Apple iPad

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door GoDz ViSioN, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GoDz ViSioN

GoDz ViSioN .

Leuk Bevonden:
    7

Opties:
    -9,7 inch scherm, 1024 x 768 pixels
    -10 uur op één batterij, een maand standby-tijd.
    -Ingebouwd kompas
    -Speakers en microfoon
    -Multitouch besturing via 1.000 sensoren
    -Dockconnector op de onderkant
    -16 tot 64 GB Flash geheugen
    -Wifi 802.11n.
    -1 Ghz Apple A4-chip (zowel systeemchip als grafische processor - geen -actieve koeling nodig)
    -Een camera aan de voorkant (de iPad zou ook meteen even de doorbraak in --videobellen moeten worden volgens de geruchten) is niet te zien.
    -Optionele extra’s als een klikbaar toetsenbord -annex-dockingstation.
    -Synchronisatie via usb
    -Nederlandse taal is beschikbaar

Er is een variant met een mobiele dataverbinding (3G) die 130 dollar extra kost , maar die modellen komen wel beschikbaar, aldus Jobs in combinatie met een mobiel abonnement. Daarvoor maakte Apple een nieuwe abonnementsafspraak met de Amerikaanse provider AT&T: 30 dollar per maand bij een ongelimiteerd dataverbruik. Het is niet duidelijk of je er ook via Skype of anders VoIP mee kunt bellen. Een ingebouwde microfoon en speaker doet vermoeden dat er mogelijkheden zijn.

Prijs & beschikbaarheid
    Internationale modellen met GSM micro-sims (3G) komen rond juni/juli beschikbaar, maar binnen twee maanden is de iPad te bestellen in de VS. 499 dollar voor de 16 GB versie, 599 voor 32 GB en 699 voor 64 GB geheugen. De 3G-varianten zijn allemaal 130 dollar duurder.

Meer details
    De logo’s van de applicaties geven aan dat het een uitvergrote versie van het iPhone OS is – zoals iedereen al dacht. Als je een iPad koopt, en je had al een iPhone, dan worden de applicaties die je kocht automatisch overgezet. Afgaande op de Dock onderin (zie de foto van het bureaublad links) lijkt het apparaat geschikt voor multitasking – iets dat de iPhone slechts mondjesmaat kan. Maar waarschijnlijk moeten we wachten op de eerste jailbreaked (gekraakte) iPad voordat multitasking echt een feit is.

Het scrollen gaat makkelijk, het inloggen gaat hetzelfde – met een nonchalante zwiep – als bij de iPhone. Ook net als bij de iPhone: geen Flash-ondersteuning in de browser. Typen gaat met twee handen, op een toetsenbord dat een beetje lijkt op de normale Mac-keyboards. (foto links). Het zou een stuk comfortabeler moeten zijn dan op het kleine iPhone-scherm, maar voor de zekerheid verkoopt Apple er ook nog een los toetsenbord bij.

Verder demonstreert Steve Jobs applicaties die Mac-gebruikers al bekend voorkomen: Mail met een apart navigatievenster, iTunes software met ingebouwde winkel (belangrijk voor de betaalde content op de iPad) en iPhoto. De user interface houdt het midden tussen de iPhone en een normale computer – als het goed is makkelijk genoeg om met je handen te doen.

Gaming op de iPad
    Games maken een belangrijk onderdeel uit van de iPad-formule. Er zijn al een hoop iPhone-games, maar het scherm van de smartphone is wat te beperkt. Dat is met deze tablet verholpen. Voor games die nog niet geüpgraded zijn naar een hogere resolutie, zit er een zoom-knop op om toch full-screen te kunnen gamen. Old skool pixels dus, maar er is een ontwikkelkit uit om bestaande applicaties iPad-ready te maken. Links een foto van Need for Speed Shift (EA) in een iPad-versie.

Media op de iPad
    De New York Times demonstreert een digitale krant met inline videoclips. De Harry Potter krant in een Apple-jasje, met foto’s die bewegen. Een woordvoerder van de New York Times op het podium bij Steve Jobs vertelt dat er met de iPad een nieuwe vorm van digitale journalistiek mogelijk is. Maar vooral: een goed betaalmodel voor multimediale content die ook al op internet beschikbaar is.

Boeken op de iPad: iBooks.
    Apple wil een stukje verder gaan dan Amazon met elektronische boeken, aldus Jobs. De applicatie waarmee dat moet gebeuren heet iBooks – een boekenkastje met digitale literatuur. De winkel heet de iBook Store – een iTunes variant voor boeken met tot nu toe alleen Engelstalig aanbod, van uitgeverijen als Penguin, Macmillen en Simon & Schuster. In tegenstelling tot de Kindle van Amazon ondersteunt de iPad het open epub-formaat.

Werken op de iPad: iWorks
    iWorks is Apple’s variant op Microsoft Office. Daarvan is een afgeslankte versie voor de iPad verschenen. Keynote, Pages en Numbers zijn in een mobiele versie te gebruiken, in plaats van Powerpoint, Worde en Excel. Het ziet er wat luxer uit dan Windows Mobile versie. Elke iWorks applicatie kost 9,95 dollar per programma.

Wie gaat de iPad kopen?
    Na de maandenlange online buzz volgt nu de hamvraag. Wie gaat dit apparaat kopen? Lastig om nu al te zeggen, zonder het ongetwijfeld louterende gebruiksgemak ervaren te hebben. Is de iPad het revolutionaire venster waarop we voortaan onze digitale media gaan consumeren? Als het aan Apple ligt – en de uitgevers die meewerkten aan de introductie – natuurlijk wel.

Maar de gewone consument zal pragmatische vragen stellen. Zoals: gaat dit apparaat mijn telefoon vervangen? Of mijn laptop? Heb ik onderweg nog een extra gadget nodig? Moet ik een apart data-abonnement bij mijn mobiele provider afsluiten? Wil ik geen simpele e-reader die twee weken op een batterij werkt en maar de helft kost?

Zakelijke gebruikers zullen twijfelen aan het iPhone OS, dat multitasking maar beperkt ondersteunt. Gelukkig weet Apple als geen ander hoe je met softwareupdates de bestaande klantenkring tevreden houdt. Ook bij de iPhone werden immers telkens nieuwe functies via een update toegevoegd.

Als mediaspeler (voor boeken, kranten, tijdschriften, Youtube-clips, muziek en films) lijkt de iPad een ideale reisgezel. De resolutie van 1024 x 768 is beter dan die van de meeste smartphones, maar haalt het niet bij moderne laptops. Maar als productiemiddel voor kantoorapplicaties zal het voor veel gebruikers wennen zijn om met iWorks te werken. Wie bestanden op een iPad meeneemt wil bovendien draadloos kunnen synchroniseren met de thuisbasis, en het lijkt erop dat deze functie nu nog niet ondersteund wordt.

Apple-liefhebbers zullen voor de iPad wel 500 dollar nodig hebben, er zelfs misschien voor in de rij gaan liggen. Maar een grootschalige stormvloed, als destijds bij de iPhone, lijkt onwaarschijnlijk. Daarvoor is dit toch te veel het grote – niet bellende - broertje van de iPhone. Een gelikte netbook met los toetsenbord en een lichtgewicht besturingssysteem. Met als belangrijkste concurrent: de nieuwe iPhone, die deze zomer uitkomt.

Bron: NRC Handelsblad

Laatst bewerkt: 27 jan 2010
  2. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Er is al een Apple / Mac topic.

3. GoDz ViSioN

GoDz ViSioN .

Leuk Bevonden:
    7
    Maar de iPad is 'brand new' Ik vind het zeker topicwaardig.

4. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Ik vind de iPad toch iets heel anders.
    Ik erger me alleen aan de thread titel , Apple iPad lijkt mij toch beter !!

De startpost is ook nog eens veel beter dan die van de Apple Mac thread ;)

5. Striker NL

Striker NL Gaming = Living

Leuk Bevonden:
    6
    Wie is hier nou de MOD :+

6. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.725
    Die titel van dat artikel. :emo:
    Ze praten alsof de iPad een hele nieuwe ontdekking is terwijl tablets al tijden bestaan.

Edit: Of heeft de TS dat verzonnen?

7. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Rivanov niet :+

Ik vind dat we deze thread een kans moeten geven , alleen zou ik wel graag de naam willen veranderen naar Apple iPad !!

We kunnen deze thread wel toevoegen naar de Mac thread , maar straks zien we door de bomen het bos niet meer.

8. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725
    Ik vind dat dat het idee is. Straks wordt er voor elke nieuwe telefoon ook een thread geopend.

9. Cybermaxxx

Cybermaxxx It just a game!

Leuk Bevonden:
    0
    Het is toch gewoon van Apple? Kan dan ook gewoon in het Apple topic.
    Anderzijds heeft de iPhone ook z'n eigen thread, ipod's ook.

10. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Maar dit is geen telefoon. :+ En er is al een hele discussie over gaande, en dit is niet bij elk apparaat zo. Ik zeg blijf.

11. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Apple topic it is.

12. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    De iPad en Mac zijn 2 totaal verschillende dingen.
    Misschien kunnen we de iPhone en iPad samenvoegen !!

13. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.725

Ik zeg ook niet dat dit een telefoon is, maar ik nam dat slechts als voorbeeld.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina