Ben sinds gister aan de Mastercompetitie begonnen (enige onderdeel wat ik altijd van PES speel, aangezien dit het beste onderdeel is van PES).
Ik vind het allereerst vaag dat je niet meer je eigen competitie geheel kunt indelen. Alleen de spaanse, italiaanse, engelse en rest van de wereld ploegen kun je indelen. Erg jammer, aangezien ik altijd mijn eigen indelingen maakte met Nederlandse en Franse ploegen er ook nog bij. Zo kreeg ik altijd leuke en eerlijk gemixte competities. Nu dit er niet is in verwerkt krijg je ploegen als Sochaux e.d. in de Champions League
Beetje onrealistisch zou ik zeggen.
Overigens heeft de Mastercompetitie (Masterleague) wel een grote verandering ondergaan. Zo kan er eindelijk met echte Euro's worden betaald en ziet alles er een stuk gelikter uit.
Qua gameplay vind ik PES2010 niet beter t.o.v. zijn voorgangers. Alles loopt nog niet echt soepel, maar na een paar potjes raakte ik hieraan wel gewend. Zo scoorde ik de eerste 2 potjes geen enkel doelpunt (Professioneel niveau) en de potjes daarna kreeg ik het steeds beter onder de knie. Vooral de afstandschoten zijn een stuk makkelijker. ik ramde de ene na de andere van afstand in de winkelhaak. De GFX zijn daarnaast ook een stuk verbeterd. Sommige spelers zijn niet te onderscheiden van het echt! (bv. Rooney)
Helaas zijn de gewilde licenties nog steeds niet uitgebreid (Naast de Europa League,wat wel een gave toevoeging is). Ergens hoorde ik geruchten dat de Duitse competitie dit jaar in PES zou verschijnen. Niks van waar. Daarnaast zijn nog steeds niet alle transfers afgerond (wat ieder jaar het probleem is bij PES). Pantelic, Kerlon, Eduardo, De Zeeuw. Allemaal ontbreken ze nog bij AFC AJAX. Daarnaast beschikt FC Twente nog spelers zoals Arnoutovic en Elia en ontbreken spelers als Stoch en Ruiz. Dit zijn allemaal punten wat makkelijk had kunnen aangepast (aangezien PES bijna één maand later uitkomt dan Fifa, die wel over de laatste transferontwikkelingen beschikt!). het lijkt erop dat de Japanners niet alles uit de kast halen om PES echt weer terug aan de top te krijgen.
Al met al een goede game, die nog veel beter had gekund, als er meer tijd en emotie in was gestoken. Ik heb beide games (FiFa en PES) en in principe zijn het niet vergelijkbare games. PES is nog steeds voor de ultieme voetballiefhebber, die de emotie in het voetbal aanzienlijk goed naar voren krijgt en FiFa is nog steeds voor de pure gamer die er van houdt om zonder irritaties een voetbalspel te kunnen spelen.
PES blijft de beste in opzicht van Gameplay en dat zal ook altijd zo blijven. Ik weet dat niet iedereen het hier mee eens is, totdat je echt grondig deze game zelf gaat spelen. Het is niet iets wat je goed kunt beschrijven, maar het is de Feeling die je krijgt, wanneer je 5 min. voor tijd de beslissende goal maakt!
Face It Fifa Fanboys!!
Klik om te vergroten...