1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Star Wars

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Willem, 9 sep 2009.

  1. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    # topic is nog onder constructie #




    [gb]Inleiding tot Star Wars[/gb]

    "A long time ago, in a galaxy far, far away..."

    [​IMG]

    Star Wars is één van de grootste en meest succesvolle mediafranchises ter wereld. In 1977 verscheen de film Star Wars, waarin een simpele boerenjongen genaamd Luke Skywalker het zal opnemen tegen Darth Vader, één van de machtige Sith. Drie jaar later keerde Star Wars terug naar het witte doek en sindsdien is de naam Star Wars niet weg te denken uit de film- en videogameswereld. Ik presenteer dan ook met trots, het nieuwe en compleet gerenoveerde Star Wars topic.
    ^top

    [gb]Informatie[/gb]

    Star Wars is een science-fiction franchise die al meer dan dertig jaar vertelt over de intergalactische oorlogsconflicten in een fictief universum, hier ver, ver vandaan. Centraal in deze oorlogen staan de Jedi en Sith, machtige krijgers die zich van de ‘Kracht’ (The Force) bedienen en zich hiermee ver boven de normale mens uittillen. Kenmerkend voor zowel de Jedi als de Sith is het lichtzwaard (lightsaber).

    De geschiedenis van de films
    1971:
    Beginnend regisseur George Lucas krijgt de eerste ideeën voor wat later de film Star Wars zou worden.
    1977:
    De film Star Wars draait in de bioscopen en blijkt een groot succes. De film wint zes Oscars en verhaalt over Luke Skywalker, een boerenzoon die zich aansluit bij de Jedi genaamd Obi-Wan Kenobi. Zo komt hij terecht in de ruimteoorlogen (star wars).
    1980:
    De film The Empire Strikes Back verschijnt in de bioscopen en zet de eerste stappen op het pad van de immense franchise die Star Wars inmiddels is.
    1983:
    Return of the Jedi verschijnt en is het sluitstuk van de klassieke Star Wars trilogie.
    1999:
    Na meer dan vijftien jaar verschijnt er eindelijk een nieuwe speelfilm die het verhaal van Star Wars voortzet. Star Wars Episode I: The Phantom Manace is het eerste deel in de chronologische volgorde van Star Wars en verhaalt over Anakin Skywalker, de latere vader van Luke Skywalker.
    2002:
    Star Wars Episode II: Attack of the Clones verschijnt in de bioscopen.
    2003:
    De mini-animatieserie Star Wars: Clone Wars legt een brug tussen Episode II en Episode III door dieper in te gaan op het verloop van de oorlog die begint in Star Wars Episode II: Attack of the Clones.
    2005:
    Star Wars Episode III: Revenge of the Sith verschijnt in de bioscopen en is het laatste deel in de nieuwe Star Wars trilogie en beantwoordt enkele brandende vragen over het ontstaan van Darth Vader, het Galactische Keizerrijk en de beruchte Emperror, belangrijke namen in de klassieke trilogie.
    2008:
    Star Wars: The Clone Was is de eerste geanimeerde televisieserie die gebruikt maakt van GCI-graphics, vergelijkbaar met de video’s die je tien krijgt tijdens het spelen van een Xbox 360 spel. Een tweede seizoen moet dit jaar beginnen.
    ^top

    [gb]Nieuwe Trilogie[/gb]

    Episode I: The Phantom Menace:
    Twee Jedi-ridders, genaamd Qui Gon Jinn en Obi-Wan Kenobi reizen af naar een schip van de Separatisten. De Separatisten zijn een beginnend verbond van handelaren die zich afgesplitst hebben van de Republiek. De Separatisten hebben met hun robotleger (droid army) een handelsblokkade rondom de planeet Naboo gelegd. De Jedi willen dit bespreken en verschijnen als ambassadeurs, maar worden al gauw aangevallen. Hierdoor wordt de aandacht van de Republiek en de Senaat, plus die van de Jedi-raad, naar de planeet Naboo getrokken. Een oorlog breekt uit tussen de Republiek en de Separatisten, waarvan de eerste strijd uitgevochten wordt op Naboo en uiteindelijk gewonnen door de Republiek. Anakin Skywalker, een jonge slaaf die bevrijd wordt van de planeet Tattooine door Qui Gon Jinn, wordt de eerste leerling van Obi-Wan Kenobi.

    Episode II: Attack of the Clone Wars:
    Nadat Naboo bevrijd is door de Republiek, wordt Palpatine gekozen tot de nieuwe kanselier van de Republikeinse Senaat. Hij besluit om een open oorlog te verklaren aan de Separatisten en betrekt de Jedi in de oorlog. Obi-Wan Kenobi stuit per toeval op een leger clonen (The Republic Clone Army) dat al jaren wacht op de planeet Kamino. Met dit leger weet de Republiek het Separatistische leger te verrassen, dat aangevoerd wordt door de Sith Darth Sidious en de robotgeneraal Grievous. Op de planeet Geonosis vechten de Jedi zij aan zij met de clonen in de grootschalige opening van de Kloonoorlog (The Clone War). De inmiddels opgegroeide Anakin Skywalker trouwt tegen de Jedi-regels in met zijn geliefde Padmé, terwijl Obi-Wan Kenobi de jacht opent op Darth Sidious. De kloonoorlog is begonnen.

    Episode III: Revenge of the Sith:
    De kloonoorlog raast voor en de Republiek lijkt aan de winnende hand. De Jedi-raad vreest echter dat een groot kwaad zal verschijnen, maar ze kunnen hun gevoelens niet goed plaatsen. De inmiddels zwangere Padmé vreest voor het leven van haar echtgenoot, terwijl Anakin Skywalker zich ontpopt tot één van machtigste Jedi die ooit bestaan heeft. Hij heeft visioenen van de dood van Padmé en in zijn pijn en angst vindt hij enkel de helpende hand van Opperste Kanselier Palpatine, die steeds verder op Anakin inwerkt tot hij zichzelf kan ontmaskeren als de Sith Meester. Palpatine biedt Anakin Skywalker aan zijn vrouw te kunnen redden met de duistere kant van de kracht ((the Dark Side) of the Force). Dit leidt tot een confrontatie tussen Obi-Wan Kenobi en Anakin Skywalker, waarbij de meester zijn leerling verslaat en hem achterlaat tussen de vulkanen van Mustafar. Padmé bevalt van twee kinderen, die van elkaar geschieden worden. Eén van de twee, Luke, belandt op Tattooine, bij familie van zijn moeder. Kanselier Palpatine roept het Galactische Keizerrijk (the Galactic Empire) uit en gebruikt zijn kloonleger om de Jedi uit te roeien. De Separatisten geven zich over en slechts twee Jedi overleven het keizerrijk; Meester Yoda gaat in ballingsschap op de planeet Dagobah. Obi-Wan Kenobi vertrekt met de baby Luke Skywalker naar Tattooine, om daar een oogje in het zeil te houden.
    ^top

    [gb]Klassieke Trilogie[/gb]

    Episode IV: A New Hope:
    Palpatine ontbindt de Senaat en neemt samen met Darth Vader de gehele controle over het Keizerrijk over. De Jedi zijn allen uitgeroeid, en enkel de Rebellen bieden weerstand. Prinses Leia van Alderaan weet de blauwdrukken van het ultieme vijandige wapen, de Death Star, te bemachtigen en probeert te vluchten naar Alderaan. Een kruiser van het Keizerrijk weet haar echter te vangen. Op de planeet Tattooine komt Obi-Wan Kenobi in contact met Luke Skywalker, en neemt hem mee de ruimte in. Samen met Han Solo zetten ze koers naar Alderaan. De planeet is echter vernietigd door de Death Star. Het schip van Han Solo, de Millenium Falcon, wordt de Death Star ingetrokken. Op de Death Star treffen Luke Skywalker en Han Solo, samen met de droids R2D2 en C-3PO de prinses Leia aan, waarmee ze uiteindelijk weten te ontsnappen. Vanaf de maan Yavin IV vallen de Rebellen de Death Star aan en weten deze te vernietigen doordat Luke Skywalker twee torpedo's een uitlaat in schiet, die uitkomt op de reactor.

    Episove V: The Empire Strikes Back

    The Empire Strikes Back start met de aanval op Hoth, één van de beroemdste veldslagen uit Star Wars. Na deze slag start de reis van Luke Skywalker om meer te leren over de Force. Hij gaat in de leer bij meester Yoda terwijl zijn vrienden de Rebellen de strijd voortzetten. Zo klopt Han Solo aan bij zijn oude vriend Lando Calrissian. Luke Skywalker maakt later kennis met Darth Vader en ontdekt wie hij écht is.

    Episode VI: Return of the Jedi

    In het slotstuk van Star Wars neemt Luke Skywalker het op tegen het brein van het Keizerrijk, de duistere Sith Lord Palpatine. In deze laatste confrontatie zetten de Rebellen alles op alles om Luke bij te staan en de vijandige legers het hoofd te bieden.

    ^top

    [gb]Games[/gb]

    In 1983 verscheen het eerste spel gebaseerd op Star Wars, enkel speelbaar op de Amiga 2600 arcade. Sindsdien zijn er meer dan vijftig games verschenen op elk denkbaar platform door de jaren heen, van de arcadehallen tot de Xbox 360 en de mobiele telefoon. Hoewel veel van de spellen tegenvielen in vergelijking met andere games uit die tijd, zijn er ook een groot aantal spellen die niet enkel leuk zijn om te spelen of kwalitatief goed zijn, er zijn er ook tal die iets bijdragen aan het universum van Star Wars (Expanded Universe). Het meest beroemde voorbeeld daarvan is Star Wars: Knights of the Old Republic, dat in 2003 voor de Xbox en computer verscheen. Het spel speelt zich meer dan tienduizend jaar af voor de gebeurtenissen uit de film, en diept de macht van de Force uit. Hier onder tref je een korte beschrijving aan van de interessante en goed ontvangen Star Wars games op de Xbox en Xbox 360.

    2003:
    [​IMG]
    Knights of the Old Republic is één van de meest interessante Star Wars spellen voor de echte fans. Het spel diept de geschiedenis van de Republiek, de Jedi en de Sith erg diep uit en leert de speler veel over de Force. Het spel is een rollenspel waarbij je een personage samenstelt en deze kan laten communiceren met anderen, om bijvoorbeeld informatie los te peuteren of mensen te intimideren. Je verdient Experience waarmee je jouw personage en je latere volgelingen kan trainen, en je kan zowel de verlichte als de duistere kant van de Force opgaan. Het spel is een gigantisch succes en één van de meest geroemde Star Wars games ooit.

    2004:
    [​IMG]
    In dit derdepersoons kan de speler in de rol kruipen van zowel de Droid legers als de Clone troepen. Je vecht de grote oorlogen uit die aan het begin van de Episode II: Attack of the Clones beginnen. De verhaalgedreven missies in combinatie met de gameplay van een spel als Battlefield maken Star Wars: Battlefront een leuke titel. Ook het vervolg uit 2005 is de moeite waard en stelt de speler in staat als de grote helden uit het saga te spelen, zoals Jedi-ridders of Sith-krijgers.

    2005:
    [​IMG]
    Het vervolg op Knights of the Old Republic plaatst de speler wederom in de oude Republiek en laat je volgens de bekende weg uit het eerste deel een weergaloos avontuur beleven. Hoewel het spel minder verrassend is dan zijn voorganger, voegt het wel degelijk enkele dingen toe en is de speler meer vrij om keuzen te maken, maar moet hij ook oppassen hoe hij de mensen rond zich beïnvloedt, of hij dat nou wilt of niet.

    [​IMG]
    In Star Wars: Republic Commando neemt de speler zich de rol op van een Clone Commando, de elite van de Clone soldaten. Het spel speelt zich af in het heetste van de Clone oorlog en verhaalt over Delta Squad, bestaande uit vier commando’s, en hoe deze achter de schermen hun steentje bijdragen aan een goed verloop van de oorlog. Het spel is ook een voorloper op een serie boeken, waarvan Star Wars: Republic Commando: Hard Contact direct op het spel volgt. Zowel het spel als de boeken zijn interessant materiaal als je meer over het verloop van de Clone Wars wilt leren.

    2008:
    [​IMG]
    Dit actiespel is de ultieme brug tussen de nieuwe en de klassieke trilogie. Het verhaalt over de geheime leerling van Darth Vader en zijn jacht op de laatst overgeblevene Jedi. De jonge leerling komt echter tegen grotere keuzes te staan dan zijn training tot Sith hem ooit deed vermoeden. Een geslaagd spel en het eerste Star Wars spel op de Xbox 360.

    Ga voor meer informatie over de Star Wars games voor Xbox en Xbox 360 naar deze link. Persoonlijk raad ik dit spel het meest aan, mocht je als leek op zoek zijn naar een stoer Star Wars spel dat ook speelbaar is op de Xbox en Xbox 360.

    ^top

    [gb]Series[/gb]

    Er loopt momenteel één tv-serie die zich afspeelt in het Star Wars universum. Deze animatieserie heet The Clone Wars en verhaalt over de roerige tijd tussen Episode II en Episode III. In de serie komen veel personages voor die we zowel in de oude als de nieuwe films zien.

    [yt]9A9C1S1QCGU[/yt]

    ^top

    [gb]Boeken[/gb]

    Er zijn talloze boeken geschreven over Star Wars. De boeken gaan over duizenden jaren voor de films en verhalen over duizenden jaren ná de films.

    Een compleet overzicht van alle boeken (ook wel 'novels') vind je hier.
    ^top


    [gb]Merchandise[/gb]

    Action figures... enzo.

    [​IMG]
    ^top


    [gb]Meer [/gb]

    Er is natuurlijk nog veel meer. Denk aan t-shirts, mokken, stripboeken (die zijn écht awesome!) en alle andere merchandise. Vergeet natuurlijk niet de conventions, cosplay-evenementen en ruilbeurzen. Voor meer:

    WWW.STARWARS.COM

    ^top

     
  2. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    1 emoticon : _O_
     
  3. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Allereerst; dankjewel Ebrithil voor het logo!
    En dan; ik ga het topic nog afmaken, maar heb het alvast online gezet om te kunnen babbelen over dit geweldige universum! :D Inbreng van anderen is welkom, misschien kan iemand iets leuks typen over de klassieke trilogie? Zo niet, dan pluk ik wel iets van Wikipedia of schrijf ik later zelf nog iets.
    Dus, wat vinden we van Star Wars? Leuke verhalen? En waar kan ik zo'n Stormtrooper pak bestellen? :mad:

    @Syn3rgy: Damn, jij bent snel! ;)
     
  4. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Zou je dat echt doen zo'n pak kopen?

    Vind het zelf zeer vet alleen het is een lange tijd dat ik ze heb gezien , deze vakantie deel 1 en 3. Naam van Qui-con jin helemaal verkeerd uitgesproken, vriend van me lag in een deuk.. Snapte hem later pas :x

    @ Willem, weet ik :)
     
  5. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik wil alleen even zeggen dat Han eerst schoot.
     
  6. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Right, and the cake is a lie.

    Wookie _O_
     
  7. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Doet is credit geven in de OP :cool:




    Grapje hoor, or is it?
     
  8. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Tuurlijk, en dan een keer zo de les binnenstappen of naar een concert / festival gaan. En altijd leuk op feestjes denk ik. :+

    Ik heb je ook credit gegeven, alleen niet in de OP. O-)
     
  9. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Hahahah, zie het al voor me.

    Zou die van Darth Vader willen _O_

    @ Willem, hier heb je een pak

    Doe mij dan maar credit omdat ik zo snel reageerde :+
     
  10. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Haha, ik wist nog toen ik met 2 vrienden één van de films ging kijken.
    Ik lag samen met één vriend constant in een deuk, die andere snapte natuurlijk niet waarom. :lol:
     
  11. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Ik moet ze allemaal nog maar een keer kijken, ik heb ze wel gezien maar niet chronologisch :+. Binnenkort maar eens doen :9
     
  12. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Zijn ze eigenlijk al op Blu-ray?
     
  13. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Jep, ik meld me ook aan in dit topic! Ik ben een fan. Als kind zag ik een tv-trailer van A New Hope remastered en overtuigde mijn moeder om naar de bioscoop te gaan. Wat een indruk heeft dat gemaakt! De originele drie zijn grote filmklassiekers. Episode 1 en 2 deden mij weinig, maar gelukkig was episode 3 beter. Mede omdat daar hetgeen gebeurde waar je zo lang naar uitkeek!

    Ook heeft Star Wars geweldige quotes opgeleverd!

    I've got a bad feeling about this....
    I find your lack of faith disturbing
    Om nog maar te zwijgen over die ene over een vermeend vaderschap. :cool:
     
  15. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Om de sfeer dan even te verpesten: Ik vind Star Wars dus echt helemaal drie keer niks. Heb de hele hype er rondom nooit begrepen en zal ik ook dus niet. Persoonlijke smaak waarschijnlijk gewoon, maar ik heb er dus echt niks mee.
     
  16. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nooit begrepen wat mensen nou zo boeiend hier aan vinden.. Vind het wel weer grappig hoe diep dat universum gaat qua fans en verhalen er om heen.. Maar de films vind ik verschrikkelijk :+
     
  17. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Als je kijkt naar wanneer ze op dvd zijn uitgebracht (nja, de oude trilogie dan) dan zijn er 2 voorwaarden:
    - het vorige format, in dit geval dvd, wordt niet meer verkocht
    - het volgende format staat al klaar

    Ik vind ze alle 6 zeer vet en geloof het of niet maar ik vind episode I niet eens zo slecht. De podrace is en blijft gewoon geweldig en de gevechtschoreografie in het gevecht tussen Qui-con & Obi-wan vs Darth Maul is gewoon adembenemend. Niet te vergeten is Duel of the Fates dat als muziek diende voor het gevecht _O_.

    Persoonlijk vond ik episode II het minste. Niet alleen kon de love story mij totaal niet boeien, ik ergerde me ook aan Hayden Christensen. Ik vond hem echt slecht acteren en kon zijn stem eigenlijk gewoon niet uitstaan. In episode III vond ik hem dan weeral zo goed (ergerde me ook niet aan zijn stem) dat ik gewoon op imdb ben gaan zien of hier wel om dezelfde acteur ging 8).
     
  18. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ik vond de humor altijd wel leuk, verder ook geen echte fan. Heb alleen de laatste paar gezien.
     
  19. jan_tran

    jan_tran Active Member

    Berichten:
    304
    Leuk Bevonden:
    13
    Phantom Menace: Troep. Jar Jar is een gigantische fout.
    Attack of the Clones: Yoda vs. Dooku is epic. Verder matig. Hayden Christensen is een verschrikkelijke toevoeging.
    Revenge of the Sith: Beste van de tweede trilogie. Order 66. Vader's ontstaan. De overgang naar A New Hope die dertig jaar eerder was verwekt is eindelijk compleet.
    A New Hope: Sci-fi is weer cool. Han shot first.
    Empire Strikes Back: Beste van de hele reeks. Puur episch.
    Return of the Jedi: Bevredigende conclusie van de reeks, maar toch ergens teleurstellend. Wookies?

    Maar Lucas heeft van mij een hater gemaakt met zijn eindeloze gere-re-re-re-lease (Bluray stelt die dan wel weer uit) en het uitmelken van zijn Star Wars universum (animatie, videogames etc), die wat mij betreft al na 1983 mocht stoppen. Als ik niet beter zou weten is de hype "uitmelken" door hem uitgevonden.
     
  20. AgentSmith

    AgentSmith Guest

Deel Deze Pagina