moment mee kan spelen met je vrienden. Of zij nu midden in een nummer zitten of aan het wachten zijn op de bassist, je kan zowel via Xbox Live als op de bank naast elkaar je plastic attribuut activeren en gezellig mee doen. Jammer genoeg is dit alleen mogelijk in de ‘Party Play Mode’, en niet in bijvoorbeeld de carrièremodus. Misschien wel de leukste (en meest gewaagde) nieuwe feature in Guitar Hero 5 is die van de avatars; je kan nu met je eigen Xbox Live Avatar spelen en deze zich laten gedragen als een echte rockster. Zijn die avatars toch nog ergens goed voor!
Meer
Maar er is meer! Waar het in de voorgaande Guitar Hero spellen al heel wat was om vijf sterren op een nummer te halen, is het nu mogelijk er acht te halen. Dit komt door de nieuwe nummergebonden Challenges. De uitdagingen zijn meestal specifiek bedoeld voor één instrument en zijn te behalen op drie niveaus; Gold, Platinum en Diamond. Diamond is natuurlijk de moeilijkste en vormt de achtste ster voor een nummer, waarmee je vervolgens kunt pronken en opscheppen tegen al je vrienden.
Om nog even terug te komen Party Play Mode, moet je weten dat deze vrij uitgebreid is. Naast het op elk moment meespelen en verlaten van een spel, kan je ook voor elk instrument en elke moeilijkheidsgraad kiezen, ongeacht van wat de andere spelers doen. Hierdoor wordt het bandgevoel ietwat meer naar de achtergrond gedreven, maar is het spelen van Guitar Hero 5 wel leuk voor iedereen. Je drukt op de knoppen en luistert ondertussen een leuk nummer. De ultieme competitieve bandvariatie hierop is RockFest, wat met maar liefst maximaal zeven anderen via Xbox Live is te spelen.
Oud en nog steeds vertrouwd
Uiteindelijk valt er weinig negatiefs te zeggen over Guitar Hero 5. Het is en blijft de succesformule die in 2005 geïntroduceerd werd. Sindsdien is het spel steeds verder geperfectioneerd en deel vijf lijkt toch wel alles gedaan en bereikt te hebben wat mogelijk is. Ook is het mogelijk om alle nummers van World Tour en Smash Hits, plus enkele content downloads te importeren naar Guitar Hero 5, mits je over de vorige delen beschikt en met een bescheiden aantal Microsoft Points wilt scheiden. Er moet wel gezegd worden dat ik, ondanks de vele nieuwe features, niet het gevoel had er veel nieuws gebeurde in het spel. De gameplay is immers niets veranderd, alleen maar de spelmodi en toegankelijkheid hier omheen.
Conclusie
Zoals een gitarist zijn gitaar stemt, zo heeft Neversoft de bekende Guitar Hero formule verder geperfectioneerd. Er zijn verrassend veel nieuwe functies, maar ze zijn niet allemaal even belangrijk. Ze dragen echter wel wat bij aan het verder uitbreiden van de Guitar Hero franchise en de ultieme basis te leggen voor het onvermijdelijke volgende deel, of spin-offs zoals Guitar Hero: Van Halen. Uiteindelijk is misschien de mogelijkheid nummers van oudere delen in de serie te importeren de beste feature; deze biedt je immers een zee aan speelbare nummers!
^top
|