[gb]Special: I Am Alive[/gb]
Alhoewel we meer dan genoeg grote bioscoopfilms kennen waarin natuurrampen centraal staan, zien we dit in games een stuk minder vaak terug. Opmerkelijk, aangezien dit thema zich prima leent voor een game.
Eind vorig jaar is Disaster: Day of Crisis voor de Wii verschenen, waarin Amerika plotseling getroffen wordt door een reeks aan verschrikkelijke natuurrampen. Dat leverde een vermakelijke game op, maar I Am Alive is toch echt andere koek.
I Am Alive vertelt het verhaal van een heftige aardbeving die de stad Chicago treft. De gehele stad is vervolgens een enorme puinhoop en al snel ontstaat er een zekere chaos onder de inwoners en toeristen.
Dat door de aardbeving zuiver water een schaars goedje is geworden, helpt ook al niet mee. Het zorgt er voor dat veel mensen die je tegenkomt behoorlijk vijandig zijn, aangezien ze alles doen om te overleven.
[gb]Overleven [/gb]
Jij kruipt in de huid van Adam Collins, een doorsnee werker die simpelweg de verkeerde stad heeft gekozen om zijn leven op te bouwen. Adam is blijkbaar op weg naar zijn werk, met zijn bekertje koffie in zijn hand, als de ellende toeslaat.
Nadat de aardbeving Chicago heeft verwoest, zit er niks anders op dan te overleven, totdat een reddingsploeg je komt helpen. Daarbij ga je op zoek naar je ex-vriendin, waarvan je hoopt dat ze nog in leven is, aangezien je nog steeds gevoelens voor haar hebt.
Het overleven in een verwoeste stad is natuurlijk niks nieuws onder de zon voor gamers. In de gemiddelde game zou je dan het eerste het beste schietijzer dat je vindt oppakken (als je deze niet al in handen hebt), om vervolgens als een maniak iedereen op je pad neer te schieten.
Vervolgens kom je een eindbaas tegen en nadat jij deze naar het hiernamaals hebt geleid, kun je jezelf opmaken voor het volgende level.
Ontwikkelaar Darkworks van I Am Alive pakt het echter volledig anders aan en zal de speler een situatie voorschotelen waarin je moet zien te overleven met behoorlijk beperkte middelen.
[gb]Creatief [/gb]
Je zult dan ook creatief te werk moeten gaan in een stad waarin de elektriciteit is weggevallen en eten of drinken niet zo makkelijk te vinden is. Daarbij krijg je te maken met de naschokken van de aardbeving, waardoor de omgeving op elk moment kan veranderen.
Deze omgeving blijkt op elk moment voor gevaar te kunnen zorgen, zeker als je zuiver water bij je hebt. Opportunisme zit nu eenmaal in de mens en als alle hoop verloren is, dan spelen zaken als je geweten al snel geen rol meer.
Je zult dan ook vaker tegenover een aantal vijanden komen te staan, waarbij de ontwikkelaar aangeeft dat het niet verstandig is de directe confrontatie aan te gaan. Daarvoor heb je simpelweg te weinig middelen.
I Am Alive gaat hierin zelfs nog een stapje verder dan de gemiddelde survival/horror-shooter, waarin je al behoorlijk zuinig om moet gaan met je kogels.
[gb]Misleiden[/gb]
In I Am Alive kun je echter ook met een geweer zonder kogels verder komen. Andere mensen weten immers niet dat je een ongeladen wapen vast hebt. Richt het op een tegenstander en deze zal op een veilige afstand blijven staan, waardoor jij weer een stapje dichter bij je doel komt.
Je kunt je wapen echter maar richten op een enkel persoon en zult dan ook uit moeten kijken dat je niet wordt omsingeld door eventuele andere vijanden. Niet alleen met je wapen kun je vijanden overigens misleiden.
Zuiver water speelt een belangrijke rol en dat kun je dan ook in je voordeel gebruiken. Je kunt jezelf ermee genezen, maar ook tegenstanders afleiden en een bepaalde kant opsturen, om zo een veilig pad te creëren.
[gb]Redmiddel[/gb]
Opmerkelijk genoeg is I Am Alive geen third person game, maar zal de actie in first person worden weergegeven.
De vergelijking met Mirror’s Edge is dan ook al snel gelegd, aangezien je in deze game ook vaak beter de confrontatie uit de weg kunt gaan en wapens eerder een tijdelijk redmiddel zijn dan een gemeengoed.
En net zoals in Mirror’s Edge lijkt de keuze voor first person zeker niet verkeerd, aangezien je op deze manier alles toch net even wat intenser beleeft.
[gb]Geen contact[/gb]
Zoals gezegd kom je nodige vijandige mensen tegen, maar er zijn ook een aantal inwoners van Chicago die in hetzelfde schuitje zitten als jij. Zij willen net als jij een uitweg vinden en zullen je dan ook bijstaan in je avontuur.
Het is dan ook de bedoeling om samen met deze overlevenden een groep te vormen, om zo de aandacht te trekken van een reddingsteam. Tenminste, als deze er is, aangezien je totaal geen contact hebt met de buitenwereld.
Aan inspiratie zal het in ieder geval niet ontbreken in I Am Alive. De ontwikkelaar heeft aangegeven dat we herkenbare situaties tegen zullen komen uit films als Cloverfield, I Am Legend, War of the Worlds, Armageddon, The Day After Tomorrow en zelfs Titanic.
Aan de eerste beelden te zien lijkt Darkworks er in ieder geval in te slagen om een perfecte sfeer neer te zetten. Je moet als speler dan ook echt het gevoel krijgen dat je er alles aan moet doen, om ook maar een klein beetje te maken om te overleven.
Alhoewel er nog niet veel bekend is van I Am Alive, zijn de eerste signalen in ieder geval intrigerend te noemen. De ontwikkelaar schotelt de gamer een hopeloze situatie voor en als ze dit goed weten uit te werken, dan zal dit zorgen voor een unieke spelervaring.
Het is alleen de vraag of ze niet doorslaan met het survival-principe, waardoor de game simpelweg saai of frustrerend zou kunnen worden. Wij zullen de titel op de voet blijven volgen.
[gb] Platform: PS3, Xbox 360 | Release: 2009[/gb]
Klik om te vergroten...