Ik vond de response tijd dus echt een drama. Veel te traag, ik snap ook niet zo goed dat Mgwlee dat wel prima vond. Hij reageerde gewoon traag. Soms kon je plots wel sneller overspelen en andere keren reageerde hij gewoon niet. De algehele speelsnelheid was absoluut niet snel te noemen. Totaal niet zoals in de filmpjes, maar die discussie hebben we allemaal wel vaker gehad. Het ligt er maar aan waar je mee opneemt natuurlijk.
De duels waren niet bijzonder. Er is nog steeds niet echt een contactmoment tussen de spelers die je goed kunt zien en ook echt nut hebben. De animaties voelden iets vloeiender aan dan dat je uit de filmpjes kon opmaken.
Het full 360 degrees control was redelijk merkbaar, ook in het dribbelen. Ik denk niet dat het zo simpel is om met Messi de verdediging van een goede speler voorbij te rennen. Vooral in de passing was het heel duidelijk. Ik kon bijvoorbeeld vanaf de rechterflank met Messi een hoge doorsteekbal geven naar de linkerflank waar Henry volledig vrij stond. Ik scoorde zo bijvoorbeeld tegen Sunrider nadat zijn verdediger net niet bij de bal kon en Henry de bal onder de keeper doorschoot (mooie goal was dat, gaf wel een realistisch gevoel).
Ook de hoge doorsteekpass van achteruit lukte wat beter, vooral omdat de AI van je eigen spelers er wat beter uit zag (zo scoorde ik door een pass van achteruit die Zlatan in 1 x op zijn slof nam). Je ziet ze wachten voor de buitenspelval en dat zag er wel goed uit. Ook als je je taktiek instelt op flankspel dat hielden ze het spel goed breed. Dat zag er dus allemaal wel redelijk goed uit, geen kluitjesvoetbal zoals in PES 2009 dus.
De keepers waren weer niet goed, hete krokettenwerk dus weer. Jammer maar helaas.
Tot slot was het duidelijk dat het automatisch "lock" systeem eruit was. Je weet toch dat als je met PES een voorzet geeft vanaf de flank dat de ontvangende speler bijna automatisch naar de goede plek loopt. Nu niet meer en dat zorgt voor vele voorzetten waar niemand bij kon, erg vreemd. Je moest dus echt goed timen en vooral goed staan. Dat geldt voor alles eigenlijk. Het was eigenlijk een beetje zoals bij Fifa :blush:
Over de passing ben ik redelijk te spreken, die moet je behoorlijk secuur doen. Doe je dat niet dan komen passen gewoon niet aan. Het was bij mij niet voorgekomen dat ik een pass naar links deed dat hij de pass ergens anders heen speelt. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik met het D-pad speel want bij PES 2009 had ik daar ook nooit last van eigenlijk. Ik heb ook een penalty mogen nemen. Die was driehonderd meter naast en ik zag geen balkje in beeld. Een beetje gaar.
Tot slot het grafische gedeelte. Dat is echt ongelovelijk, erg realistisch qua spelers en veld. Beats Fifa for sure, maar de animaties doen die voorsprong weer teniet. De PS3 versie was veel mooier en naar wat ik begreep van Sunrider en Mgwlee ook beter speelbaar dan de 360 versie.
Ik vind het echt heel spijtig dat de response tijd zo dramatisch was, want anders was ik een stuk enthousiaster geweest. Dat ben ik nu dus niet echt eigenlijk. Ik verwacht dat het spel beter zal zijn dan PES2009, maar het is vooralsnog absoluut geen revolutie. Er zitten nog steeds dingen in die er anno 2009 allang niet meer in dienen te zitten. Konami is op de goede weg, maar Fifa 2010 hoeft er niet nerveus van te worden. Konami zal nog jaren nodig hebben om weer de perfectie voor het moment te halen. Laten we hopen dat ze die tijd krijgen want de concurrent zag er goed uit.
Laatst bewerkt: 22 aug 2009