Voor mij was Eternal Sonata een style over substance RPG. Een leuk tussendoortje, maar veel om het lijf had het niet. In ieder geval niet mbt RPG mechanics, want zoals je zelf al aan aangaf is er nog best veel stof om over na te denken.
Ik heb het gevoel dat je nog behoorlijk veel hebt gemist in Vesperia. Het verbaast me eigenlijk dat het wapen sysnthesizen en koken je niet lukte. Koken lukt één keer na elk gevecht. Een gerecht kan mislukken, maar met een goede kok (elk karakter heeft zijn eigen voorkeur) lukt het meestal. Je moet wel de gerechten vanuit het party menu aan een hotkey binden en dat ben je misschien vergeten te doen? Synthesizen, wat kan daar niet aan lukken? Het is simpelweg het verzamelen van items (wapens vaak) en dan bij een shop het laten omvormen naar een nieuw item. 100% Rate of success en het levert vaak geweldige spullen op. Al is het maar om nieuwe skills te leven.
Vesperia is gewoon een heel leuke RPG. Niet geniaal, maar het speelde heerlijk weg en omdat je er zoveel tijd insteekt is het op het einde toch jammer dat je weer afscheid gaat nemen van je vaste party. Ik denk dat mijn karakters allemaal tegen max level aanzaten (was dat level 100?). Perfecte strats aangezet, inclusief alle skills en super finishers en beste items. Ik weet nog goed dat de gevechten tegen de laatste beesten even goed indrukwekkend waren. Turn based vind ik net zo leuk, maar de actieve combat in Vesperia is voor mij een topper. Vooral als je het systeem doorkrijgt en de ene combo in de andere weet over te laten gaan. En veel gevechten duurden met een sterke party nog niet eens zo lang. 20 Tot 30 seconden, tegenstanders plat. Next!
EDIT: Vesperia heeft trouwens goede muziek, maar op dat gebied vind ik The Last Remnant ook heel goed. Zeker de battle tunes zijn de beste die ik in een hele tijd heb gehoord. Jammer dat het spel zo flawed is, maar ik hoop nog steeds op een beter vervolg.
Laatst bewerkt: 27 dec 2009