Gamen in Surround/Dolby Digital [Deel 13]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Pegas, 22 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LB06

LB06 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er wordt op veel fora geroepen dat DTS beter klinkt dan Dolby Digital. Maar ik nu even advocaat van de duivel spelen.

Diverse wetenschappelijke studies tonen echter aan dat dit verschil in kwaliteit/transparantie niet kan worden vastgesteld. Het meest prominente onderzoek op dit gebied is dat van de EBU (European Broadcasting Union). Zie dit paper. Hieruit blijkt dat DD5.1 op 448kbit/s dezelfde mate van kwaliteit / transparency to the source kan bereiken als DTS dit kan op 1536mbit/s. Oftewel, er is sprake van een flink placebo-effect volgens mij.

Sowieso zijn DD en DTS flink outdated. Het wordt m.i. tijd voor een paar modernere codecs met als prominente ster HE-AAC:

Oftewel, HE-AAC kan op 160kbit/s (voor 5.1!) dezelfde kwaliteit behalen als DTS op 1536kbit/s kan! Daar komt nog bij dat AAC volgens mij vele malen goedkoper is dan DD/DTS. Het grote probleem is natuurlijk hardware support (receivers/amps, blurays + spelers).

P.S. Dolby en DTS zijn directe concurrenten.

Heb je toevallig 6.1 of 7.1? Want voor zover ik weet is Dolby EX om te upmixen van 5.1 naar 6.1 of 7.1.

En als je wel 'gewoon' 5.1 moet je dit even aanpassen in de instellingen van je Onkyo.

2. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    DTS betekend niet automatisch dat het geluid ook beter is.
    Heb veel dvd's waarbij het niet uitmaakt of je naar DD5.1 of DTS luisterd.

Ik heb een 7.1 opstelling !

Heb me nog niet bezig gehouden met de verschillende audio-instellingen van Onkyo.
    Wilde eerst de verhouding tussen de verschillende speakers goed hebben.

3. LB06

LB06 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Snap ik snap ik. Maar dan weet je in ieder geval waar het aan ligt.

Je zult die modus overigens nog vaak genoeg nodig hebben als je geluid uit je achterspeakers wilt, aangezien veruit het meeste materiaal (ook HD) nog steeds 5.1 is.

4. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb nu een 2.1 setje aangesloten en telkens als ik mijn TV aanzet hoor ik zeg maar 3 poef geluiden door mijn boxen. Als de tv zo goed als aanstaat komt de hardste.

Is dit normaal? Voor zo ver ik weet kan ik het alleen verhelpen door de boxen uit te zetten en dan even later aan zetten wanneer de TV klaar is.

5. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Krijg je ook poef poef POEF als je een headset op de tv aansluit ???

6. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Nop. Dus alleen met de boxen.

7. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Je hebt de speakers aangesloten op de koptelefoon aansluiting ?
    Dan kan het zijn dat de volume van de tv te hoog is want je versterkt het geluid nu namelijk 2x ( tv en speakerset ).

8. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Als ik de boxen volop zet en de TV zelf op 1 zet dan hoor je amper iets.

Ben het echt zat om met troep te kloten.
    Ben momenteel bezig met een PC te verkopen, en van dat geld ga ik denk ik een 2.1 of 5.1 setje kopen die het wel fatsoenlijk doet.

Budget gaat ongeveer 100 euro worden? Maximaal dan huh.

Had nog een vraagje over de surround set dan.
    Als ik 5.1 set neem, dan zet ik 3 speakers bij mijn TV. Maar mijn TV staat in de hoek van mijn kamer. Kan ik die andere 2 dan gewoon achter mij ophangen en heb ik dan gewoon het zelfde effect?

9. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Bij een 5.1 moeten er 2 achter je staan! ;)
    Maar budget van €100,- voor een 5.1 is een beetje weinig.

10. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Creative Inspire T6200.
    MSS®-upmixtechnologie. Vormt een stereobron om naar 5.1-geluid.

Je krijgt een surround-gevoel en daar houd het dan ook mee op.

Wil je echte 5.1 geluid hebben en is de Logitech Z-5500 een hele goede keus.
    Alleen is dit schatje niet goedkoop.

11. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Weinig :eek:?Volgens mij zijn er best veel 5.1 setjes voor dat geld.
    Logitech X-530 bijv.

12. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Ahja, ik zie het. Maar die heeft alleen een 3,5mm jack ingang. Dan zul je dus met een Toslink > 3,5mm Jack moeten werken als je je Xbox erop aan wilt sluiten. Of is het puur voor je tv. Maar dan heb je niets aan 5.1 :+

13. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    De X-530 is eigenlijk bedoelt voor het aansluiten op een 5.1 geluidskaart van een pc.
    Deze speakerset werkt met 3 jackplugen.

Via een speciale adapter kan je genieten van 5.1 geluid , alleen is dit net het zelfde als Dolby 5.1

14. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Een 5.1 set van max. €100,- met Optical In is er niet (op Kieskeurig in ieder geval)

15. LB06

LB06 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Met 5.1 heb je overigens geen echte achterspeakers. Dat heb je pas vanaf 6.1. De achterspeakers in een 5.1 opstelling zijn voor side-speakers oid: http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/speaker-setup-guide/index.html.

En als je fatsoenlijk 5.1 geluid wilt zul je een apparaat moeten hebben dat digitaal 5.1 geluid (DD/DTS) kan omzetten naar analoog geluid. Met andere woorden: je speakerset zal een Dolby en DTS decoder aan boord moeten hebben en de goedkope PC-speakersetjes hebben dat niet. Sterker nog: de enige die dat wel hebben zijn de Logitech Z-680 en de Z-5xx0 series met als meest gebruikte de Z-5500.

De meeste mensen hebben dan ook geen pc-speakerset voor 5.1, maar een versterker/receiver met een Dolby Digital en DTS decoder, maar zo te horen is dat ver boven je budget.

Aan een pc-speakerset zonder decoders zou ik dus niet beginnen. Niet als je hem voor je X360, PS2 of PS3 wilt gebruiken. Zo'n goedkoper setje heeft alleen nut als je hem middels 3 3,5mm jack plugs op je geluidskaart van je pc aan sluit. Dan fungeert je PC namelijk als decoder en hoeven de speakers dat niet meer te doen.

Ook die adapter die geen goed idee. Immers, over die rood-witte stekker van de Xbox past slechts stereogeluid en van stereogeluid kun je nooit echt 5.1 maken. Dat zie je zelf hopelijk ook in. (Behalve als het Dolby Pro Logic betreft, maar dan moet je weer een DPL decoder hebben...) De upmixing van Creative (CMSS) en consorten slaat werkelijk helemaal nergens op. Alles wat het doet is het geluid spiegelen van de voorspeakers naar de achterspeakers en een center-kanaal berekenen uit de signalen naar de voorspeakers. De de upmixingfunctionaliteit van Dolby (DPL2) of DTS (Neo:6) zijn verre van goed en die zijn al een stuk beter dan CMSS.

Toch zijn er wel enkele opties als je de Z-5500 te duur vindt:

- Creative Inspire T5700: deze set heeft ook een DD en DTS decoder met 1 of 2 optische ingangen aan boord, dus eigenlijk kan ie ongeveer hetzelfde als de Z-5500, alleen de kwaliteit is wat minder. Je zult deze 2e hands moeten vinden aangezien deze niet meer worden geproduceerd. Prijs: €50.
    - Een 2e hands Z-5400/Z-5500/Z-680. Een tweedehands Z-680 of Z-5400 zou je al voor €100 moeten kunnen krijgen, maar je moet er maar net tegenaan lopen. Een 2e hands Z-5500 is al snel €160 of meer.
    - Een losse DD/DTS decoder met digitale (optische) ingangen, zoals de Creative Decoder DDTS-100 (niet meer in productie, zeer zeldzaam) of een Teufel Decoderstation 3 icm een goedkoop 5.1 setje.

Dat laatste zou ik overigens alleen doen als je al een (goed) analoog setje hebt en geen behoefte hebt aan een nieuwe, aangezien een Z-5xx0 ook van veel betere kwaliteit is dan een X-530.

Houd deze pagina goed in de gaten: http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/67. Momentaal staan er bijvoorbeeld al een Z-680 aangeboden voor €100 en een Z-5400 voor €120.

Laatst bewerkt: 21 jul 2009
  16. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.716
    Dit gaat niet echt over surround, maar wel over speakers icm oa. de Xbox 360.

Ik ben van plan een 2.0 speakersetje te halen (heel misschien 2.1, maar ik heb niet echt een plek voor de subwoofer) en ik zit te denken aan iets als de Logitech Z-10. Weet iemand of het mogelijk is deze te gebruiken icm oa. de Xbox en PS3? Via Google is hier namelijk niet echt veel over te vinden.

17. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    De fabrikanten zoals Logitech maken er wel handig gebruik van.

Dit staat op de site van Logitech.
    PlayStation®, PlayStation®2, Playstation®3 (met gameconsoleadapter, niet inbegrepen).
    Xbox®, Xbox 360™ (met gameconsoleadapter, niet inbegrepen).

Geniet overal in de kamer van een vol, rijk geluid. Het 70 watt, 5.1-systeem maakt gebruik van Logitech's FDD2™-technologie om gebalanceerde audio in uw luisteromgeving te leveren.

De Z-10 heeft 2 aansluitingen usb en 3,5mm jackplug ingang.
    Je zou de Xbox360/PS3 via een cinch/jackplug adapter op de Z-10 moeten aansluiten !!

18. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Je kan ook een goedkoop home cinema setje kopen voor €150 o.i.d. Inclusief dvd speler zeg maar. Bijvoorbeeld van Philips/LG ofzo. Die hebben wel de decoders en de nodige ingangen aan boord en klinken voor dat geld nog best aardig.

Wel goed kijken of er een optische ingang op zit.

Op deze iig wel:

http://www.kieskeurig.nl/home_cinem...=&max=&grade=0&current=1&details=Y&advanced=1

19. LB06

LB06 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is prima mogelijk. Je met 1 of 2 verloopjes makkelijk de 3,5mm jack aansluiten op de rood-witte stereouitgang van de X360.

Zeg maar liever misbruik, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Over welk setje gaat dit? FDD2 heeft overigens niks met surround te maken maar is simpelweg marketinggeblaat voor audio crossover, iets wat elke x.1 set doet.

Laatst bewerkt: 21 jul 2009
  20. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    De meeste verkocht speakerset van Logitech namelijk de X-530.
    Mijn zwager heeft ook zo'n onding gekocht !!

Voor de pc is dit een perfect set , maar niet voor de PS3 of Xbox360.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina