Ik heb zelf geen ervaring met upc, maar ik probeer je toch ff te helpen.
Er zijn meerdere dingen die een rol kunnen spelen.
Allereerst: de uitzending zèlf kan van mindere kwaliteit zijn. Ik zie bij sommige voetbalwedstrijden dat de lijnen op het veld gekarteld zijn ipv mooi rond, vooral bij de cirkel rond de middenstip is dit goed zichtbaar.
Andere wedstrijden zijn echter loepzuiver en dat komt omdat er nogal wat verschil is tussen de uitzendingen wat betreft beeldkwaliteit.
Je hebt 2 soorten digitale tv, de gewone digitale tv met scart en die met hdmi. Daar kan een verschil in kwaliteit in zitten.
Echter: wanneer je naar een gewone uitzending zit te kijken, dan is dit geen HD terwijl je tv wèl een full hdtv is. Weliswaar worden uitzending geupscaled wanneer je een hd abbo/decoder met hdmi hebt, maar dat maakt het nog geen HD.
In het geval van een decoder met een scartaansluiting is de kwaliteit van deze scartkabel zeer belangrijk. Gebruik nooit de meegeleverde scartkabel!!
Koop een fatsoenlijke dikke kabel met metalen kap.
Wat je zelf nog meer kunt doen is: verander en vergelijk de verschillende 100hz instellingen van je tv.
Normaal gesproken wil 100hz zeggen dat de tv 100 keer per sec een beeld kan projecteren/laten zien.
Vaak is 100hz bij Samsung een uitleg dat de tv meer of minder tussenbeelden kan berekenen tussen de 50hz beelden.
Het is een beetje een kromme uitleg van Samsung, maar meestal kan je bij de 100hz instellingen bij Samsung deze verhogen/verlagen. Wat Samsung bedoelt is dat de tv tussenbeelden kan berekenen waardoor het beeld vloeiender kàn worden, maar soms werkt dit juist tegen. Vaak heeft Samsung en stuk of 3 instellingen met meer of minder aantal tussenframes. Ik weet niet of dit toestel dit ook heeft, check dit ff in de handleiding.
Er zijn 2 termen/technieken bij Samsung:
100hz dubble scan (hierbij wordt iedere 50hz frame 2 keer getoond.
100hz motion plus (hierbij berekent de tv tussenbeeldjes die hij tussen de frames zet)
Als jouw plasma de laatste techniek gebruikt, vergelijk dan de verschillende instellingen en kijk naar het beeld wat het mooiste is.
Bij de eerste techniek kan je daar niets aan veranderen.
De beeldinstellingen zijn ook erg belangrijk natuurlijk, vooral ook scherpte kan het beeld verknallen.
Het verschil bij mij tussen Ziggo analoog en digitaal (gewoon met scart en dus geen HD) is schokkend groot! Wat een verschil zeg!
600hz subfield drive icm gaming discussie: ik las laatst nog een test met zo'n Panasonic en de reviewer vond juist de snelheid van reactie van het scherm bijzonder hoog. Ik weet niet of hij de game-mode had ingeschakeld en of deze de tussenbeelden berekening uitschakelt (waarschijnlijk wel). Ik zal 's kijken waar ik die test heb gelezen.
edit: hier lees je iets, maar dit is niet de test die ik bedoelde.
Normally at AVForums, video games aren't part of the testing procedure. However, at Panasonic's Amsterdam convention, the gamer in me was delighted to hear the company's executives actively promote the fact that these latest displays, apparently, only have 2ms of input lag.
Input lag is the delay introduced by the TV's video processor, which delays frames reaching the screen. In the past, I've reviewed TVs which delay the image appearing up to 45 milliseconds, which sounds like nothing, but can really put you at a disadvantage in fast-paced online games, and can seriously dent the immersive, interactive feeling.
I'm happy to report that video games did indeed feel fantastic on the TX-P42G10, running with Intelligent Frame Creation either Off or On, in the calibrated Movie mode. Panasonic also provide a dedicated “Game” preset, which is quite interesting because it caused a tiny bit of PWM noise to appear in dark areas, suggesting that an optimised-for-speed drawing technique is being used. It also seems to use the usual Panasonic trick of using a different gamma curve (the image appeared punchier), which may also be the cause of this. Regardless, games just felt fantastic fun. There is literally almost nothing between you and the image.
http://www.avforums.com/reviews/index.php?reviewid=49&pageid=1
Hier nog eentje waaruit blijkt dat de inputlag van de Pana behoorlijk laag en dus goed is.
If you’re not one of the few unfortunate viewers with high retinal persistence who are extremely susceptible to phosphor trails on plasma televisions, high-definition gaming on the Panasonic TX-P42G10 will be a blast thanks to its punchy contrast, vibrant colours, lucid detail, and almost non-existent input lag.
Objective measurements placed input lag with [Game Mode] activated at up to 21ms faster than our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV. Even if [Game Mode] was not engaged, the TX-P42G10 was on par with the F96 regardless of whether [Intelligent Frame Creation] was on or off.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42g10-tx-p42g10b-20090415146.htm
Laatst bewerkt: 29 mei 2009