Ik snap je wel, maar ik heb niet zo'n last van die AI. Ik ken alle truukjes van de CPU, ik merk dat ik bij een voorsprong plots geen pass meer kan geven, dat mijn snelste speler plots voorbij wordt gelopen door de traagste speler op het veld enz.enz...
Maar ik heb gewoon niet zo een probleem met die AI. Over het algemeen slacht ik de CPU gewoon af, cheaten of niet. Er zitten weleens wedstrijden tussen dat ik echt niet snap waarom ik in godsnaam verloor, maar enfin, ze moeten wel want anders wordt het 10-0 voor mij op de moeilijkste graad in elke wedstrijd.
Ik zeg niet dat het een juiste keuze is van Konami om het de speler op die manier moeilijk te maken, maar het is wel een keuze. Want als jij niet wordt tegengewerkt gaat dat inhouden dat de CPU op de hoogste moeilijkheidsgraad onmogelijk goed gaat spelen. Dan vind je dat ook een cheat toch? Als fucking FC Volendam opeens speelt ala Brazil in hun beste jaren.
Ik ben zonder opscheppen een speler die in staat is om elke kleine fout die gemaakt wordt direct af te straffen. Als de CPU dus niet cheat dan zal ik elke wedstrijd met het grootste gemak winnen. Dat is ook weer zo saai..... Tegen mensen kan ik 100x winnen en dan verveelt het me nog niet. Want die kan ik afzeiken en uitlachen. De CPU afstraffen is niet echt leuk. Ik vind het niet erg om zo af en toe te verliezen van de CPU hoor. Al weet ik heus wel dat ze daar wat cheaten voor nodig hebben en dat het bij mij behoorlijk tegen moet zitten.
Ik koop PES voor de multiplayer. Tegenwoordig is dat de offline multiplayer, maar dat komt omdat het online ruk is/was. In de tijd van PES4 was ik iedere dag online te vinden. Als het online speelt zoals offline dan zal ik me absoluut weer mengen in de toernooien die er online zijn.
In de multiplayer (offline) merk ik zeer weinig tot niets van cheaten door de CPU om mijn tegenstander te helpen. Ik vind wel (ook in PES 2010 ) dat de balans niet goed is (sinds PES 200. Het is nog altijd te makkelijk om te scoren. Ik ben een speler die goed kan verdedigen maar in PES kunnen noobs te gemakkelijk dollen en kun je er niet altijd wat aan doen. Alleen maar dribbelen met C. Ronaldo is niet mijn speelstijl, maar tegen sommige van die noobs moet je wel, want die kennen een smerige manier van scoren waar je niets tegen kunt doen. Dat vind ik behoorlijk jammer eigenlijk.
Het allergrootste pluspunt van PES is toch echt dat er veel meer onverwachts in gebeurt dan bij Fifa. Dat is zo en dat blijft voorlopig nog wel zo. Het scripted blijft ik voelen bij Fifa, dat kan aan mij liggen, maar zo ervaar ik het. Bij PES zie ik na een half jaar nog steeds goals die ik nog niet eerder heb gezien.
Daarbij vind ik het vreemd dat jij in een potje al meteen weer de AI cheats vond opvallen. Ik moet bij de meeste nieuwe versies van PES altijd een tijdje wennen.
Laatst bewerkt: 12 okt 2009