1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gamen in Surround/Dolby Digital [Deel 13]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Pegas, 22 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    maar heb je dan ook bronnen die true hd ongecodeerd doorsturen en dat je receiver er wel wat mee MOET doen omdat je anders geen geluid hebt?
     
  2. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Heb net toch maar even een mailtje naar Philips gestuurd. Wanneer ik namelijk muziek vanaf de hardeschijf beluister, hoor ik vaak rare tonen tijdens het nummer. Aanvankelijk dacht ik dat het aan het MP3-bestand lag. Echter wanneer ik datzelfde bestand opnieuw afspeel, hoor ik de toon vaak op een ander moment in het nummer, of juist helemaal niet. Erg wazig...

    Ik hoop dat ze er iets tegen kunnen doen:{
     
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Al gekeken of er een firmware update beschikbaar is ??
     
  4. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, de nieuwste versie staat erop.

    De tonen die ik hoor kun je vergelijken met het geluid dat je hoort wanneer je een cd versnelt vooruit spoelt. Ik hoort ze soms heel kort wanneer ik naar een nummer aan het luisteren ben. Echt heel irritant:{
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2009
  5. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Ik ken alleen een video pass through, precies op de manier zoals je net uitlegde.

    Zo heb ik bijvoorbeeld mn ps3 en xbox op 1080p staan. De receiver staat op pass through en dat is met andere woorden: blijf met je tengels af van dat signaal zodat je het niet gaat ver@#$ door het te upscalen of whatever ;)

    De audio is geen passthough, omdat de receiver juist het apparaat is wat de audio uit de hdmi haalt om te laten horen.
    Ik kan ff geen situatie bedenken wanneer ik een audio passthrough nodig zou hebben.
    De ps3 doet ook geen passthrough, omdat deze zelfs de dolby true hd en dts hd omzet in lpcm.

    Ah, ik kan wèl een situatie bedenken: als je je xbox en dvd aan hebt gesloten je receiver en deze met een hdmi hebt verbonden aan je tv en je wilt een dvd-tje kijken, maar omdat het 's avonds laat is wil je niet je 5.1 aanzetten vanwege de buren.
    De receiver zal dan een passthrough doen van de audio zodat je geluid hebt door de speakers van je tv.

    Ik kwam daar niet meteen op, omdat ik de speakers van mijn tv nog nooit heb gebruikt.



    Inderdaad, daar klopt geen hout van ;)

    hdmi 1.0 laat ook al 5.1 (en volgens mij zelfs 7.1) geluid door, maar vanaf 1.3 wordt ook dolby true hd en dts hd doorgegeven.

    . hdmi 1.0 It supports up to 3.96 Gbit/s of video bandwidth (1080p/60 Hz or UXGA) and 8 channel LPCM/192 kHz/24-bit audio
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2009
  6. coen the stig

    coen the stig Active Member

    Berichten:
    164
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb op m'n versterker ( pioneer vsx 1018) een optie direct en pure direct zitten. Volgens mij geeft die bij die mode het geluid weer zoals die het binnen krijgt. Ik dacht dat dat zoiets is als wat jullie bedoelen
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2009
  7. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Bij Pure instellingen wordt door de hdmi alleen nog video doorgegeven en de circuits en display uitgezet, ook om storingen te voorkomen.

    De Direct is inderdaad zoiets, want hierbij wordt het audiosignaal zonder door de receiver te worden verwerkt, doorgestuurd naar de speakers.


    Er zijn echt veel instellingen voor het geluid zoals dts, neo of Dolby pro logic. Je hebt echt veels te veel manieren om het geluid om zeep te helpen. Zo is dolby pro logic II speciaal bedoeld om stereogeluid over alle speakers te verspreiden.
    Blijkt dus dat je helemaal geen surround aan het luisteren bent, net als bij dts Neo.
     
  8. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Een voorbeeld zijn blu-ray spelers. De luxere blu-ray spelers hebben zelf decoders aan boord en kunnen het TrueHD signaal omzetten in LPCM (zoals de PS3 ) of soms zelfs in 5.1(of 7.1) analoog geluid. Sommige blu-ray spelers hebben ook een audio passthrough. Dat wil zeggen dat de blu-ray speler er niets mee doet maar het rechtstreeks (via HDMI) doorstuurt naar een receiver. De receiver zet het vervolgens om naar LPCM, analoog geluid, whatever.

    Een audio pass through bij receivers zie je alleen met bepaalde voor en eindversterkers volgens mij.

    Waarom men pass through gebruiks is omdat de ene beter is dan de ander vwb geluidskwalitiet. Als je bijvoorbeeld een erg goede receiver hebt en een wat mindere blu-ray speler, zet je de blu-ray speler op passthrough. Of andersom, je gebruikt de blu-ray speler als je niet zo'n goede receiver hebt. Zo kan je het beste apparaat gebruiken om te decoden waardoor je de beste geluidskwalitiet krijgt.
     
  9. JeePee

    JeePee Guest

    Ik heb een raar probleem met m'n 360.
    Na de laatste systemupdate heb ik ineens geen DD5.1 geluid meer. Alle instellingen staan nog zoals voor de update, maar ik heb nu gewoon 2.1 over alle speakers. Dus ook muziek die ik afspeel op de 360 komt zowel als door de fronts als door de rears naar buiten. Vaag en irritant probleem... iemand met een oplossing?
     
  10. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Staat je receiver nog wel op DD5.1? Die zou ook perongeluk geswitched kunnen zijn.

    Ik moet zeggen dat ik in onze surround opstelling stereo via Prologic II weergegeven wel lekkerder vind klinken. Het mag dan geen echte surround zijn, toch is de beleving bij veel opnames beter vind ik.

    Zo keek ik gisteren live Psv-Ajax via Prologic II en het leek toch bijna echt surround. Dan maar surrogaat surround als het voldoet :).
     
  11. BlackTerror

    BlackTerror Delicious

    Berichten:
    1.118
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb sinds twee weken een Z-5500 en ben er erg tevreden mee.(voor €300,- moet je niet meer verwachten) alleen heb een vraagje:

    Welke instelling is nou beter voor films: DTS of DD?
    En voor muziek welke moet je dan gebruiken? Gewoon Stereo of een ander type? Volgens mij heb ik nu Pro Logic Music o.i.d.?
     
  12. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    €300 is wel veel :). Ik heb die van mij voor €235 bij de Saturn in Tilburg (Pieter Vreedeplein) kunnen halen.

    DTS vs DD maakt niet zoveel uit. Als je even googelt zul je zien dat de populaire opinie is dat DTS net een tikkeltje dynamischer/gedetailleerder/beter klinkt. Maar uit enkele wetenschappelijk verantwoorde studies, waaronder die van de EBU, blijkt dat er geen significant verschil kan worden waargenomen tussen DD 448/640kbps en DTS 1536kbps. Volgens mij gaat het dus om een placebo-effect tezamen met het feit dat een DTS track vaak een net wat hoger volume heeft en een hoger volume vaak wordt geassocieerd met een hogere kwaliteit.

    Voor muziek hangt het helemaal af van je eigen smaak. De audiofielen menen dat je de muziek moet luisteren zoals ie is bedoeld, zonder er mee te knoeien (meestal stereo dus), maar er zijn genoeg mensen die DPL2 beter vinden klinken, omdat het geluid dan net wat ruimelijker klinkt. Luister zelf maar eens. Overigens zou ik wel de center<->width (oid) verhouding van DPL2 Music wat meer naar width verschuiven, omdat DPL anders veel te center-speaker georienteerd is.
     
  13. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Ik heb anders genoeg DVD's waar een duidelijk verschil tussen DD en DTS waarneembaar is. En dat is meer dan enkel volume niveaus die verschillen. Al is dat op veel DVD's / tracks inderdaad wel het grootste verschil.

    Gemiddeld genomen klinkt DTS op mijn set beduidend beter.
     
  14. BlackTerror

    BlackTerror Delicious

    Berichten:
    1.118
    Leuk Bevonden:
    4
    Thx voor de replies;)

    @LB06, ik bedoelde meer in de categorie van €300,-/€400,-. Ik heb hem zelf voor €270,- bij de Mycom gehaald. Wat wel jammer is dat ie niet True HD enzo aankan, maarja, ik ben er wel tevreden mee.
     
  15. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Dolby true hd en dts hd kunnen sowieso alleen via hdmi en niet over optical.

    Bovendien moet je dan ook wel speakers hebben die dit verschil kunnen weergeven. En net wat je zegt: voor dat geld is die Logitech toch heel behoorlijk.
    En je moet ook nog wat te wensen over houden toch ;)
     
  16. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb al een tijdje de Creative Gd580. Ben ik zeer blij mij. Met optical aan me Xbox aangesloten en met Rood/Wit kabel aan me TV aangesloten. Enigste punt is dat het verschil tussen Analoog en Opticaal qua volume heel veel is. Als ik op de Xbox game dan zijn 2 streepjes al genoeg op mijn Decoder maar als ik TV wil kijken dan moet ik naar 3/4 streepjes. Wat is hier aan te doen? TV geluid staat op 50 en 80 ofzo is het maximale.

    Alvast bedankt :)
     
  17. knight0

    knight0 Active Member

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    0
    weet iemand een goede 5.1 set me optical voor een lage prijs?
    Ik zag deze 2.1 setje http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=kvzl43& maar ik denk niet dat die optical aansluiting heeft en een decorder?, meer snap ik eigelijk niet:9
    Dus daarom vraag ik aan jullie een setje met optical 5.1 en als die er zijn rond de 100 euro.
    En heeft de xbox 360 een hdmi 1.2 of 1.3 aansluiting?
     
  18. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Tsja, ik weet niet precies hoe het zit met de GD580, maar bij de Z-5500 kun je instellen dat het analoog geluid harder moet worden weergegeven bij een gelijk aantal (volume)streepjes om zo te compenseren voor het eventuele verschil tussen digitaal en analoog signaal.

    Maar volgens mij kan de Creative dat niet. Een paardenmiddel zou dan kunnen zijn om voor je analoge geluid 75Ω kabels (in de volksmond ook wel digitale coax genoemd) te kopen. Sowieso is het verstandig om de kabel zo kort mogelijk te houden aangezien het gaat om een (onversterkt) line-level signaal gaat en niet om een versterkt speaker-level signaal. De eerste in het bijzonder is erg gevoelig voor kabellengte en interference, dus het zou kunnen lonen om zo kort mogelijke 75Ω kabels te kopen.
     
  19. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Een 2.1 setje heeft geen optische/hdmi ingang of decoder nodig.
     
  20. knight0

    knight0 Active Member

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    0
    weet je nog een goeie 5.1 voor rond de 100euro inclusief optical?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina