1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote "video-edit en montage" topic

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door scarluuk, 25 jun 2009.

  1. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Hallo allemaal.

    We gaan het hier hebben over Monteren, bewerken en alle andere dingen die rond filmen komen.

    Wat is monteren?
    Monteren is het knippen en plakken van clips in een tijdlijn.
    ja zo simpel is het.

    Wat kan ik er mee laten zien?
    Alles wat je maar wilt, wil je nu een game montage maken of wil je juist een documentaire maken, alles kan.
    zolang je maar de beelden hebt.

    Hoe kom ik aan deze beelden?
    Het makkelijkst is om het zelf te filmen, daardoor krijg je namelijk geen problemen met eventuele rechten van de originele maker.
    Een andere makkelijke bron is internet, op het internet kun je van alles vinden, van helemaal af gemonteerde films tot aan het rauwe materiaal.

    Als ik de beelden heb, waar kan ik ze dan in bewerken?
    Als je met een camera filmt kun je meestal al in de camera monteren, maar dit blijkt bijna nooit praktisch te zijn.
    Daarom gebruiken de meeste mensen software op de computer.
    Je hebt een paar bekende:

    Windows movie maker
    [​IMG]
    Een gratis erg makkelijk maar beperkt programma wat op haast elke windows based pc staat (vanaf XP)

    raad ik eigenlijk alleen aan aan kinderen onder de 10 of Geert Wilders.

    Imovie
    [​IMG]
    Een simpel programma maar redelijk uitgebreid.
    komt standaard bij mac of je kunt het krijgen via Ilife.
    Alleen op mac

    aan te raden voor de beginnende editors. het niveau zit rond pinnacle zoiets.


    Pinnacle studio
    [​IMG]
    Een erg makkelijk programma met wat meer functies dan windows movie maker en meer controle over instellingen.
    Voor windows en Mac.

    aan te raden voor de beginnende camera mannen onder ons die het een beetje onder de knie willen krijgen.


    Sony Vegas (pro)
    [​IMG]
    Een erg bekend programma onder de game editors. Het is een semi-professioneel programma met veel mogelijkheden.
    Alleen voor windows.

    aan te raden voor de game editors en de beetje ervaren editors onder ons


    Avid Xpress (pro)
    [​IMG]
    De gevorderde versie van pinnacle studio (pinnacle is ook een onderdeel van Avid) erg uit gebreid maar duurt even voor je weet waar alles zit.
    Werkt op zowel mac als windows.

    Aan te raden voor de gevorderde cameramannen en editors onder ons.


    Adobe Premiere (pro)
    [​IMG]
    Een programma wat wel even de tijd kost om onder de knie te krijgen maar je kunt hier echte kunstwerken mee creëren.
    Werkt samen met bijna alle andere programma's van adobe zoals after effects voor special effecten in je film.
    Werkt op zowel windows als Mac.

    Aan te raden voor de gevorderde cameramannen en editors onder ons die niet bang zijn om er wat tijd in te steken om onder de knie te krijgen.


    Final cut (Express/Pro)
    [​IMG]

    Mijn Persoonlijke favoriet vanwege de gemakkelijke menu's en instellingen.
    Het duurt even voor je het onder de knie hebt maar dan kun je ook mooie resultaten maken zonder te veel te ploeteren.
    werkt fijn samen met andere programma's zoals logic en pro tools.
    ook bevat het complete pakket (final cut studio) alles wat je nodig hebt voor een volledig resultaat (geluidsprogramma, compressor programma, special effects programma etc.)

    werkt alleen op Mac.

    Aan te raden voor de gevorderde camera mannen en editors onder ons.


    Ik heb een van deze programma's en ik wil een filmpje maken, hoe moet ik aan de slag?
    Bedenk eerst voor jezelf wat voor filmpje je wilt maken.
    Wil je een game montage of een documentaire enzovoort.
    Bedenk dit in je hoofd of werk het uit op papier.
    Verzin een verhaaltje of onderwerp en wat of waar je wilt filmen.
    schiet de beelden (houd rekening met dat je genoeg beelden hebt en extra shots van bijvoorbeeld omgevingen om latere fouten in de montage te verdoezelen)
    Laad je bestanden in je programma en ga aan de slag.
    De meeste camera's en programma's werken nog steeds met het capturen van de beelden.
    dit houdt in dat als je de beelden hebt geschoten dat je de camera moet verbinden via de pc en ze dan in het programma op neemt via de opneem functie van dat programma.
    Als je alles in je programma hebt geplaatst kun je aan de slag gaan.
    Kies wat leuke muziek als je wilt, ga knippen en plakken en wees zo creatief mogelijk!

    Ik heb mijn filmpje af, wat nu?
    Het wordt tijd dat je je filmpje gaat exporteren, elk programma werkt hierbij anders maar het principe is hetzelfde.
    Het programma maakt je filmpje bij het exporten de gewenste afmeting, gooit er codecs overheen en evt. extra filters.
    Wil je nou je filmpje bijvoorbeeld op dvd hebben? dan raad ik je aan op MPEG 2 te gebruiken of een quicktime filmpje met een DV PAL codec (let op, als je breedbeeld hebt bewerkt stel dan wel in, indien mogelijk, dat je anamorphic wilt exporteren, dit staat gewoon voor 16 : 9 oftewel breedbeeld)
    wil je je filmpje op internet zetten, dan raad ik je aan op h.264 te gebruiken in een quicktime formaat.

    Nu is het alleen nog maar je filmpje rond sturen om aan iedereen te laten zien.

    Heb je nu nog hulp nodig bij het filmen, monteren, exporteren of iets dergelijks.
    post dan hier je vraag en misschien kan iemand je helpen.
    Je kunt hier natuurlijk ook je filmpjes neer zetten.

    Ik heb hier onder 2 voorbeelden van mezelf.

    de 1e is een speelfilm die ik voor mijn school heb moeten maken in samenwerking met de artiesten opleiding.



    de 2e is een montage van een dag op de rooi pannen in Tilburg waar workshops werden gehouden.



    Enjoy!
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  2. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Laatste tijd wel wat geprobeerd, maar niet echt hoogstaand. Ik gebruik zelf Vegas en die vind ik super werken.
    Misschien is het topic alleen wel wat voor de ASEL? :)
     
  3. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    tja zou ook kunnen, als dat zo is zou dan een mod mijn thread kunnen verplaatsen?

    en stom trouwens dat ik sony vegas er niet bij heb gezet... wordt ook veel gebruikt.

    zal morgen hem er even bij zetten.

    /Mod Done:) - Mtthz

    @ mod: Thqns :9
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Mijn enige filmpje:

    [vimeo]4885601[/vimeo]

    Vet strak! Bewerkt met iMovies? Hoe dat programma van Apple ook mag heten.
     
  5. SysanApse

    SysanApse Guest

    Tyrant ben jij de "hoofdrolspeler" :A ?
     
  6. ThaBEN

    ThaBEN Active Member

    Berichten:
    877
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik zelf Adobe Premiere om te editten. Ook heb ik montages gemaakt met het programma Avid. Dat is ook een veel gebruikt programma.

    Hieronder enkele game-related filmpjes die ik gemaakt heb ;)











    Voor overige filmpjes check je mijn youtube profiel:
    http://www.youtube.com/user/ThaBEN84
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  7. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    netjes gedaan hoor :)
    beide programma's zijn erg fijn maar mijn voorkeur tussen premiere en avid gaat toch naar premiere vanwege de samenwerking met de rest van het adobe master suite.

    vroeger toen ik nog bijna niks van montage af wist heb ik ook een paar game filmpjes gemaakt.

    deze heb ik toen der tijd in windows movie maker gemaakt.




    daar in tegen is deze met sony vegas gemaakt, dat is vooral te zien aan de kleur effecten(grauw en heel hard)

     
  8. Beawulf Agate

    Beawulf Agate aka Mad Murdock

    Berichten:
    651
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik werk tegenwoordig met Magix video deluxe 15. Ben er zeer tevreden mee.
     
  9. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Ik ben nu een beetje aan het klooien met Sony Vegas 9.0, maar ik heb gewoon twee trailers in mijn 'montage' gestopt, alleen wil ik bepaalde stukken eruit knippen, maar hij selecteert altijd de hele trailer. Ik kan geen apart stukje selecteren en eruit knippen volgens mij..
     
  10. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    jawel, zoek eens naar een trim functie, die zit als het goed is ook in vegas.
     
  11. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Klopt, heb nu de optie 'Open in trimmer' gevonden, bedankt.
    Nu daar maar even mee gaan spelen. :)
    En dan kan ik dus niets verwijderen..

    Edit; Op de een of andere manier is het gelukt.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  12. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik wil echt video's leren editen joh. Alleen heb ik nog niet veel video's om te editen. :+ Wat me vet lijkt is dat je een liedje precies goed onder een video kan editen, zodat als je bijvoorbeeld een lont ziet opbranden en er daarna een dikke explosie komt, dat het liedje dan opbouwt zeg maar en dat bij de explosie je ineens een dik lomp stuk uit het liedje krijgt. Bijvoorbeeld. En bijvoorbeeld zo'n MTV reclame waar allemaal shit door het beeld heen komt (getekend en zo) lijkt me ook vet om te kunnen maken.
     
  13. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nee :D

    Ik heb alles gefilmd en geedit.
     
  14. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik vind deze super gedaan. Heerlijk hoe die wagens wegrijden en dan de volgende in beeld komen. En de spanning wordt ook goed opgebouwd met de muziek.





    En een van de beste die ik ooit gezien heb, kon ik dat maar.

     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  15. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Hmm gaming montages kunnen we het beste in deze thread posten volgens mij? : [Algemeen] Machinima, Game Capture & Game Montages

    Verder is het wel leuk om te zien :)

    Voeger heb ik ook heel veel gefilmd en ook handmatige montages gemaakt. Toen waren er nog niet van zulke handige progs ;)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  16. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    het 1e filmpje maakt gebruik van een paar handige trucjes om zo dat effect te creëren.
    zo gebruikt hij vignet (de zwarte diffuse cirkel om het plaatje heen)
    en dat gecombineerd met rustige bewegingen in de camera met diepte verleggen (het blur effect)
    dat geeft een erg mooi rustig effect met een eenzaam gevoel (het lijkt net alsof alleen die 2 auto's in de wereld bestaan om het zo te zeggen)

    Je moet het precies andersom zeggen, een filmpje precies goed onder een liedje zetten. een erg bekende techniek is namelijk om van shot te wisselen op de maat van de muziek. om de zoveel tellen enzovoort ;)
    je zet een stukje muziek neer en dan ga je luisteren en naar de sinus van de audio kijken (sinus is die golfvorm)
     
  17. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Ik vond deze wel geniaal. :+
    [yt]5bvZl9DSaYs[/yt]
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  18. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    met creativiteit kun je ver komen hoor :)

    btw, in de startpost zijn nu imovie en sony vegas ook toe gevoegd
     
  19. Marruk

    Marruk hallo

    Berichten:
    434
    Leuk Bevonden:
    8
    Is Premiere nou eigenlijk hetzelfde als Vegas (dus meer voor het knippen en plakken, synchen), alleen dan op het niveau van After Effects? Zelf gebruik in Vegas voor het simpele werk, omdat het simpel is, en After Effects voor de wat toffere dingen, maar in dat programma is het dan weer vrij kut om bijvoorbeeld te synchen.

    Dit is in ieder geval het laatste wat ik heb gemaakt, zit amper editing in omdat ik lui ben:
    [yt]e1BF5Ns40xc[/yt]
     
  20. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    1:33 is goud, haha. :D
    Edit; Eerste montage die ik heb gemaakt mbv Sony Vegas 9.0. Gewoon simpel plakwerk.
    [yt]3U3Lq43FvMU[/yt]
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009

Deel Deze Pagina