Final Fantasy XIII

Discussie in 'Algemeen' gestart door Pegas, 14 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
  2. Ashavan

Ashavan Guest

Wat mij betreft is geen enkele game 60 euro waard. Bedragen zijn gewoon absurd tegenwoordig. Waarom kan het voor de pc wel 40 euro zijn en moet er bij een console meteen 50-80 euro van gemaakt worden? Absurd gewoon.

Dat Final Fantasy stil staat qua vooruitgang betekend niet dat je het opeens kan vergelijken met een Lost Oddysey of Bleu Dragon. Als die andere games net zo zouden doen als Final Fantasy met de laatste delen zouden die andere games net zo'n commentaar geven. Sterker nog dat heb ik gedaan ook. Heb Lost Oddysey nog steeds niet uitgespeeld omdat ik het gewoon niet meer kon hebben...werd er gek van.

Ik zeg inderdaad dat het verhaal van FF13 kut is. Er worden met de chapters achtergrond verhalen van ieder personage verteld en er is geen duidelijk hoofd verhaal wat op de voorgrond afspeelt. Dat hoofdverhaal is meer naar de achtergrond geduwd. Tja dat er veel cut scenes zijn zegt helemaal niks. Ik kan ook een kut verhaal verzinnen en dan filmpjes er bij verzinnen.

Cijfers die review sites geven kijk ik al jaren niet meer naar. Zoveel gehype, zoveel marketing, zoveel worden gedwongen door de game ontwikkelaars om goede scores te vermelden omdat ze anders in de toekomst geen review games meer krijgen en interviews etc. Als je van elke review ongeveer 2 punten afhaalt heb je veel realistischere cijfers van wat een game echt waard is. Je wordt kapot gegooid met 9+ als cijfer dat je van te voren al weet dat het niet klopt. Het is enorm zeldzaam dat een game echt dat cijfer waard is wat het krijgt.

Mensen kunnen me best pessimistisch/depressief noemen. Ik noem het realistisch aangezien het elke keer weer uit komt wat ik zeg. En zolang er geen tegendeel bewezen wordt door game ontwikkelaars...

Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2010
  3. SqueakyClean

SqueakyClean Jobbie

Leuk Bevonden:
    0
    Als PSM 'm 70% geeft, hoe kan het dan dat Famitsu het spel 39 van 40 punten geeft? Dat is toch niet voor niets? Ook al is het Japans tijdschrift, een matig spel krijgtvan hun heus geen 9,9 omdat het door Square gemaakt is.....

Gelukkig vind ik PSM nou niet direct het laatste woord in reviews, dus wacht ik gewoon lekker af tot er veel meer zijn. Het is heus wel een tof spel, hoor. Met veel geheimen, twists en een mooi verhaal.
    Zoals we gewend zijn van Square!:thumbs:

4. Lukky NL

Lukky NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @ashavan

Kijk, ik kan me erg goed vinden in wat je als laaste post. Zo denk ik er ook over voor een groot deel. Final Fantasy 6 kreeg van de PU vroeger een 3,8 geloof ik... Cijfers zeggen niet alles inderdaad, want deel 6 is mijn favo FF allertijden. die heb ik als scholiertje voor 200 Gulden gekocht! Gelukkig was de rest van de wereld er wel zeer over te spreken.

Maar het ging er mij alleen om dat een officieel playstation blad nu een 70% geeft. Dat vond ik opvallend meer niet.

5. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Matig. Kans wordt steeds kleiner dat ik hem haal. Zit er uberhaupt nog een uitdaging in deze game. Je kunt ook al niet meer game over gaan...

Ik speel RPG's niet voor het verhaal hoor....daar heb ik films voor. Verhaal komt voor mijn op 3/4e plek.

Misschien dat IU slechter is. De rest lijkt meer zeer sterk. BD en LO waren top games. Dat zie ik deze echt niet meer worden!!

:'-(

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Je zit er met je prijzen iig flink naast. De ps2 was iets van 1300 gulden. Games zoals streetfighter kostte vroeger vrolijk 130 gulden en zoals ik hierboven lees kon een FFVI zelfs oplopen tot 200 gulden. Als je dan de prijzen van tegenwoordig bekijkt en vervolgens de inflatie, euro en mogelijkheid tot importeren meeneemt is gamen tegenwoordig stukken goedkoper geworden

Daarnaast lijk je het er erg zwaar mee te hebben. Gamen is bedoeld voor je ontspanning :)

7. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    de Saturn kostte de eerste maanden dat hij in nederland verkrijbaar was ook 1300 gulden (ter vergelijking, mijn launch ps1 kostte 769) :+ en spellen voor de 32X vroegen ze volgens mij standaard 180 gulden voor , voor virtua racing 32x in ieder geval, de rest weet ik niet meer preices... kan ook nog wel meer geweest zijn. (en breek me de bek niet open over de prijzen voor de neo-geo, dat was zelfs mij te gortig).

Wat dat betreft mogen we blij zijn dat er nu in ieder geval een bepaalde vaste adviesprijs is voor spellen, in de cartridge tijd stelden ze de pijs per geval vast aan de hand van de hoeveelheid geheugen die erin zat. (Zoals Pitfighter , de eerste 2meg megadrive game die maar liefst 220 gulden moest kostten en dat terwijl er 2 jaar later cartridges van 24 meg in de winkel lagen voor dezelfde prijs)

Maar ik moet Ashavan op 1 punt gelijk geven wat de prijzen betreft, het blijft raar dat hetzelfde spel op de PC vaak 20 euro goedkoper is. Ik snap niet waar dat verschil in zit.

Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  8. kwdtje

kwdtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Famitsu zijn de grootste FF fanboys van deze planeet. Al geef je ze een zak stront en zet je er Final Fantasy op, dan nog geven ze een 30+ score. Ze zijn dus ongeveer te vergelijken met de PU ;)

Ik verwacht echt geen reet meer van deze game, alle leuke dingen hebben ze eruit gesloopt, wat overblijft is een linaire game waar je van gevecht naar gevecht wandelt...

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Das niet zo moeilijk. Een console wordt doorgaans verlies op gemaakt en MS/Sony wil dat goedmaken op de spellen. Dat doen ze natuurlijk niet alleen op de spellen die ze in eigen beheer uit geven. Iaw van elk spel dat op een console uitkomt moet een bedrag worden afgegeven aan Sony en/of MS. Dat is bij pc's uiteraard niet het geval.

10. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Maar dan zou je toch verwachten dat naarmate een console ouder wordt en vaak goedkoper om te maken dat dan ook de adviesprijs van spellen gaat zakken. Volgens mij maakt Sony al lang niet meer zo'n groot verlies per ps3 als bij launch. Of zouden ze dat over de hele geschatte levensloop doorrekenen?

11. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Over de prijzen: je moet niet zeuren. Vroeger kostte een NES spel al 129 gulden standaard. Omgerekend 60 euro dus. En we zijn 25 jaar verder dus reken de inflatie er maar bij en de conclusie is dat spellen goedkoper zijn.

En waarom pc goedkoper is: Bij de pc koop je in feite een key. Als die in gebruik is kan het spel niet op een andere pc worden gespeeld. Bij de xbox of playstation kunnen spellen makkelijker 2ehands verkocht worden en ook makkelijker uitgeleend. Bij pc spellen moet je altijd een account maken met een key.

BF bad company is dus gekoppeld aan jouw EA account. op de xbox heb je ook een EA account maar daar zit geen gamekey aan gekoppeld.

Daarnaast is het veel makkelijker om aan illegale spellen te komen voor de pc. Om mensen toch spellen te laten kopen zijn de prijzen wat later.

Als je het nog niet snapt: verkoop draait om vraag en aanbod. Dat heet marktwerking. Je kijkt als bedrijf naar wat de consument bereid is te betalen en gaat voor de de hoogst mogelijke winst. En die is niet altijd bij de hoogste prijs.

12. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    dat is waar ook, de 2ehands verkoop is reden 2

de twee officiele reden zijn dus:

- fees om het op de console uit te brengen
    - compenseren van 2ehands verkoop

Mooie discussies in deze thread. Nu ik die oude prijzen zie weet ik ook direct waarom ik vroeger nooit spellen had :+

Ik vraag me af of SE wel klaar is voor deze gen. Vroeger was het 'oeeee' 'aaaaah' bij een mooie cutscene maar dat is tegenwoordig niet meer genoeg. Daarnaast voldoet de ingame engine vaak prima (uncharted bijv).

Daarnaast lijkt FFXIII te weinig vernieuwing met zich mee te brengen en zelfs eerder te versmallen. Wat dat betreft ERG benieuwd wat FFXIII Versus gaat brengen!

Ik ga iig eerst LO uitspelen en zie wel even mbt FFXIII

13. Lukky NL

Lukky NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hey Syke! Lang niet gezien weer (zowel online)

prijzen.... Tja. PAL snes games, megadrive games, etc. Waar vaak nog veel duurder!

En leuker nog, ze werden haast nooit in prijs verlaagd!

Heb 4 jaar na release van Zelda 1 mooi nog 129 gulden betaald bij Bart Smit.

Maar toen kwamen er ook niet zo veel games uit. Dus inderdaad, wat Syke zegt, kwestie van vraag en aanbod.

Bij de Saturn was er genoeg vraag, tot mensen het prijskaartje zagen lol.

14. Ashavan

Ashavan Guest

Eens dat games voor ontspanning zijn, maar ik wil wel nog steeds een beetje uitdaging hebben en innovatie op zijn tijd. Niet dat er meer uit games weg gelaten worden en dat je uiteindelijk een niet uitdagende schim zit te spelen van wat het voorheen was. Dan kun je beter stoppen met gamen en gewoon een film kijken ofzo. En die kant gaan we steeds meer op lijkt het wel.

Maar ja. Je hebt wel gelijk. Ik ben zwaar geirriteerd en gefrustreerd hoe goede games tegenwoordig verneukt worden omdat het aan het grote publiek moet voldoen.

Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2010
  15. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Ik ben die nu ook weer aan het spelen (gedownload via PSN, gekopieerd naar mijn PSP)...had ik beter niet kunnen doen, nu blijven andere games wéér liggen!|:-
    Beste FF ooit voor mij!

Het is heel simpel:
    Een review, door wie dan ook, is en blijft altijd de mening van die persoon.
    Niets meer, niets minder.

16. Ashavan

Ashavan Guest

Misschien dat ik me oude PS2 onder het stof vandaan moet halen om wat oudere FF's opnieuw te spelen :D

17. WizzNL

WizzNL Active Member

Leuk Bevonden:
    13
    @Ashavan: Als je geen enkele game EUR 60,00 waard vindt dan wordt het wellicht tijd voor een nieuwe hobby. Zoals al eerder gezegd waren games vroeger omgerekend net zo duur of zelfs duurder. Voor welk ander product geldt dit? En als je games vergelijkt met de aanschaf van een DVD of bezoek aan bios dan zijn games in verhouding erg goedkoop.

Ben het er wel mee eens dat games makkelijker zijn geworden, gaming is tenslotte ook veel meer mainstream geworden. Toen ik begon met gamen had niet elk huishouden een console of PC/ATARI/Amiga o.i.d. , das tegenwoordig wel anders. En er zijn nog altijd wel games die behoorlijk pittig kunnen zijn. Denk ook dat de keuze ruimer is geworden, ik speel nu veel meer verschillende games als vroeger maar besteed wel net zoveel tijd aan gamen als vroeger. Denk dat dit ook wel meespeelt voor developers, gaming is big business en dus loont het om games korter/makkelijker te maken. Wat overigens niet wil zeggen dat ik me in alle veranderingen kan vinden, ben echter wel nog steeds tevreden over genoeg game-series die ik persoonlijk de moeite waard vind ( qua uitdaging,vermaak etc. ) .

18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ben vorig jaar begonnen aan FF-X. Verschrikkelijke dubs (echt niet te doen) en lineair van hier tot en met Tokio :+

19. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.439
    Goed geschreven, maar ik heb wel moeite met dit stukje. Het is tekenend dat de Japanners ook niet zo weglopen met deze FFXIII, getuige de gemiddelde review scores. Het doet er dan niet toe dat het de PS3 versie betreft. De 360 versie is bijna hetzelfde.

EDIT: Syke heeft gelijk over de prijzen. Ik herinner mij nog duidelijk dat NES games rond de 129 gulden lagen, soms 139 of 149 gulden. Dus die prijs is in de afgelopen jaren totaal niet gestegen. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat games één van de weinige consumptie goederen zijn die niet duurder zijn geworden in de loop der jaren. Aan de andere kant had je wel uren en uren speelplezier van zo'n NES cassette... hoe lang doen we nu ook alweer over onze games?

Mooie discussie. Keep up the good work. :thumbs:

Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  20. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Tja, Japanners staan erom bekend dat ze van grinden en collecten houden. Niet echt iets wat je nog in deze game zal vinden...

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina