1. Je kan de Experiabox flashen (originele software erop zetten)
2. Je kan de Experiabox gewoon vervangen
Uitleg:
Oplossing 1. is relatief ingewikkeld.
Als je de Experiabox niet meer aan de praat krijgt, krijg je van KPN te horen dat het je eigen schuld is. Je mag je Experiabox namelijk niet flashen.
Er horen ook heel veel stappen bij. Bovendien heb ik geen tutorial kunnen vinden voor de Thomsom TG787 (zwarte Experiabox) die ik heb. Wel voor de Speedtouch.
Als het je lukt, merk je dat de originele (Speedtouch of Thomson) software veel meer opties heeft dan de dichtgegooide KPN-rotzooi. Je NAT krijg je dan gemakkelijk open.
Hier is een tutorial:
http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=148
Oplossing 2. is wat ik heb gedaan na maanden irritatie.
Wat je nodig hebt is een modem-router. Er zijn heel veel modem-routers op de markt. Een modem-router is een router die ook een ingang heeft voor de telefoonlijn. De Experiabox zelf is een voorbeeld. Ze kosten tussen de 40 en 300 euro. Ik persoonlijk heb een Sitecom WL 322 gekocht voor €70 en mijn Experiabox is exit. Wat je nodig hebt zijn je KPN-inloggegevens (of Planet etc) en klaar. Bijv. jansen043@direct-adsl en je password die je ook gebruikt om je KPN (of Planet) e-mail te checken. Ze staan ook op de brief die je kreeg toen je abonnee werd.
Mijn NAT is uiteraard weer open.
Let wel op!
Abonnees met alleen internet (analoge lijn) hebben een Annex A modem-router nodig.
Merken die werken: Sitecom, Netgear, FRITZ!Box. Waarschijnlijk werken alle merken modem-routers met KPN (of elke andere provider).
Abonnees met internet plus bellen (ISDN) moeten een Annex B modem-router kopen. Ik heb gelezen dat je telefoon soms niet meer werkt. Wel het internet. Dan moet je je Experiabox weer aansluiten. Het topmodel van FRITZ!Box werkt wel met IPB van KPN (bron: kieskeurig.nl) maar hij kost €200.
http://www.kieskeurig.nl/draadloze_router/avm/fritzbox_fon_wlan_7270/296125/ Lees de reviews en vragen.
Ik heb op internet gelezen dat het wel kan, maat het is niet zo simpel als bij mensen zoals ik die alleen internet hebben. Je moet je SIP-instellingen kennen voor je telefoon. Deze geeft KPN niet vrij (al zijn ze van jou). Met de originele modemsoftware zijn ze zichtbaar. Dus goed informeren anders verspil je je geld.
Er zijn ook modem-routers die beide Annex A en Annex B zijn. Of je kan je vaste telefoonabonnement afsluiten. We gebruiken allemaal een mobiel tegenwoordig.
Op ALLE modem-routers zit een telefooningang, maar niet altijd een RJ-11 (klein telefoonstekkertje). In plaats daarvan een RJ-45 telefooningang (het ziet eruit net als de andere 4 ingangen, voor je pc's). Wat je dan doet, je steekt (met een speciaal tangetje) de blauwe en rode draad van je telefoonkabeltje in de middelste 2 gaatjes op een RJ-45 kopstuk (kun je overal kopen/bestellen) en klaar. Bij IPB een ander verhaal, informeer jezelf. Omdat ik geen IPB heb, weet ik er niet veel over, sorry. Maar het KAN wel.
KPN ondersteunt deze methode niet (natuurlijk niet), en ondersteunen ook Live niet als je over een stricte NAT klaagt (eigen ervaring). Ze zeiden letterlijk 'Xbox Live ondersteunen we niet, meneer.'
Maar het werkt perfect en het is (relatief) goedkoop (iig voor mensen zonder IPB).
Succes!
Klik om te vergroten...