De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 23]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 26 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind de kleuren van mijn Panasonic zo dof, terwijl ze er bij de Samsung echt vanaf springen. Heb al verschillende pogingen gedaan tot instellingen veranderen, maar het blijft een beetje dof vergeleken met de Samsung.

2. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Heb je het hier over plasma TVs? Ik vind die Panasonic's toch echt kwalitatief beter op dat vlak.
    Maar misschien moet je eens een HDTV calibratie dvd gebruiken, of een programmatje zoals Nokia screentest.

3. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik lees trouwens ook veel dat je bij HD-materiaal de scherpte helemaal naar beneden moet doen. Hierbij verdwijnen inderdaad de kartels om teksten, maar ik vind de omgevingen waziger worden. Hoe hebben jullie dit ingesteld?

4. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Bij HD materiaal staat de scherpte op 0 of 1. Als je dit omhoog gooit komt er overal randjes omheen. Dan lijkt het scherp, dus ook de omgeving, maar dat is erg onrealistisch.

Ik neem aan dat de tv beneden in de huiskamer staat? Dan is inderdaad je eerste indruk dat de kleuren er vanaf springen, puur omdat hij waarschijnlijk nog op dynamisch staan ook. Dit kan jij ook doen, als je je beeld wilt verneuken.

Kijk eens om je heen, zie je dan ook de kleuren overal vanaf springen? Ik niet in ieder geval. Ik heb liever een natuurgetrouw beeld dan overdreven veel lichtopbrengst en felle "spattende" kleuren.

Plasma's lijken bij veel omgevingslicht erg dof, maar zodra je de omgeving op een manier een beetje verduisterd, is dit niet meer. Omdat LCD's zoveel lichtopbrengst hebben, lijkt het inderdaad alsof de kleuren ervanaf spatten. Iets wat bij mij na 1 uur al voor zere ogen zorgt. Dan kan je de backlight wel dimmen, maar dan verlies je weer veel details.

Maar je moet natuurlijk gewoon zelf kopen en instellen wat je het mooiste vindt. Als je die spattende kleuren mooi vindt, dan moet je je tv zo instellen. Ik vind persoonlijk het rustige en natuurgetrouwe beeld van een plasma stukken fijner en mooier om te kijken.

Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  5. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hem zojuist op Eco gezet, met scherpte helemaal naar beneden. Veel andere fora verwijzen naar deze instelling, maar die vind ik persoonlijk enorm donker. De kleuren gaan er helemaal in verloren.

Wat jij zegt klopt natuurlijk, je moet kijken naar wat je zelf mooi vind. Maar persoonlijk vind ik het altijd wel fijn om te horen hoe anderen het zien. :)

6. Onslaught

Onslaught HardCore Gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Uhmm niet om het een of andere maar ik heb mijn Samsung TV maximaal gecalibreerd en haal daarbij een zwartwaarde van 0,043cd/m2 bij een witwaarde van 123cd/m2. Daarbij doet het scherm absoluut niet onder voor de meeste Plasma TVs. Uiteraard blaast Ferry zijn Pioneer dit weg maarja die blaast net zo hard andere Plasma's weg.

Overigens die Samsung Edge-LED zijn niet noemenswaardig vanwege de fluctuerende zwartwaarde, maarja de zwartwaarde is wel veel beter dan alle Plasma's behalve die van Pioneer (LX5090/6090 en KRP series). Zo'n vervelende Edge-LED haalt namelijk wel een zwartwaarde van 0,01cd/m2, een Panasonic V10 haalt 0,03cd/m2. Contrast waarden van Local Dimming LED's ligt stukken hoger dan vergelijkbare Plasma TVs aangezien bepaalde sectoren maximaal gedimt kunnen worden terwijl andere sectoren maximaal verlicht worden, dit geeft overigens een zeer vertekent beeld in mijn opinie en is de rede dat ik het nog steeds bij een CCFL backlight houd.

7. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66
    Ben je nog niet toe aan een grotere? ;)

bij mij begint dit na een jaar al (persoonliike afwijking ben ik bang).

8. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Bronnen?

Gaat het trouwens om het ANSI contrast? Dus met een dambord-patroon in het beeld? Je moet wel iets hebben aan de zwartwaardes, dus niet met een totaal zwart beeld. Dat stelt geen drol voor :b:

Ik heb nog geen LED Local Dimming gezien bij iemand thuis dus daar kan ik geen oordeel over geven.

En wat moet je in hemelsnaam met fluctuerende zwartwaardes? Als er iets irritant is, dan is dat het wel. De 42PX80 doet ook een soort van dimming in sommige heel weinig voorkomende gevallen, echt vreselijk. Als ik dit had geweten voordat ik hem kocht had ik het ook zeker niet gedaan. Ik merk het niet in films, maar als ik bijvoorbeeld Fifa opstart, wordt het scherm zwart, en zodra het scherm weet dat er content aankomt, dan licht hij een klein beetje op. De brightness wordt heel licht verhoogd lijkt het wel.

En ik kies niet alleen plasma's door de zogenoemde zwartwaardes. Het beeld vind ik veel fijner om te zien omdat de techniek voor mij het mooiste en meest natuurlijke beeld creëert. Ook al zijn er LCD's die op papier betere cijfers heeft (iets waar je eigenlijk niks van aan moet trekken), als ik het beeld niet mooi vind ga ik hem niet kopen. Hetzelfde geldt voor een plasma tv

EDIT
    Ik zat even rond te kijken bij de ISF calibraties van het HTforum;

Nog even een stukje uit de reactie van iemand na een ISF calibratie van de UE40B7020, de LED opvolger van jou tv.

Jou tv gebruikt ook die auto-dimming feature om die waardes te halen? Of heb je dit zelf uitgezet in je service-menu?

Laatst bewerkt: 28 dec 2009
  9. Ferry34

Leuk Bevonden:
    66
    Toch vraag ik me af of er niet iets mis is met je toestel Loonens. Ik heb dit fenomeen nog nooit gezien en ik heb natuurlijk dezelfde tv.

Als je de ECO stand zou gebruiken, dan zou ik het me nog kunnen voorstellen.
    Ik heb er nog wel s naar gekeken, maar ik kan het niet ontdekken.

Wat wèl duidelijk zichtbaar is bij pc gebruik is dat wanneer je een wit scherm maximaliseert, dit van fel wit ineens overschakelt naar lichtgrijs.
    Ik wil nog wel s uitzoeken of dit alleen bij pc gebruik is (andere waardes worden daar gebruikt), maar ik geloof niet dat dit het geval is.

Je moet die ECO eigenlijk alleen gebruiken bij veel omgevingslicht, dus bijvoorbeeld overdag als er zonlicht naar binnen schijnt.
    Als je dàn de Pana op ECO zet, is het net een lcd.

Doe je dit 's avonds, dan vind ik het beeld ook veels te donker.

(in de ECO stand gebruikt de tv een lichtsensor om zodoende de beeldinstellingen automatisch aan te passen).

Ook ik heb de scherpte op 1 streepje staan en ik vind dat perfect. Bij SD kan het wel hoger, maar bij HD niet.

10. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Ben nu Oliver Twist aan het kijken, en dan ziet het er met die instellingen van die link die ik gaf toch wel erg mooi uit. Het wordt dus voortaan overdag eco, en 's avonds cinema. :)

11. Ferry34

Leuk Bevonden:
    66
    Zo doe ik het ook inderdaad ;)

De beeldinstellingen van de link zijn behoorlijk goed en heb deze ook ingesteld.a ls ik overdag ff ga gamen, zet ik m ook op ECO.
    Voor het overige staat die op Cinema.

12. Novo

Novo Nozz

Leuk Bevonden:
    0
    Mensen, graag zou ik om wat advies willen vragen.

Ben opzoek naar een FHD tv, en mijn oog viel in eerste instantie op een conventionele LCD tv (de Philips 32PFL9604H) en een LED tv (Philips 40PFL8664H). Maar van verschillende kanten hoor ik dat ik in deze prijsklasse beter kan kijker naar een plasma en dan met name een Panasonic Viera TX-P42G15.

Maar goed, de info komt o.a. van het htforum en soms heb ik het idee dat die mensen daar een 'gekleurde' mening hebben. Kan iemand mij hier helpen bij de beslissing?

Bronnen voor de tv zijn: Xbox360, PS3, Laptop (DVI), Digitenne.

13. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Die kleurige mening is ook aanwezig in dit forum ;)

De beslissing LCD , LED of Plasma zal je zelf moet maken.

14. Onslaught

Onslaught HardCore Gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Uiteraard maarja je blijft kopen en heb geen mooie rustplaats voor je oude LCD/Plasma he. Ik heb nu al 3 LCD's en 1 Plasma staan dus wordt een beetje druk tenzij ik zo'n kamer als de architect in de Matrix Reloaded wil inrichten natuurlijk.

Ik test alleen ANSI contrast geen on/off contrast en haal daarbij 2860:1

Nou je kan er vanuit gaan dat een LD LED dezelfde zwartwaardes doet als Ferry zijn Pioneer, wat LD LED daarentegen weer slecht maakt is dat sectoren met weinig content te donker zijn (verliest detail) en sectoren met veel content te licht (zwartwaardes zijn slecht). Hierdoor krijg je dus een vertekend beeld.

Een typisch auto-dimming verhaal. Heb je al op avforums of avsforums gekeken of dit in het service menu uit te schakelen valt?

Wanneer een LCD en een Plasma beide ISF gecalibreerd zijn op D65 zal er geen groot verschil te waarnemen zijn. De enige verschillen die dan waar te nemen zijn de technische verschillen tussen LCD en Plasma, dat wil zeggen ghosting en een slecht viewing angle voor LCD, phosphor lag en image retention voor Plasma. Beide platformen ontlopen elkaar minder dan je denkt.

Ik heb zelf de tv gecalibreerd dus ja uiteraard heb ik dynamic dimming gelijk uitgezet.

Laatst bewerkt: 28 dec 2009
  15. Novo

Novo Nozz

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, ik had altijd het idee dat plasma ongeschikt zou zijn voor gamen (inbranden van HUD of logo's), maar dat idee zal wel achterhaald zijn.

Dat de keuze uiteindelijk door mij gemaakt moet worden is mij duidelijk ;). Maar ik hoopte dat hier iemand is die deze keuze voor mij kan vergemakkelijken door een goed beargumenteerd advies kan geven. Ik ga de tv's ook nog in een winkel bekijken wat de keuze hopelijk ook vergemakkelijkt.

16. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    True, het is net waar je persoonlijk het meest van houd. Ik vind de phospor lag die ik tot nu toe alleen bij Sin City heb gezien niet opwegen tegen de viewing angel en ghosting/motion resolution van een LCD tv. Ook image retention hecht ik zelf weinig waarde aan, zeker omdat ik het alleen merk na een lange film en als ik de tv op no signal input zet.

Sommige mensen zullen hier vast meer van merken maar ik gelukkig niet :)

17. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    http://tweakers.net/nieuws/64580/nieuwe-plasmafabriek-panasonic-voltooid.html#r_3589049

Geweldig nieuws voor de plasma liefhebbers!

18. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Weer een overwinning van Sony ??

De Blu-ray Disc Associocation heeft bevestigd dat de specificatie voor het plaatsen van 3d-content op blu-ray-discs is afgerond. Een aantal bestaande blu-ray-spelers zou met een upgrade het nieuwe formaat moeten kunnen afspelen.

De nieuwe standaard, die nog geen officiële naam heeft, zal op korte termijn gepubliceerd worden, schrijft The Inquirer. De Blu-ray Disc Associocation stelt dat de specificaties van het 3d-formaat spoedig openbaar zullen worden, zodat fabrikanten en contentproducenten de standaard kunnen implementeren.

De 3d-standaard voor het blu-ray-platform is gebaseerd op de multiview video coding-codec, een extensie op de h.264 avc-codec die gebruikt wordt voor 2d-materiaal op blu-ray-titels. Mpeg4-mvc codeert afzonderlijke beelden tot en met 1080p-resoluties voor het linker- en rechteroog. Het nieuwe formaat kan ook de navigatiemenu's en ondertiteling in 3d opslaan. Ten opzichte van normale 2d-streams zou het mvc-formaat 50 procent meer ruimte vergen dan het bestaande blu-ray-formaat.

Een aantal blu-ray-spelers, waaronder de Playstation 3, zullen vermoedelijk na een firmware-update ook toekomstige 3d-titels kunnen afspelen. Spelers die niet te updaten zijn, kunnen terugvallen op het normale 2d-videospoor dat volgens de standaard op elke 3d-blu-ray-titel moet staan.

19. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    :eek: Vet, maar moet ik daar nu een nieuwe tv voor kopen of moet ik met een bril op tv kijken?

20. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben benieuwd of ze deze films in NL dan nog zullen voorzien van een 5.1 PCM, Dolby TrueHD of DTS-HD soundtrack. Nu laten ze deze formaten zonder dat er een extra 3D-stream aanwezig is al vaak achterwege omdat er naast Engels nog eens tien nasynchronisaties in 5.1 op het schijfje staan. :x

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina