Ik heb zelf geen ervaring met upc, maar ik probeer je toch ff te helpen.
Er zijn meerdere dingen die een rol kunnen spelen.
Allereerst: de uitzending zèlf kan van mindere kwaliteit zijn. Ik zie bij sommige voetbalwedstrijden dat de lijnen op het veld gekarteld zijn ipv mooi rond, vooral bij de cirkel rond de middenstip is dit goed zichtbaar.
Andere wedstrijden zijn echter loepzuiver en dat komt omdat er nogal wat verschil is tussen de uitzendingen wat betreft beeldkwaliteit.
Je hebt 2 soorten digitale tv, de gewone digitale tv met scart en die met hdmi. Daar kan een verschil in kwaliteit in zitten.
Echter: wanneer je naar een gewone uitzending zit te kijken, dan is dit geen HD terwijl je tv wèl een full hdtv is. Weliswaar worden uitzending geupscaled wanneer je een hd abbo/decoder met hdmi hebt, maar dat maakt het nog geen HD.
In het geval van een decoder met een scartaansluiting is de kwaliteit van deze scartkabel zeer belangrijk. Gebruik nooit de meegeleverde scartkabel!!
Koop een fatsoenlijke dikke kabel met metalen kap.
Wat je zelf nog meer kunt doen is: verander en vergelijk de verschillende 100hz instellingen van je tv.
Normaal gesproken wil 100hz zeggen dat de tv 100 keer per sec een beeld kan projecteren/laten zien.
Vaak is 100hz bij Samsung een uitleg dat de tv meer of minder tussenbeelden kan berekenen tussen de 50hz beelden.
Het is een beetje een kromme uitleg van Samsung, maar meestal kan je bij de 100hz instellingen bij Samsung deze verhogen/verlagen. Wat Samsung bedoelt is dat de tv tussenbeelden kan berekenen waardoor het beeld vloeiender kàn worden, maar soms werkt dit juist tegen. Vaak heeft Samsung en stuk of 3 instellingen met meer of minder aantal tussenframes. Ik weet niet of dit toestel dit ook heeft, check dit ff in de handleiding.
Er zijn 2 termen/technieken bij Samsung:
100hz dubble scan (hierbij wordt iedere 50hz frame 2 keer getoond.
100hz motion plus (hierbij berekent de tv tussenbeeldjes die hij tussen de frames zet)